המערב הכריז על מחיר גג גלובלי לנפט הרוסי. כיצד יעבוד המנגנון?

בתום חודשים של דיונים בהובלת ארה"ב, האיחוד האירופי ואחריו מדינות ה-G7 אימצו קביעת מחיר גג של 60 דולר לחבית של נפט גולמי רוסי • מנגנון מחיר הגג נועד להוריד את מחיר השוק של הנפט הרוסי באופן גלובלי, ע"י "עזרה מבחוץ" למדינות שעדיין רוכשות נפט במכליות מרוסיה, כמו הודו, סין וטורקיה

שרת האוצר של ארה''ב ג'נט ילן, מיוזמות התוכנית החדשה / צילום: Shutterstock
שרת האוצר של ארה''ב ג'נט ילן, מיוזמות התוכנית החדשה / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 הסכימו על מנגנון קביעת מחיר גג גלובלי לנפט רוסי, שאמור לפגוע בהכנסות העתק של המדינה מיצוא אנרגיה, ועל-ידי כך לפגוע במאמצי המלחמה שלה באוקראינה. המנגנון מלווה באמברגו על רכישת נפט רוסי במכליות (בניגוד לנפט המוזרם בצינורות) מצד מדינות ה-G7 (ארה"ב, קנדה, צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה ויפן) והאיחוד האירופי, וייכנס לתוקף כבר מחר (ב'). 

מסלול עוקף סנקציות: מעצמת גרעין רוצה לרכוש מרוסיה גז טבעי מונזל
ההכנסות ממכירת יאכטה של מקורב לפוטין יועברו לאוקראינה
דיווח: רוסיה השקיעה רבע מתקציבה השנתי בפלישה לאוקראינה 

לפי הערכות, רוסיה הרוויחה בשנה החולפת קרוב ל-70 מיליארד אירו מיצוא נפט, וצפויה להרוויח קרוב ל-180 מיליארד אירו השנה מיצוא אנרגיה, כולל גז ופחם. עד כה רוב סקטור האנרגיה הרוסי הוחרג באופן ישיר או עקיף מהסנקציות הפיננסיות של המערב, מה שסייע למוסקבה להתמודד בצורה טובה מהצפוי עם הסנקציות. כעת, כאמור, בתום חודשים של דיונים בהובלת ארה"ב, אימצו האיחוד האירופי ואחריו מדינות ה-G7 קביעת מחיר גג של 60 דולר לחבית של נפט גולמי רוסי.

המנגנון מנצל את העובדה שחלק גדול מיצוא הנפט הרוסי נעשה במכליות הנמצאות בבעלות חברות הפועלות במדינות ה-G7 והאיחוד האירופי, ושהביטוח שלהן נעשה גם הוא על-ידי חברות מערביות. במסגרת המנגנון החדש, חברות ביטוח כמו לויד הבריטית ואחרות לא יורשו לבטח מכליות הנושאות נפט רוסי שנקנה במחיר גבוה מ-60 דולר. בנוסף, חברות ספנות אירופיות או לא-אירופיות שייתפסו כשהן חלק מעסקה המפרה את מנגנון מחיר הגג, יושעו ל-90 יום מעסקים בתוך האיחוד האירופי.

פרשנים ציינו כי ההשעיה "לשלושה חודשים בלבד" (ולא לתמיד, כפי שדרשו מדינות מזרח אירופה) תפגע ביישום המנגנון, משום ש"המחיר" על הפרת הסנקציות מצד חברות ספנות יווניות (שמחזיקות בציי מכליות גדולים המשמשים ליצוא נפט רוסי) עשוי להיות מתקבל על הדעת מבחינה מסחרית. 

"עזרה מבחוץ"

מנגנון מחיר הגג נועד להוריד את מחיר השוק של הנפט הרוסי באופן גלובלי, על-ידי "עזרה מבחוץ" למדינות שעדיין רוכשות נפט במכליות מרוסיה, כמו הודו, סין וטורקיה. אלה יוכלו להשתמש ברף שנקבע כדי לשפר עמדות ולרכוש אותו במחירים נמוכים יותר.

"בין אם מדינות יירכשו אנרגיה במסגרת מחיר הגג או מחוצה לו, הוא יסייע להם לשאת ולתת על הנחות משמעותיות יותר על נפט רוסי, ויסייע ליצור יציבות רבה יותר בשווקי האנרגיה הגלובליים", אמרה שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, אחת מיוזמות התוכנית החדשה.

גוש המדינות האנטי-רוסיות בתוך האיחוד האירופי, בהובלת פולין, דחף לקבוע מחיר גג נמוך יותר (60 דולר הוא בערך מחיר השוק היום של נפט רוסי), אך הדבר לא התקבל. עם זאת, המנגנון שאומץ יוכל לאפשר בעתיד להוריד עוד יותר את מחיר הגג, בהתאם להתפתחויות. כמו כן, נקבע כי המחיר יוכל לעבור התאמות אוטומטיות שיוודאו כי הוא יישמר על 5% מתחת למחיר השוק. לפני המלחמה באוקראינה הייתה רוסיה יצואנית הנפט הגדולה ביותר לאירופה, עם יותר מ-2 מיליון חביות נפט ביום.

רוסיה איימה בעבר להפסיק לספק נפט לכל מדינה שתהיה חלק מההסכם הגלובלי. כלומר, היא עשויה להפסיק את אספקת הנפט גם להונגריה, למשל, המקבלת אותו בצינור וקיבלה החרגה מיוחדת מהאיחוד האירופי להמשיך ולרכוש נפט בכמויות ממוסקבה. באיחוד האירופי דיווחו כי רוסיה גייסה בשנה האחרונה כ-100 מכליות נוספות לצי שלה, אך כי כמות זו אינה קרובה לענות על צורכי הספנות של יצוא הנפט של המדינה.

האיחוד האירופי הודיע כי המנגנון החדש "יסייע לנו להשיג את מטרתנו, שהיא להגביל את מקור ההכנסה העיקר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במלחמה הלא-חוקית שלו באוקראינה, בעודו שומר את היציבות בשווקי האנרגיה הגלובליים".