הפייקים והדיווחים המטעים שהופצו ברשתות בעקבות מותו של האפיפיור

האפיפיור לא החרים את ביידן, "התמונה מעברו" נערכה, ועוד פייקים על חייו ומותו • המשרוקית של גלובס

ביום האחרון של 2022 הלך לעולמו , כשהוא בן 95.  היה אפיפיור שמשך לא מעט תשומת־לב גם בימי חייו, בין אם על רקע העובדה שבנעוריו הצטרף לנוער ההיטלראי (ראו בהמשך), ובין אם לאור זאת שלא כיהן בתפקיד עד ליום מותו, אלא עזב אותו מיוזמתו, דבר שלא נעשה מאות שנים. גם מותו עורר כצפוי עניין רב, ולכך נלוו גם לא מעט דיווחי כזב. 

למה ביידן לא הגיע?

האם האפיפיור המנוח ביקש באופן מפורש שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, קתולי בעצמו, לא יגיע להלוויה שלו? כך דווח בערוץ הטלוויזיה האמריקאי ניוזמקס (Newsmax) וגם בעמוד הפייסבוק שלו. לאור זאת, לפי הכתבה, בהלוויה נכח רק ג'ו דונלי, שגריר ארה"ב בוותיקן. הכתבה אף הביאה תגובה שנמסרה לכאורה מהבית הלבן, שלפיה הדבר נעשה "לבקשת האפיפיור המנוח".

אלא שהעובדות הן שונות. מטעם הוותיקן נמסר עוד ביום מותו של האפיפיור כי הוא ביקש הלוויה "פשוטה", ובפועל נכחו בה משלחות רק משתי מדינות: גרמניה, בה נולד; ואיטליה, בה נמצא הוותיקן.

ומה לגבי תגובת הבית הלבן? משם נמסר לאתר בדיקת העובדות האמריקאי Lead Stories כי "זה שגוי לומר כי בנדיקטוס והוותיקן ביקשו מהנשיא לא להגיע להלוויה". התגובה הזכירה עוד את ההודעה המקורית של הוותיקן לגבי "לוויה פשוטה", וציינה כי לו ביידן היה מבקש להגיע כאדם פרטי, הדבר היה מסבך את סידורי הלוויה.

התמונה זויפה

כפי שהזכרנו בפתיחה, נעוריו של יוזף רצינגר, לימים בנדיקטוס ה־16, לא היוו עבורו מקור לגאווה. אבל האם ציוץ בספרדית שצבר תאוצה שלפיו רצינגר היה "האפיפיור הנאצי", הוא מדויק? ומה לגבי התמונה שצורפה אליו בה נראה לכאורה רצינגר מצדיע במועל יד?

לגבי עברו הנאצי של האפיפיור, הדבר הוסבר פעמים רבות בעבר: רצינגר אכן היה חבר בנוער ההיטלראי ובוורמאכט, אבל כפי שהזכירו ב־Lead Stories, הצטרפות לנוער ההיטלראי הייתה חובה בתקופת נעוריו.

ההסבר לגבי התמונה הספציפית שהופצה ברשתות הוא נחרץ אף יותר: לפי הבדיקה, הצילום חתוך, וכשמאתרים את הצילום המקורי, ניתן לראות כי רצינגר הצעיר הרים את שתי ידיו, כך שאין מדובר במועל יד, והדבר נעשה כחלק מטקס דתי.

פייקים מלפני המוות

הפייקים בעניינו של האפיפיור, אחת הדמויות המוכרות והחשובות בעולם, לא היו נדירים גם בימי חייו. הנה שתי דוגמאות: ב־2018 נפוץ בעולם סרטון וידאו בו, על־פי הטענה, ניתן לראות את בנדיקטוס מקיים את החאג' במכה, לאחר שהבין ש"האסלאם הוא דת האל האמיתית". רק שכפי שהעלו בדיקות של France 24 והארגון ההודי Boom, מי שנראה בסרטון הוא בכלל מושל מכה ח'אליד בן פייסל אל סעוד.

באותה שנה גם נפוצה טענת כזב שלפיה בנדיקטוס הלך לעולמו, אבל כפי שהראו ב־Lead Stories, היה מדובר במתיחה של העיתונאי האיטלקי תומאסו דבנדטי. רק בימים האחרונים, חמש שנים לאחר אותה מתיחה, הידיעה הפכה לנכונה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת: