סמוטריץ' מזהיר את שותפיו לממשלה: "מהלכים פופוליסטיים של שבירת תקרות תקציביות עלולים להכניס את כולנו לסחרור"

בכנס תאגידים סטטוטוריים של אגף השכר, שר האוצר התייחס ברמיזה לדרישות התקציביות השאפתניות של שותפיו לקואליציה בעלויות של עשרות מיליארדי שקלים • על הקרבות הצפויים מול ההסתדרות לקראת הסכמי השכר הקרובים במגזר הציבורי, אמר סמוטריץ': "זו יכולה להיות הזדמנות לרפורמות שיביאו לשירות ציבורי טוב ויעיל בהרבה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (ג') לקרבות הצפויים מול ההסתדרות לקראת הסכמי השכר הקרובים במגזר הציבורי. "אני לא חושב שהתקופה הקרובה והמשאים-ומתנים יהיו קלים, אבל דווקא התקופה הזו יכולה להיות הזדמנות גדולה לרפורמות שיביאו לשירות ציבורי טוב ויעיל בהרבה", אמר סמוטריץ' בכנס תאגידים סטטוטוריים של אגף השכר באוצר. עם זאת, השר הנכנס בחר להתנסח בצורה מעודנת יחסית, ולא הזכיר בצורה מפורשת את ההסתדרות או את העומד בראשה, ארנון בר-דוד. 

נמל חיפה עבר ידיים: הושלמה העברת הבעלות לקבוצת אדאני-גדות 
שר האוצר בוועדת הכספים: "החזרת מענקי הקורונה זה אירוע של מיליארדים"

בתקופה הקרובה, במקביל להכנת תקציב המדינה, ידונו צוותי המשא-ומתן של האוצר ושל ההסתדרות על הסכמי השכר, שהוקפאו מאז 2020 בשל הקורונה והמשבר הפוליטי שהיה במדינה. באחרונה כבר איימו בהסתדרות "לצאת למלחמה" נגד האוצר, במטרה להביא הישגים לעובדים ותנאי השכר שלהם. 

"לא נאפשר שירות ציבורי בינוני"  

סמוטריץ' פנה היום אל מנהלי התאגידים הציבוריים שהגיעו למפגש ואמר: "המטרה המרכזית (בהסכמים הקרובים - א"ד) היא שאתם תקבלו את הכלים לנהל, להניע עובדים, לתת לעובדים מוטיבציה - ולא רק באמצעות מבנה השכר, ואנחנו משלבים ידיים למטרה הזו". 

לדברי השר הנכנס, שמוכר בהשקפת עולמו האנטי-ועדית וגישתו הימין-כלכלית, "אין לנו פריווילגיה, ואני אומר בצורה חד-משמעית שלא נאפשר שירות ציבורי בינוני. אנחנו מכוונים למצוינות, להטמעת טכנולוגיה, להורדת רגולציה, להקצאת משאבים נכונה יותר. תפקידנו לוודא שבסוף כל התהליך, המגזר הציבורי יתמוך ויעצים את המגזר העסקי והפרטי".

סמוטריץ' התייחס ברמיזה גם לדרישות התקציביות השאפתניות של שותפיו לקואליציה למימוש הבטחות שונות לבוחריהם בעלויות של עשרות מיליארדי שקלים. "אנחנו הולכים לקראת תקציב מוטה צמיחה, עם המון אחריות לכלכלת ישראל ובד-בבד עם המון הקלה על הציבור. המדיניות הפיסקלית שנוביל חייבת להיות מתואמת עם המדיניות המוניטרית של בנק ישראל, וכך יהיה.

"המשמעות היא שאנחנו לפני תקופה לא פשוטה, אבל אני רואה בה הזדמנות לבצר את מדינת ישראל כשוק יציב, חזק ואחראי. מהלכים פופוליסטיים של שבירת תקרות תקציביות עלולים להכניס את כולנו לסחרור ולפגוע במדינת ישראל".

"תקופה מאוד משמעותית" 

הממונה על השכר, קובי בר-נתן, הגיע לכנס בפעם האחרונה במסגרת תפקידו, ממנו יפרוש בשבועות הקרובים לאחר יותר מ-5 שנים במשרה. בר-נתן התייחס להסכמי השכר על רקע אתגרי המאקרו בכלכלה הישראלית: "אנחנו בתקופה מאוד משמעותית של אי-ודאות כלכלית - שוק העבודה לא כל-כך רגוע, והתאגידים הם חלק בלתי נפרד משוק העבודה, ובטח גם אתם מזהים את הקושי בגיוס ושימור עובדים טובים. אבל אנחנו לפני הסכמי השכר הגדולים, ואין הזדמנות כמו הסכם גדול לעשות שינוי", אמר בר-נתן.

לדברי הממונה על השכר היוצא בפניו מנהלי התאגידים הסטטוטוריים, "בתקופה שבה אנחנו באינפלציה, אנחנו צריכים שההסכמים יהיו ארוכי-טווח ויענו על הצרכים שלנו ושלכם. אנחנו בקפלן 1 לא יודעים הכול ולא יכולים לנהל במקומכם, אבל אנחנו כאן בשבילכם ואיתכם. אנחנו חושבים שבהסכמים אלה צריך להכניס מרכיבים חדשניים - כלי ניהול, הסכמים מודרניים, גמישות ניהולית - כל אלה הם מזמן לא מילה גסה, וכל הסכם שאין בו את הדברים האלה, זה פספוס".