אלדד פרשר | ניתוח

הסערות העסקיות של מנכ"ל מזרחי טפחות לשעבר אלדד פרשר

שנתיים וחצי לאחר שסיים קדנציה מוצלחת כמנכ"ל מזרחי טפחות, חווה אלדד פרשר את קשיי המגזר העסקי • כך כיו"ר חברת האנרגיה הירוקה סולגרין, שמנייתה קרסה ב-75% בשנה לנוכח עליית הסיכון בעסקיה, וכך כשהוביל את קמעונאית האונליין קוויק

אלדד פרשר, יו''ר סולגרין / צילום: יח''צ
אלדד פרשר, יו''ר סולגרין / צילום: יח''צ

ביום חמישי האחרון נאלץ אלדד פרשר, יו"ר חברת האנרגיה הירוקה סולגרין , לנהל שיחת ועידה סוערת עם משקיעיה המאוכזבים של החברה, שמנייתה צללה בכ-75% בשנה האחרונה. הנהלת סולגרין נדרשה, בין היתר, לספק תשובות בנוגע לנכונותה של החברה - שנסחרת כיום בשווי של פחות מ-200 מיליון שקל - לשלם סכום עצום של יותר ממיליארד שקל במסגרת מכרז שבו זכתה, להקמת שדות סולאריים בנגב.

את מה שקיבל כמנכ"ל מזרחי טפחות שילמה גב ים לפרשר עבור 65% משרה
פתרונות האנרגיה הירוקה מישראל מגיעים לאיטליה  

פרשר, ששימש בעבר הלא רחוק כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות, תפקיד שבו זכה להערכת המשקיעים, ובוודאי שלא הורגל במעמדים מעין אלו, ביקש להרגיע את הרוחות, ואמר בפתח דבריו, כי "אם נגיע במהלך 90 הימים למסקנה שמתנגשת עם ניהול הסיכונים של החברה, לא נהסס לקבל החלטות", רמז לכך שסולגרין, שאיבדה שליש משווייה בעקבות הדיווח על זכייתה במכרז בשבוע שעבר, בוחנת את העסקה מחדש.

 
  

הזעזועים בסולגרין נמשכים זה יותר משנה על רקע החשש כי החברה, הנשלטת על ידי קרן התשתיות הציבורית ג'נריישן קפיטל של ארז בלשה ויוסי זינגר, נטלה הימורים פיננסיים הגדולים על מידותיה. כך, במהלך 2021 היא ביצעה השקעה שהתבררה במהרה כיקרה ובעייתית, ברכישת השליטה בחברה אמריקאית בשם קוביקס (Kuubix), הפועלת בתחום התקנת מערכות סולאריות בארה"ב.

סולגרין השקיעה בחברה במהלך 2021 ובשנה שחלפה מעל ל-300 מיליון שקל, כאשר ברבעון השלישי השנה ביצעה מחיקת מוניטין של 30 מיליון שקל בגין השקעה זו, לאחר הרעה בתוצאות.

דוחות הפרופורמה של קוביקס מלמדים כי ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 אומנם צמחו ביותר מ-170% ל-80 מיליון שקל, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד ענק של 189 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת השנה שקדמה לה. מעבר למחיקת המוניטין, נרשמו עלויות מימון כבדות לצד זינוק בהוצאות התפעוליות, שהובילו להרעה.

השקעה זו הובילה לזעזועים בהנהלה הבכירה. יו"ר סולגרין, גל בוגין, פרש בקיץ האחרון והוחלף על ידי פרשר. בהמשך הודיעו על פרישתם גם המנכ"ל, תום שפרן, וסמנכ"ל הכספים של החברה, בחודשים האחרונים.

תמחרה גבוה את הקרקע במכרז בנגב

ביום שלישי שעבר סיפקה סולגרין הפתעה נוספת למשקיעים, כאשר הודיעה כי הסכימה לשלם 1.05 מיליארד שקל בשני מכרזים של רשות מקרקעי ישראל לחכירת 2,800 דונמים בנגב, שעליהם מתכננת החברה להקים פרויקטים סולאריים בהיקף של עד 520 מגוואט בתוספת של אגירת חשמל.

