מסלול עוקף סנקציות: מעצמת גרעין רוצה לרכוש מרוסיה גז טבעי מונזל

שר הנפט הפקיסטני עמד בראש משלחת למוסקבה בכדי לקדם עסקה לרכישת גז טבעי ונפט • רוסיה, אשר מחפשת יעדי יצוא חדשים על חשבון אירופה שמתנתקת ממנה, טרם הגיבה באופן רשמי להצעה

מטה גזפרום בסנט פטרסבורג. מוצאים יעדי יצוא גז טבעי חדשים / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
מטה גזפרום בסנט פטרסבורג. מוצאים יעדי יצוא גז טבעי חדשים / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

פקיסטן צפויה לרכוש מרוסיה כ-3 מכליות LNG (גז טבעי מונזל), שיתקבלו בדצמבר ובינואר, תמורת מחיר מוזל ותשלומים דחויים. כך מדווח בתקשורת הפקיסטנית. מכלית LNG ממוצעת מכילה 125־150 אלף מטרים מעוקבים, ועל כן העסקה מוערכת ב-LNG בהיקף של 375־450 אלף מטרים מעוקבים.

לפי הדיווח, שר הנפט הפקיסטני מוסאדיכ מאליכ, פנה ב־11 באוקטובר במכתב לשר האנרגיה הרוסי, ניקולאי שולגינוב, שבו הביע את רצון בירת פקיסטן אסלאמבאד בעסקה מסוג זה. אדרבה, השר מאליכ אף עמד בראש משלחת פקיסטנית שיצאה למוסקבה, כדי לקדם עסקה לרכישת גז טבעי ונפט.

דיווח: רוסיה השקיעה רבע מתקציבה השנתי בפלישה לאוקראינה
●  יאנדקס העולמית הודיעה: פועלים להתנתק מרוסיה
האתגרים של שר האנרגיה הבא ולמה באנרג'יאן קוראים ל"שוק גז אזורי משותף"  

רוסיה אומנם טרם הגיבה באופן רשמי להצעה, אך מכתב זה מהווה צעד המשך לשאיפת פקיסטן לרכוש גז טבעי מונזל מרוסיה, שאותה הביע ראש הממשלה שהבאז שריף בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - במסגרת פגישתם בשולי פסגת ארגון שנגחאי לשיתוף־פעולה (SCO) שהתקיימה בסמרקנד בספטמבר.

יבוא הגז הטבעי המונזל מרוסיה מהווה רק צעד אחד מתוך שאיפת אסלאמבאד לרכישה רחבת היקף וארוכת טווח של גז טבעי ונפט מרוסיה. עבור מטרה זו, ראש הממשלה הפקיסטני שריף כינס קבוצת עבודה שעוסקת אך ורק בשיתוף־הפעולה עם רוסיה בנושאי גז טבעי ונפט.

 לפי נתוני SIPRI , המכון הבינלאומי לחקר השלום בסטוקהולם, פקיסטן מדורגת במקום השישי בעולם במספר ראשי הקרב הגרעיניים (165), לאחר רוסיה (5,977), ארה"ב (5,428), סין (350), צרפת (290) ובריטניה (225). 

פקיסטן כורעת תחת מחירי האנרגיה המאמירים

מטרתה של פקיסטן, בדומה לחלק גדול ממדינות העולם, היא להוזיל את עלויות האנרגיה - בצל עליות המחירים המשמעותיות בחודשים האחרונים בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. במקרה של אסלאמבאד, היא תלויה מאוד ביבוא הפחם מאפגניסטן - כולל לאחר השתלטות הטליבאן. ביולי, משטר הטליבאן בקאבול החליט להעלות את מחיר הפחם פי 2.2, מ־90 דולר לטון ל־200 דולר לטון. המחיר בשוק הפורמלי אומנם עומד כיום על 380 דולר, אך מדובר במכה קשה לפקיסטן.

הזינוק במחיר הפחם האפגני השליך מאוד, כצפוי, על הוצאותיה של אסלאמבאד. בארבעת החודשים הראשונים של השנה הפיסקלית הנוכחית (2023), כלומר מאז 1 ביולי, היא ייבאה פחם בשווי 171 מיליון דולר מאפגניסטן. לצורך השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד - ההוצאה על יבוא הפחם מאפגניסטן עמדה על 28 מיליון דולר בלבד. כלומר, פי שישה.

רוסיה מחפשת הכנסות בכל מחיר

הפקיסטנים מבינים היטב כי רוסיה, מצידה, צריכה למצוא יעדי יצוא גז טבעי ונפט על חשבון אירופה שהולכת ומתנתקת ממנה - במיוחד כאשר הפלישה לאוקראינה נמשכת. ניתוח של S&P גלובל מצביע כי היקף הגז הטבעי שיוצא מרוסיה לאירופה באוקטובר הסתכם בפחות מ־2 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), 1.94 BCM שמהווים ירידה של 9% ביחס לספטמבר. לצורך השוואה, היקף הגז הרוסי שיוצא לאירופה באוקטובר אשתקד עמד על 10.08 BCM.

היקף הגז המיוצא לאירופה צפוי לרדת בסיום החודש הנוכחי אף יותר, בעקבות הודעתה של ענקית הגז הרוסית גזפרום כי החליטה להפחית את הובלות הגז לעבר אוקראינה, משום שלטענת הרוסים - היא "מגבילה" את המעבר. מנגד, בשורה טובה מבחינת הרוסים התקבלה אתמול - כאשר גזפרום הודיעה כי מולדובה הסדירה את פערי התשלום מולה. בעקבות כך, היא ביטלה את האיום להפסיק את אספקת הגז הטבעי למולדובה.

"חברת מולדובגז הסדירה את פערי התשלום לגזפרום עבור גז טבעי בנובמבר", נמסר מגזפרום. "כספים עבור הגז הטבעי, שנמצא בשטח אוקראינה ומיועד לצרכנים במולדובה התקבלו בגזפרום. על כן, הוחלט שלא לצמצם את אספקת הגז למולדובה". מנגד, בגזפרום טענו כי מולדובה "מפרה באופן קבוע את התחייבויות התשלום החוזיות שלה". על כן, "גזפרום שומרת לעצמה את הזכות להפחית או להפסיק את אספקת הגז במקרה של הפרה נוספת".

בד בבד, היקף יצוא הנפט הרוסי דווקא עלה באוקטובר ב־165 אלף חביות ביום ל־7.7 מיליון חביות ביום, וההכנסות צמחו מ־17 מיליארד דולר ל־17.3 מיליארד דולר. זאת על אף שהיקף הנפט המיוצא ברמה הרשמית למדינות האיחוד האירופי, לסין ולהודו לא השתנה ברמה החודשית. העלייה נובעת ככל הנראה, מיבוא בלתי רשמי של מדינות מסויימות כמו פקיסטן ושכנותיה.

בדומה לגז הטבעי, גם היקף הנפט המיוצא צפוי לרדת בקרוב. על פי דיווח של סוכנות בלומברג, ממשל פוטין מתכנן להטיל איסור על חברות רוסיות למכור נפט למדינות או לחברות שיטילו הגבלות מחיר.