פורטפוליו | ראיון

המנכ"ל שהתחיל לנהל בגיל 14 ומתנגד ללימודים אקדמיים ולישיבות של יותר מ-5 דקות

העבודה הראשונה שלו הייתה מנקה בבית קולנוע • כשנתקל במוצר שראה בו בעיות שלח מייל למנכ"ל וכך הגיע להולה, בה נולדה חברת כריית הדאטה שהוא מנהל • "ב-2021 חצינו את רף 100 מיליון הדולר מכירות בשנה ואנחנו חברה סופר רווחית" • שיחה קצרה עם אור לנצ'נר, מנכ"ל Bright Data

אור לנצ'נר, מנכ''ל ברייט דאטה / צילום: איל יצהר
אור לנצ'נר, מנכ''ל ברייט דאטה / צילום: איל יצהר

אישי: בן 36, נשוי + 2, גרים בהוד השרון
מקצועי: מנכ"ל Bright Data

משפחה: נולדתי וגדלתי ברעננה לשני הורים עצמאים, שהקימו עסק ליבוא סירים לטיגון בלי שמן. הם נראים מדהים עד היום בזכות זה. גם אני לא אכלתי שום דבר בשמן עד הצבא.

בית הספר: הייתי אהוב על המורים, לאו דווקא בגלל שהייתי חכם במיוחד, אלא כי הייתי ילד טוב. בתיכון התחלתי חמש יחידות מתמטיקה, אבל אחרי השיעור הראשון ירדתי לשלוש כי הבנתי שארוויח עוד ארבע שעות שבועיות של גלישת גלים.

ים: במקום טיול בר מצווה עשיתי קורס צלילה עם אבא, והמשכנו לצלול ביחד הרבה שנים. אבא סקיפר והתחלתי לגלוש בגיל 14.

בוס: בגיל 14 גם קיבלתי את העבודה הראשונה, כמנקה בבית קולנוע. די מהר התקדמתי לניהול כל צוות הניקיון בקולנוע בקניון רננים ברעננה, ונאלצתי לגייס ולפטר חברים מהשכבה.

צבא: התגייסתי לקורס חובלים, אבל הבנתי שלא בא לי להעביר כמעט שבע שנים בצבא. עברתי לחיל התותחנים, יצאתי לקצונה והייתי מפקד סוללה.

לימודים: התחלתי בביולוגיה ימית, אבל קצת לפני כן הקמתי את העסק הראשון שלי: אתר בשם שותף.קום, לוח אונליין למציאת שותפים מכל הסוגים. באמצע הסמסטר, העסק הצליח מאוד ומכרתי חצי ממנו לחברת תוכנה ישראלית. הייתי רק בן 23 וזה לא היה סכום משנה חיים, אבל הבנתי שלמדתי הרבה יותר מההקמה של העסק וממכירתו מאשר מניתוח כרישים במעבדה באוניברסיטה. סיימתי סמסטר ראשון - ורגלי לא דרכה יותר באקדמיה.

הפסקה: אני אדבוקט ללא ללכת ללמוד, אלא אם זה מקצוע כמו עריכת דין או רפואה, או משהו שבאמת מעניין אותך. ההחלטה להפסיק ללמוד הייתה אחת החשובות והנכונות שעשיתי. אני גם מאתגר סטודנטים שעובדים אצלנו ושואל: אם אתם סובלים כל כך, למה אתם מתעקשים להמשיך?

הולה: במסגרת מיזם שנכנסתי אליו אחרי מכירת שותף.קום סקרתי תוסף לדפדפן בשם הולה, שנחשב עד היום ל-VPN פופולרי ועוצמתי. כאיש מוצר, היו שם דברים שחשבתי שמחייבים שדרוג והפריעו לי. כשראיתי שזו חברה ישראלית מצאתי את המייל של המייסד, עופר וילנסקי, ושלחתי לו אימייל ביקורתי. במקום להתעלם הוא התלהב וזימן אותי לפגישה, שאחריה הצטרפתי להולה כמנהל מוצר.

Bright Data: החברה נולדה כחטיבה בהולה ב-2014, עסקה באיסוף דאטה גלוי מהאינטרנט והייתה רווחית מיומה הראשון. כשהתברר שהחטיבה מתחילה לפרוח, עברתי לנהל את המוצר. ב-2017, כש-Bright Data נמכרה בנפרד מהולה ל־EMK Capital, קרן פרייבט אקוויטי מלונדון, כבר הייתי COO (מנהל תפעול ראשי) ומס' 2 בחברה.

מנכ"ל: ב-2018 נקראתי למשרדו של עופר, שאמר לי שהוא כבר לא רוצה להיות מנכ"ל וחושב שאני הכי מתאים להחליף אותו. ביקשתי שיודיע על כך אחרי סוף השבוע והלכתי לגלוש. ביום ראשון עופר שלח מייל לכל החברה, סגר את המחשב, הלך הביתה ולא חזר למשרדים. הוא עדיין המנטור שלי.

רווחיות: Bright Data מעסיקה כמעט 500 עובדים. כבר ב-2021 חצינו את רף 100 מיליון הדולר מכירות בשנה ואנחנו חברה סופר רווחית, מה שאין כמעט בהייטק, כי כולם מגייסים כסף, מדממים ולא מצליחים לעבור לרווחיות.

ספרינט: מותר לדבר ולקבל עצה, אבל כל אחד הוא המנכ"ל של תחום האחריות שלו. לכן, יש התייעצויות של חמש דקות, אבל אין ישיבות ארוכות. אין גם בקרת איכות, כי כל מתכנת הוא ה-QA של עצמו. זה מאפשר לנו לרוץ במהירות עצומה, בלי עיכובים. אני לא רוצה סיעורי מוחות ודיונים אסטרטגיים.

בעתיד: אני מאוד מחובר ל-Bright Data ורואה את עצמי ממשיך לנהל אותה לפחות בחמש השנים הקרובות. אין מישהו שמכיר את תעשיית כריית הדאטה יותר טוב, והתחום הזה הוא העתיד של כולנו. פיתחנו את התוכנה הכי מתקדמת בתחום, שנמצאת בשימוש של כ-15 אלף חברות בעולם, כולל הכי גדולות. כולם צריכים לאסוף מידע מהאינטרנט כדי לנצח. מבחינתי, להישאר עד הפנסיה.

המלצה: הפודקאסט Business Wars עם דיוויד בראון - פודקאסט מדהים שמנתח יריבויות עסקיות ב-150 השנים האחרונות.