עלות הקמתם של הפרויקטים נאמדת על ידי החברה ב-820 מיליון שקל, והחברה העריכה כי הם ייצרו לה רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של 200 מיליון שקל בשנה לאחר השלמתם, הצפויה בעוד חמש שנים (2028).

פרויקט נווה מבטח של סולגרין / צילום: סולגרין
 פרויקט נווה מבטח של סולגרין / צילום: סולגרין

סולגרין תמחרה את הפרויקט בנגב, שמורכב משני נדבכים - ברמת חובב וברמת בקע, במחיר גבוה יחסית להצעות המתחרות, משום שהיא סבורה לטענתה שתוכל למקסם את מחיר החשמל שתמכור. זאת בדרך של מכירת חשמל ישירות ללקוחות הקצה, כספק וירטואלי, מה שיאפשר להערכתה קבלת תעריפי חשמל גבוהים יותר ביחס לאלה המשולמים לבעלי השדות הסולאריים כיום.

בשיחה עם המשקיעים הסביר פרשר כי בחברה משוכנעים כי השינוי והמעבר ל"מודל שוק" הצדיקו את התמחור במכרז. הוא הוסיף כי בחברה קשובים לביקורת שעולה מהמשקיעים לגבי המחיר במכרז הנוכחי בנגב. לדבריו, החברה תבחן אם לממש את כל המכרז, את חלקו, או שתיסוג ממנו.

"אנחנו אנשים מאוד רציונליים", אמר בשיחה. "אנחנו לא מאוהבים בתהליך ואין לנו אגו. נפעל לפי מה שטוב לחברה, בצורה הכי רציונלית וקרה. אם נגיע במהלך 90 הימים הקרובים למסקנה שמתנגשת בניהול הסיכונים בחברה, לא נהסס לקבל החלטות".

התגובה בשוק ההון הייתה כאמור חריפה. ביום רביעי, היום שקדם לשיחת הוועידה, קרסה מניית סולגרין ב-22% - והמגמה השלילית החריפה נמשכה גם בימים הבאים.

פנה לתפקידים בכמה חברות ציבוריות

המפגש עם משקיעי סולגרין הוא ודאי לא מה שאיחל לעצמו פרשר (59) כשפרש לפני שלוש שנים מניהול בנק מזרחי טפחות , שאותו הוביל במשך קרוב לשבע שנים. במהלך כהונתו הציג הבנק תוצאות חזקות וצמח, בדגש על תחום המשכנתאות, בימי הפריחה והשגשוג של ענף הנדל"ן. פרשר סיכם את כהונתו כמנכ"ל עם תשואה של כ-110% במניית הבנק.

 
  

מובן שלאחר קדנציה כה מוצלחת הפך פרשר לסחורה חמה בקרב חברות שביקשו ליהנות מהניסיון ומהקשרים שצבר בבנק. כמו חלק מעמיתיו הוא יכול היה למצוא את עצמו בהנהלת קרן השקעות פרטית, הרחק מעיני הציבור, אך המסלול שבחר היה שונה ומאתגר הרבה יותר: תפקידים במספר חברות ציבוריות - ענקית הנדל"ן המניב גב-ים, חברת הקמעונת המקוונת קוויק וכאמור סולגרין. לצד תפקידים אלו הוא משמש כיו"ר ועדת ההשקעות של הפניקס.

תקופת כהונתו של פרשר כיו"ר גב-ים  הייתה קצרה יחסית ונמשכה פחות משנתיים, ובמהלכה התחולל מעל ראשו מאבק שליטה, שכלל תחילה רכישת מניות מסיבית של איש העסקים אהרון פרנקל, שאותן מכר בהמשך ברווח גדול לחברת נכסים ובניין המשתייכת לקבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש).

