הסעיף שנשלף משום מקום ותקע את המהלך להוזלת אלפי מוצרים

השבוע היה אמור לצאת לדרך מהלך רחב שתכליתו הוזלת מחירים לצרכן בענף התמרוקים. היצרנים והיבואנים נערכו, אך אז הגיע הטוויסט • לטענת התאחדות התעשיינים, במשרד הבריאות שלפו סעיף הנוגע לטיפול במוצרים מסוכנים, החילו אותו על כל הענף, ולמעשה "יצרו תחרות לא הוגנת"

מדפי תמרוקים. החלק היחיד שנכנס לתוקף הוא היבוא המקביל / צילום: גלית חתן
מדפי תמרוקים. החלק היחיד שנכנס לתוקף הוא היבוא המקביל / צילום: גלית חתן

השבוע הייתה אמורה להיכנס לתוקף רפורמת התמרוקים שזכתה לכותרות רבות, אבל בפועל, רק החלק שמקל על היבוא המקביל ייצא לפועל. לעומת זאת, חלק הארי של הרפורמה, שיועד להעניק הקלות בבירוקרטיה ליצרנים וליבואנים במטרה להוביל להוזלת מחירים לצרכנים - נדחה.

לפני 4 שנים היא הייתה רשת בקריסה, עכשיו היא רווחית, צומחת ומגיעה לבורסה 
יריב לוין בחר בעוזרו הפוליטי לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים | בלעדי

איך זה התאפשר? בימים האחרונים נשמעים קולות המאשימים את משרד הבריאות בניצול ציני של פקודה שנועדה למקרי חירום בלבד. המשרד פרסם ביום שלישי האחרון טיוטת חקיקת משנה צו הרוקחים (סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם), שבה נכתב כי סעיף 55א12 מסמיך את שר הבריאות, אם ראה כי ישנו חשש מיידי לפגיעה בבריאות הציבור או כי קיים צורך חיוני אחר, לקבוע בצו סוגי תמרוקים שיידרש רישיון לשיווקם.

המסמך איפשר לציבור פרק זמן של פחות מ־48 שעות שבו ניתן להגיב, וצוין בו כי "שיווק תמרוקים באמצעות נוטיפיקציה (מטרת הרפורמה, ש"ס), בהיעדר פיקוח בפועל ובהיעדר יכולת ליישם את הוראות החוק, מעלה חשש לבריאות הציבור. חשש זה מחייב את השלמת ההיערכות של משרד הבריאות ליישום הוראות החוק, ומעלה צורך חיוני לקבוע כי לעניין סוגי תמרוקים המפורטים בצו, יידרש רישיון לשיווקם וזאת לשלושה חודשים בלבד".

בפועל, מדובר כמעט בכל סוגי התמרוקים - מטיפוח העור, ניקוי העור, החלקת שיער, מניעת הזעה, איפור, מוצרי תינוקות או ילדים ועד מוצרים לריכוך והרגעת העור.

שאלת הסכנה

במכתב ששלח למשרד הבריאות עו"ד צביקה גושן, מנהל חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר ושהגיע לידי גלובס, צוין כי המשרד טוען שלצורך אכיפת הרפורמה עליו לתכנן ולהפעיל שלוש מערכות מקוונות מורכבות, שטרם הושלמה הקמתן, ובהיעדרן יחול קושי ממשי לפקח על קיום הוראות החוק.

"ראוי לציין", נכתב, "כי רשימת התמרוקים הנלווית לטיוטה המדוברת מכילה את כלל מוצרי התמרוקים הקיימים בשוק, ללא יוצאים מן הכלל. אנו סבורים כי מהלך זה הוא בבחינת ניצול ציני של פקודת הרוקחים, שכן המחוקק בשעתו לא ראה בעיני רוחו מצב עניינים הדומה למצב הנוכחי, והפעלתו הנוכחית של הסעיף הנזכר לעיל חוטאת למטרה לשמה חוקק, ואף יוצרת תקדים מסוכן".

עוד מצוין כי המנגנון שמציע הסעיף נועד לטפל במוצרים הנחשבים מסוכנים, או במקרים שבהם קיים צורך חיוני כל שהוא. מדובר בסעיף פרטני, אותו יש להפעיל במקרים קונקרטיים, ולא באופן רוחבי, כפי שהמשרד מבקש לעשות כעת.

"הדעת נותנת שהפעלת סעיף זה מסיבות של הגנה על בריאות הציבור תיעשה לאחר היוודע דבר סכנה כל שהיא, ולא באופן צופה פני עתיד, כדי למנוע סכנה עתידית", נכתב. "והרי איזו סכנה נשקפת מכלל מוצרי התמרוקים המשווקים באופן חופשי במדינות מוכרות לפני יבואם לישראל?...

"בכל הכבוד למערכות המקוונות שעליהן עמל המשרד, ניתן היה למצוא ערוץ זמני אחר שימלא את הצורך בדיווח מקוון, עד להשלמת הקמתן של המערכות המדוברות. בהקשר זה נציין, כי בשוויץ, שגם אימצה את הרגולציה האירופית לתמרוקים, כלל לא קיימת מערכת מקוונת לנוטיפיקציה, וככל הידוע לא משווקים שם תמרוקים המהווים סכנה לבריאות הציבור".

"הדבר הגרוע באמת", אומר גושן לגלובס. "הוא שבמקום לתת זמן להערות הציבור של שלושה שבועות, משרד הבריאות נתן יום אחד ו־17 שעות. תיבת המייל ננעלה ביום רביעי ב־12 בצהריים, ובאותו ערב פורסם הצו חתום ברשומות. אפילו לא הייתה פה מראית עין, כאילו קראו את הערות הציבור. זו לוליינות משפטית - לא הצלחנו להפעיל סעיף מסוים, ננצל סעיף ציני.

