בעיר אחת במרכז הארץ, בצריף רעוע, מסתתרת הסברינה הטובה בעולם

בניין לשימור שהפך לטרמינל עיצוב, מאפייה משפחתית שתשלח אתכם לגיאורגיה וצריף רעוע עם עוגות חלומיות • סיור נוסטלגי בבת ים שאתם חייבים לעצמכם • חגית אברון תופרת יום 

טרמינל עיצוב / צילום: יח''צ ניר סלקמן
טרמינל עיצוב / צילום: יח''צ ניר סלקמן

"אל הבית שגרתי בו, אל אותן ההתחלות,
זה לא מקרה שעברתי פה" (שלמה ארצי)

ביקור בחלל עיצוב יפהפה, סיור בבית צנוע הצופן סיפור מפתיע, קפיצה למאפייה מיוחדת של מטעמים גיאורגיים וחור בקיר, שרק המקומיים מכירים, ובו מכינים כבר שנים את הסברינות הטובות בעולם. יצאתי ליום בילוי בטעם של פעם בבת ים.

10:00 | משכן האמנים והמעצבים

אפצח בגילוי נאות: נולדתי וגדלתי בבת ים. אלא שמאז, במשך שנים, הדרתי את רגליי מהעיר ולא נעור בי הדחף לבקר בה. זאת עד שהזדמנתי במקרה לטרמינל העיצוב. שם כבר החל להזדחל לו געגוע נוסטלגי ורצון עז לבחון לעומק את מחוז ילדותי.

הטרמינל לעיצוב / צילום: יח''צ ניר סלקמן
 הטרמינל לעיצוב / צילום: יח''צ ניר סלקמן

מיד נגיע לשלל הקולינרי-תרבותי המפתיע שגיליתי בעיר, אבל לפני כן אפציר בכם בכל פה לסור לטרמינל העיצוב. מדובר במבנה תעשייתי אדיר ממדים ומלא השראה, מהמקומות שחומקים מהגדרה ממשית ובה בעת ממלאים את המבקרים בהם בתועפות של שאר רוח. המבנה, שיועד לשימור, שימש בעבר כמרכז לוגיסטי כלשהו, והפך תחת חזון וידיים טובות למשכנם של מעצבים ואמנים, תערוכות וחללים.

קפה של בוקר תוכלו ללגום במשאית הוורודה המשקיפה אל חממת עצי הבונסאי שבחצר. בקומה השנייה יש גלריה לעיצוב בעץ, המציעה שלל סדנאות. אפילו השירותים במתחם הם מפגן של אסתטיקה מנומקת.
טרמינל עיצוב. אהוד קינמון 32 בת ים, 054-4959428, פתוח בימים ראשון עד חמישי.

12:00 | חצ'פורי היישר מבטומי

נניח שאדם מתעורר באישון לילה ואוחזת בו תשוקה לחינקלי. מתברר שבבת ים, שהפכה בשנים האחרונות למעוז של מסעדות ומאפיות גיאורגיות, ניתן לממש את החשק הזה כמעט בכל שעות היממה. אני בחרתי, לאחר תחקיר מעמיק, בדיוויד'ס בייקרי, הדחוקה בין חנות ירקות לחנות תבלינים ברחוב בלפור, עורקה הראשי של העיר, שבשעת צהריים מוקדמת כבר רחשה פעילות. עמדנו מהוססים בתור של מקומיים והרגשנו כאילו נחתנו בכוכב לכת אחר. דויד יוסף, הבעלים של המקום, קלט בזווית העין שזרים נקלעו לממלכת הח'צפורי שלו, ובנדיבות המפורסמת של העדה פילס עבורנו מקום בשולחן שבחוץ. לאחר הסבר קצר על נפלאות המטבח הגיאורגי, החלטנו להפקיד את חכנו בידו והתמסרנו.

