משרד החוץ | בלעדי

מקורבי לפיד חוזרים הביתה? אמיר חייק ואסף זמיר צפויים לסיים את תפקידיהם באמירויות ובניו יורק

בחודשיים הראשונים לתפקידו, ביצע רה"מ לשעבר יאיר לפיד ארבעה מינויים של שגרירים וקונסולים, ולאחר מכן מינה שלושה נוספים • כמה מהם ישארו בתפקיד עם החלפת הממשלה, ומי יסיים את תפקידו?

אמיר חייק, ככל הנראה יסיים את תפקידו כשגריר ישראל באבו דאבי / צילום: סמדר כפרי
אמיר חייק, ככל הנראה יסיים את תפקידו כשגריר ישראל באבו דאבי / צילום: סמדר כפרי

שיחת היום במשרד החוץ היא מי מהשגרירים והקונסול שנכנסו כמינויים פוליטיים יישאר בתפקידו, לאחר שיעל גרמן, שרה וח"כית לשעבר ביש עתיד שמונתה לשגרירה בפריז, התפטרה - תוך אמירה כי היא לא תוכל לשרת את האידיאולוגיה של ממשלת נתניהו.

בחודשיים הראשונים לתפקידו, ביצע רה"מ לשעבר יאיר לפיד ארבעה מינויים פוליטיים: גרמן לצרפת, רונן הופמן לשגריר בקנדה, אסף זמיר לקונסול בניו יורק ואמיר חייק לאיחוד האמירויות. אחר כך, צורפו מייק הרצוג כשגריר בוושינגטון (מינוי של רה"מ לשעבר נפתלי בנט), שמעון סולומון באנגולה ורון פרושאור בגרמניה.

פרושאור, דיפלומט ותיק ששירת גם כמנכ"ל משרד החוץ וכשגריר באו"ם, ככל הנראה יישאר בתפקיד עד תום תקופת הכהונה. לגבי אסף זמיר, הן בלשכת ראש הממשלה והן בסביבת שר החוץ הנכנס אלי כהן מצפים כי הוא יחזיר את המפתחות.

השם המעניין הנוסף שעל הפרק הוא השגריר באבו דאבי אמיר חייק. הוא אמנם בעל עבר של תפקידים בכירים בשירות הציבורי, אבל לאחר חתימת הסכמי אברהם מתח ביקורת חריפה על נתניהו וממשלתו. לכן, מעמדו רופף וסביר להניח כי כהונתו לא תוארך מעבר לקיץ הקרוב.

מי שמעמדו כנראה מובטח הוא השגריר בוושינגטון מייק הרצוג, הן בשל ההערכה המקצועית אליו מצד נתניהו ומשרד החוץ, והן בעקבות הקשר המעולה שיצר עם בכירי המפלגה הדמוקרטית. בנוסף, הרצוג הוא אחיו של הנשיא יצחק הרצוג, ולנתניהו אין שום אינטרס להעכיר את היחסים ביניהם.

ש"ס תבחר שגריר

שגרירים נוספים שכנראה יסיימו את עבודתם בקיץ הם הופמן בקנדה ואללי אדמסו, שמונה על ידי שר החוץ דאז אשכנזי, באתיופיה.

מינוי פוליטי אחד במשרד החוץ כבר סומן - השגריר במרוקו שנמסר בהסכמים הקואליציוניים לש"ס. מסביבת דרעי נמסר כי אין מועמד סופי, אבל נבחנים כמה שמות.