חברות הביטוח לא יכסו עסקים שהוטלו עליהם סנקציות בינלאומיות

מבטחי המשנה דרשו מהחברות הישראליות להוסיף לפוליסות נספח במסגרתו הן מודיעות שלא יכסו נזקים שייגרמו כתוצאה מסנקציות בינלאומיות • הצעד נעשה בעקבות המלחמה באוקראינה, שהובילה לסנקציות על עסקים הפועלים ברוסיה

חברות הביטוח לא יכסו עסקים תחת סנקציות, למשל ברוסיה / צילום: Shutterstock
חברות הביטוח לא יכסו עסקים תחת סנקציות, למשל ברוסיה / צילום: Shutterstock

צעד חריג מטעם חברות הביטוח, ששלחו בימים האחרונים מכתבים לבתי עסק שביקשו לחדש את פוליסת הביטוח שלהם. אל הפוליסה צורף סעיף המודיע כי החברות לא יכסו נזקים שיגרמו לעסק כתוצאה מסנקציות בינלאומיות שיושתו עליהם בעתיד מצד ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי או האו"ם.

הסנקציות החדשות נגד רוסיה: איך הן עובדות ומה ההשפעה על ישראל?
המערב הכריז על מחיר גג גלובלי לנפט הרוסי. כיצד יעבוד המנגנון?

בשוק הביטוח הסבירו כי ההחרגה החדשה נעשתה בעקבות בקשה של מבטחי משנה (חברות ביטוח בינלאומיות שחולקות את הסיכון עם החברות המקומיות בתמורה לתשלום פרמיה). משמעות הבקשה היא שאם חברת ביטוח צריכה לשלם פיצוי לעסק מסוים בגין נזק כלשהו, ונגד אותו עסק הופעלה סנקציה מטעם אותן מדינות או ארגונים אשר צוינו, הכיסוי הביטוחי לא תקף.

לידי גלובס הגיעו מכתבים מטעם מנורה מבטחים וכלל ביטוח, אך מכיוון שמדובר בבקשה של מבטחי משנה, היא גורפת לכל ענף הביטוח.

הסיבה בגינה מבטחי המשנה הבינלאומיים ביקשו להוסיף את ההחרגה הזו אינה נעוצה במדיניות הישראלית, גם לא זו המסתמנת מטעם הממשלה החדשה, אלא מקורה במלחמה בין רוסיה לאוקראינה ובסנקציות שהטיל המערב על רוסיה בעקבותיה. נציין שמכתבים על עדכון המדיניות נשלחו כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני הבחירות האחרונות בישראל.

לגלובס נודע כי מבטחי המשנה דרשו להכניס את הסעיף גם לפוליסות דירה ורכב, אך רשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על תחום הביטוח, סירבה לאשר זאת ולכן היא נכנסה רק לפוליסות עסק.

מבטחי המשנה הבהירו לחברות הביטוח הישראליות כי הם לא מתכוונים להעביר תשלום בגין חלקם בסיכון בגין תביעה נגד עסק שהוטלה עליו סנקציה על ידי המדינה בה יושב מבטח המשנה, ולכן החברות הישראליות לא רוצות לקחת על עצמן את כל הסיכון.

מכיוון שישראל לא הטילה סנקציות על מדינה כזו או אחרת, מדובר בעסקים בודדים יחסית.

מרשות שוק ההון נמסר: "בעקבות מגמות בינלאומיות, בחלק מפוליסות הביטוח העסקיות קיימים חריגים הנוגעים לסנקציות".