זה היה צעד נבון, שכן בתוך חצי שעה התמלא השולחן הקטן במיני מאפים ממולאים בגבינה גיאורגית, כולם מעשה ידיהן הטובות של בנות המשפחה, שרידדו לעינינו את הבצקים (עלים ושמרים), טמנו בהם אוצרות ושלו אותם לוהטים מהתנור.

"אני אראה לכם איך אוכלים בגרוזיה את החצ'פורי אימרולי", מודיע לנו בחגיגיות דויד, נוטל את החירות ואת סכין הפלסטיק ומתחיל לערבב את ליבתו של המאפה הרוחש גבינה מבעבעת, גוש חמאה וצמד חלמונים. אנחנו טובלים את הבצק בשכשוכית הצהבהבה שהתהוותה לה ונאנחים. איך אומרים גן עדן בגיאורגית?
דיוויד'ס בייקרי. בלפור 73 בת ים. 054-4255752.

13:00 | אוצרות בבית של שלום אש

אנחנו חוצים את הכביש לכיוון מערב ומתפעלים מניצני הפיתוח העירוני. התוואי של הרכבת התחתית כבר מוכן ומבעד לעצי השדרה המטופחת רואים את הים. ימים יגידו אם בת ים תהפוך לטרנד חם, כפי שחשב הסופר שלום אש, שהתגורר בה בשנות החמישים.

בית שלום אש בבת ים / צילום: טל ניסים
 בית שלום אש בבת ים / צילום: טל ניסים

אנחנו מבקרים בביתו של אש ברחוב שקט, ומדובר באחד ההפתעות המלבבות שנתקלתי בהן מעודי. הבית מספר את סיפורם של אש וזוגתו מתילדה, שקבעו את משכנם בבת ים בהזמנתו של דוד בן ארי, ראש עיריית בת ים דאז. הם הספיקו להתגורר בו שנתיים בלבד, ובמהלכן הפכו אותו למרכז תרבות שוקק.

עם מותו של אש בנסיבות מפתיעות תרמה מתילדה את הבית על תכולתו לעיריית בת ים, ולאחר שיפוץ ומלאכת שימור קפדנית קם לתחייה והיום כתליו מהדהדים את סיפורו המיוחד של האיש. הסיור בבית חושף אוצרות כמו תמונות של שאגאל, איורים של מודליאני וספר של עגנון בהקדשה אישית.
בית שלום אש. ארלוזרוב 50 בת ים, 03-6591140, בשישי-שבת מתקיימים סיורים מודרכים במסגרת "שבת ישראלית", באמצע השבוע בתיאום מראש. 

14:00 | סמי מלך הסברינות

חמש דקות הליכה משם לכיוון חוף הסלע, אנחנו יוצאים למסע במנהרת הזמן לכיוון צריף מט לנפול. על סמי שמעתי בחצי פה מחברה בת-ימית בדימוס. היא הפטירה באדישות השמורה למביני עניין שמדובר בסברינה הטובה ביותר בארץ. אני מודה שבמבט ראשון המבנה הרעוע והשלט העקום הזכירו לי לוקיישן מסרט ערבי של שישי בערב ופחות אכסניה לעוגות מצטיינות, אבל הסקרנות והתור הארוך עשו את שלהם.

סברינות בקונדיטוריה של סמי. רום, ריבה וגעגוע / צילום: דורון פאר
 סברינות בקונדיטוריה של סמי. רום, ריבה וגעגוע / צילום: דורון פאר

התחמשנו בסבלנות ובמנת סקפטיות השמורה למי שכבר טעמו בחייהם הבטחות ל"הכי טעים שיש". חמש דקות של תור יעיל ונפלטנו אל הרחוב. התיישבנו על כיסאות מאולתרים, בוטשים בכפיות פלסטיק את המאפה ספוג הרום, הריבה והגעגוע.

ניגשנו המומים לירכתי החנות, לוטשים מבט מלא הערצה בסמי, רק כדי לוודא שאנחנו עדיין בבת ים.
קונדיטוריה סמי. הרצל 53 בת ים. 03-5064669