"אנחנו בתחושה שהמשרד לא רוצה את הרפורמה הזו באמת. היא הייתה אמורה לצאת לדרך לפני עשר שנים, ושוב לפני שש שנים, זה הגלגול השלישי שלה, והחשש שלנו שהם ינסו לסכל אותה".

לדלג על הוועדה

אחד הדברים שאפשרו למשרד הבריאות לבצע את הדחייה היה העיכוב בהרכבת הממשלה, וכן העובדה שעדיין לא הוקמו ועדות בכנסת. "הם הבינו שבגלל שעדיין אין למי לפנות טכנית, אפשר להפיץ את המסמך בדקה ה־90, ולתת לציבור בקושי 24 שעות להגיש הערות. בעצם, הם הפעילו סעיף שמעניק להם סמכויות חירום שמיועד למצב בו יש סכנה מיידית לציבור, כמו הכנסת חומר מסוכן, והחילו אותו על כל התמרוקים", אומרת רחל גור, מנהלת תחום הממשלה בלובי 99.

"לא דמיינו בחלומות הכי פרועים שישתמשו באופן גורף בסעיף נקודתי בנסיבות חריגות שמסכנות את הציבור. הם בחרו בדרך הזו כי היא מאפשרת לדחות את הרפורמה בלי להגיע לוועדה, שהייתה עשויה לא לתת להם אישור, או לתת אותו תוך שאלת שאלות קשות על גרירת הרגליים וחוסר ההתארגנות עד כה.

"הם לא רצו לעמוד מול המצלמות, ולהסביר למה דחו את הרפורמה. זה לא טכני, זה מהותי. התירוצים משתנים, אבל ההתנגדות נשארת. כולם עוסקים במה נכנס ומה לא, אבל מפספסים את העיקר בעיניי, שזו ההתנהלות".

ומה אומרים בהתאחדות התעשיינים? "אנחנו לא מתנגדים לרפורמה, אבל אנחנו דורשים שהיא תחול על כולם - יצרנים, יבואנים וגם על היבוא המקביל", אומר לגלובס אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות.

"אחד המפעלים היותר משמעותיים פנה אליי כבר לפני שבועות. הוא מחכה לרישיון התמרוקים לאחר הזמנה שקיבל מרשת גדולה. עכשיו הוא צפוי לחכות עוד שבועות או חודשים ארוכים לקבלת הרישיון. המפעלים מחכים לשינוי שימנע את הבירוקרטיה ולמעבר לשיטת הנוטיפקציה כמו באירופה, שבמסגרתה מוסרים את כל המידע על התמרוק למשרד הבריאות, ובתוך 72 שעות אפשר להתחיל לשווק. כשזה יקרה, זו תהיה בשורה אמיתית לענף כולו".

"לא להסתמך על יבוא"

לדברי הרמבם, היתרון המשמעותי ברפורמה הוא ש"כל אותן רעות חולות שאנו מכירים ברישיון עסקים והתמשכות התהליך יתבטלו. למעשה, מדובר בהשוואת תנאים ליצרנים באירופה שמהם מגיע הייבוא לישראל.

"בשוק תחרותי כמו הקוסמטיקה בישראל יש הרבה מאוד שחקנים, והרבה מאוד מותגים. היצרנים הישראלים מהווים 50% ממדפי הקוסמטיקה בסופר־פארם, לכן הרפורמה יכולה להתגלגל לצרכנים, כשלפי הערכתנו ההוזלה הצפויה תעמוד על סדר גודל של כ־5%".

ודחייה של 3 חודשים זה קריטי?
"מדובר באפליה לא הוגנת, ויצירת תנאי תחרות לא הוגנים. מצד אחד לייבוא המקביל אתה נותן את ההקלות שהובטחו ברפורמה, לפי הצהרה ובלי צורך לקבל רישיון, בעוד שאנו היצרנים ממשיכים לחיות לפי המשטר הקודם, שעדיין מחייב את רישיונות היצרן ורישיון התמרוק.

"יש חשיבות גדולה לקיום של תעשייה גדולה בישראל, כדי לא להיסמך אך ורק על יבוא. העובדה שאתה לא מאפשר תנאי תחרות הוגנים מהווה פגיעה אסטרטגית, בעיקר בהקשר של המוצרים החיוניים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אחרי חודשים של עבודה מאומצת, הרפורמה יצאה היום לדרך בצורה הדרגתית, כאשר בשלב הראשון ייכנס לתוקף הייבוא המקביל, שהוא החלק המשמעותי ביותר ברפורמה. בתחילת הרבעון השני של 2023, לאחר השלמת ההיערכות הארגונית, תיכנס יתרת הרפורמה לתוקפה. מדובר במהלך משמעותי ורחב היקף שהוקדשו לו משאבים ומאמצים רבים מצד כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, ואנו תקווה כי הוא יביא לירידת מחירים שתקל על הצרכנים.

"כבר בדיונים המקדימים הסביר משרד הבריאות כי המערכות הנדרשות לשם מימוש כלל הרפורמה מורכבות ומצריכות זמן ארוך יותר ולמרות כך, כאמור, נעשה מאמץ למימוש הרפורמה שמרביתה יצאה לפועל. משרד הבריאות עשה שימוש בסמכותו שקבועה בפקודה וזאת לאחר ששר הבריאות, הורוביץ, מצא צורך חיוני בכך. כאמור, משרד כבר הודיע על כוונתו לדחיית יתרת הרפורמה, אולם מאחר שוועדת העבודה (המוסמכת לאשר זאת) טרם מונתה, פורסם הצו פורסם להערות הציבור למעט פחות מ-48 שעות מפאת הדחיפות הרבה שבהתקנתו".