לאחר הפיכת נכסים ובניין לבעלת השליטה בגב-ים, פינה פרשר באוגוסט האחרון את מקומו למיכאל זלקינד, אחד מבעלי המניות הגדולים בדסק"ש.

כך או כך, פרשר זכה לעמוד בראש דירקטוריון גב-ים במהלך 2021, שהייתה שנה חלומית עבור חברות הנדל"ן המניב הגדולות בארץ. תחום המשרדים, שבו פועלת גב-ים, יצא בדהרה מתקופת סגרי הקורונה, וחברות חד-קרן רבות עטו על המגדלים הנוצצים שבונה החברה במתחמי ההייטק המובילים. תשואת מניית גב-ים הייתה חיובית במהלך כהונתו של פרשר, שארכה כשנה וחצי, ועמדה על מעל 50%.

אלא שפרשר, למגינת ליבו, לא הסתפק בכהונתו בגב-ים, ופנה לעמוד גם בראש חברת הקמעונות המקוונת קוויק , ערב הנפקתה בבורסה לפני קרוב לשנתיים. עם בעלי המניות הגדולים בחברה זו נמנים גופים עסקיים בולטים - קוקה קולה ישראל, סופרפארם ויבואן הרכב ג'ורג' חורש.

אלא שקוויק הפכה במהירות לעוד חברת טכנולוגיה שהונפקה עם חלומות גדולים לשנות את השוק שבו היא פועלת, אך בפועל דיווחה על הפסדים כבדים מפעילותה. מאז הונפקה במרץ 2022 צנחה מניית החברה ב-85%, כך ששווייה של קוויק כיום עומד על 47 מיליון שקל בלבד.

שנה בלבד לאחר ההנפקה, הרימו בקוויק ידיים והעבירו את השליטה בפעילותה (51%) לידי חברת אלקטרה צריכה, במטרה להפוך אותה לזרוע מקוונת של רשת יינות ביתן. כמו בגב-ים, גם בקוויק פינה פרשר את כיסא היו"ר לאחר העברת השליטה בפעילות בסוף ספטמבר האחרון, לאחר שבשנה וחצי שבהן כיהן בתפקיד, נפלה המניה ב-83%.

הנפילה המהירה של קוויק לא הרתיעה את פרשר מלהיכנס לחברות במצב מורכב. ביולי האחרון מונה לתפקיד יו"ר סולגרין, שכאמור נקלעה לאחרונה לסחרור. בניגוד לקוויק, שפרשר עמד בראשותה מאז ההנפקה, בשנה שקדמה למינויו בסולגרין המניה כבר איבדה יותר ממחצית שווייה.

משתלם כספית? לא בטוח

את הקדנציה שלו כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות סיים פרשר עם שכר מצטבר של כ-33 מיליון שקל (במהלך 16 השנים שבהן עבד בבנק עמד התגמול המצטבר שלו זכה על כ-50 מיליון שקל).

עם זאת, ההערכות בשוק היו כי עבור התפקידים שלקח על עצמו לאחר פרישתו הוא צפוי לקבל תמורה כפולה ויותר מזו שהייתה מנת חלקו בבנק, הכפוף לחוק שכר הבכירים בענף הפיננסים (עד כ-3.5 מיליון שקל בשנה).

נכון להיום זה רחוק מלהיות כך. בגב-ים, קדנציה שהסתיימה כאמור, זכה פרשר בשנת 2021 לשכר בעלות של 3.6 מיליון שקל (עבור 65% משרה). את אותה השנה סיים כיו"ר קוויק עם שכר בעלות של 1.7 מיליון שקל, אך רובו בתשלום מבוסס מניות, שאותו קשה להניח שיוכל לממש לנוכח נפילת המניה.

בסולגרין עומדת עלות שכרו השנתית המשוערת על 1.7 מיליון שקל (עבור 40% משרה), אך כמחצית הסכום (833 אלף שקל) ניתן בתגמול הוני, וגם כאן הסיכוי לממשו נמוך, בשל קריסת המניה.

אלדד פרשר העדיף שלא להגיב לדברים.