שר האוצר בוועדת הכספים: "החזרת מענקי הקורונה זה אירוע של מיליארדים"

במהלך דיון בוועדת הכספים ביקש שר האוצר להשהות עיקולים שהחלה לבצע רשות המסים • יו"ר עמותה שעתרה לבג"ץ בנושא אמר בדיון כי "עצמאים המנהלים השגות ועררים מול הרשות מגלים כי הרשות ממשיכה לבצע עיקולים תוך כדי דיון במחלוקות"

הדיון בוועדת הכספים, היום / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
הדיון בוועדת הכספים, היום / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

על רשות המסים לחדול לאלתר מהטלת עיקולים על חשבונות בנק של עצמאים במסגרת הדרישה כי ישיבו למדינה את מענקי הקורונה שקיבלו - כך דרש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במהלך דיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים בנושא "דרישת רשות המסים להשבת מענקי הסיוע מעצמאים".

נדחה הערעור נגד שותפות מאגר הגז "תמר" בגין גביית מחיר מופרז
הוויכוח על המטרו: האם בעלי הנכסים באזור התחנות נהנים מעליית שווי?
כל מה שלא ידעתם על מיסוי דירה להשקעה

במהלך הדיון אמר סמוטריץ', "ביקשתי להשהות את סוגיית העיקולים, וביקשתי תתאפשר פריסה יותר גדולה ממה שרשות המסים נתנה עד היום. נאפשר פריסה כמה שיותר רחבה, כל אחד לפי עניינו, בעניין הזה תהיה ועדת חריגים. הכלל בפריסה היא 24 חודש, אבל יש מקרים חריגים ויש אנשים חולים".

בנוסף אמר השר כי "ביקשתי שאנשים יקבלו עוד הזדמנות להגיש השגות. אנשים שפנו לרשות, הגיעו איתם להסדרים לגבי היכולת שלהם. הבקשה שלי שאם יש מקרים קונקרטיים שנופלים בין הכיסאות, תפנו. כל פניה נבדקת, צרכן הקצה הוא זה שאמור לקבל את השירות שלנו כמדינה".

עוד ציין שר האוצר בדבריו, שצעדים נוספים יבחנו, וכי במסגרת חוק ההסדרים בכוונתו להביא מספר חוקים להקלה והוזלת פעילות העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל.

"אירוע של מליארדים"

נזכיר כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, בסעיף 166 להסכם הקואליציוני עם מפלגת עוצמה יהודית, בראשות איתמר בן גביר, נקבע כי דרישת רשות המסים להחזר מענקי הקורונה שעסקים קיבלו ביתר תבוטל, וכי הממשלה תקבע פטור מהשבה של מענקי קורונה לעסק שנסגר בין השנים 2020-2022, או לעצמאי שהיה במחלה ממושכת/אשפוז בגין קורונה שקיבל מענק ולא עמד בתנאים, במקרים בהם לא התקיים שקר במפגיע או דיווח כוזב בזדון בדיווח או בהצהרות לקבלת המענק, ובמקרים של עסקים שהמשיכו להתקיים וקיבלו מענק ולא עמדו בתנאי המענק, תתקיים השבה דיפרנציאלית בלבד במדרגות מותאמות. 

סעיף זה בעייתי במיוחד על רקע העובדה שבעלי עסקים רבים כבר השיבו את המענקים ואחרים כלל לא הגישו בקשות למענקים מראש כיוון שלא עמדו בתנאים, ולכן על פי ההערכות סעיף זה לא יחוקק.

סמוטריץ' התייחס לנקודה זו בדיון ואמר בצורה כי הדרישה להחזרים לא תבוטל, בניגוד לדברים שהושגו בהסכם עם בן גביר. "אם אנחנו משנים את הקריטריונים אחורה למי שהגיש, אנחנו חייבים לשנות גם למי שלא הגישו. אנחנו חיים בעולמות של שוויון, אני לא יכול לומר מי שהגיש ויש לו רק 38 אחוז נמחל לו, אבל מי שלא הגיש לא יקבל. אני צריך לפתוח לכולם, וזה אירוע של מיליארדים. אי אפשר לומר שרק לקבוצה אחת אנחנו משנים רטרואקטיבית".

עוד אמר השר: "אנחנו מגבשים תקציב, וזה יהיה תקציב מאוד אחראי במסגרות הפיסקליות שלו בשנה של האטה ואינפלציה, אבל הוא יכלול הרבה בשורות לציבור, וגם בשורות לעסקים הקטנים, חלק מהדברים שעלו כאן נמצאים על שולחני ויש עוד דברים. נביא רפורמות שיפשטו בירוקרטיה ורגולציה. אני קורא לעסקים - תנצלו את הסביבה התומכת. זה נכון שלהיות עסק קטן או בינוני בישראל זה קשה מאוד, המטרה שלנו שתעשו עסקים בצורה הרבה יותר קלה ופשוטה, וזולה. נביא בחוק ההסדרים שורה של תהליכים בנושא הזה".

רשות המסים החלה להטיל עיקולים על חשבונות של עצמאים

הדיון בוועדת הכספים התמקד בעיקולים שהחלה רשות המסים להטיל על חשבונות בנק של עצמאים שלא השיבו את המענק. בהמשך לפניות של רשות המסים להחזרת המענקים, רבים מבעלי העסקים טענו כי אינם חייבים להשיב את הכסף ומגישים השגות ועררים לוועדות הערר לעניין מענקי הקורונה. לאחרונה, כשברקע מתנהלות אותן מחלוקות, החלה רשות המסים בהליכי גבייה נגד עסקים, הכוללים גם הטלת עיקולים על הכספים שהיא דורשת את השבתם אך מצויים במחלוקת מול העוסק.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, התייחס לכך ואמר כי "עמדת הוועדה שצריך לעצור את העיקולים, דברים שצריך לבדוק מחדש לבדוק מחדש. יש פה אנשים עם מצוקה קשה, וכמובן לפרוס את התשלומים למי שנדרש ולהקים ועדת חריגים".

הוחזרו מענקים בהיקף 1.8 מיליארד שקל

נציגת רשות המסים בדיון, המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון ציינה כי "כשזיהינו שיש הרבה תשלומים לעסקים שלא עומדים בקריטריונים פעלנו בצורה מדורגת (את הליכי הגבייה, א' ל"ו) כדי שהכסף יחזור למדינה וכדי לשמור על שוויון. במשך תקופה ארוכה אפשרנו החזרה וולונטרית של המענקים בפריסה רחבה. יותר מ-87 אלף עוסקים חייבו את עצמם והוחזרו כמעט 1.8 מיליארד שקל".

לדבריה, לא ניתן לעצור את הליכי הגבייה והעיקולים על כולם. "איך אפשר לעצור את העיקולים? במקרה בו יש מי שחושב שהוא לא צריך להחזיר את המענקים - תהיה לו אפשרות להגיש השגה והיא תיבדק, במשך זמן הבירור נעצור את הפעולות. בלתי אפשרי לעצור את כל העיקולים בצורה גורפת, יש גם חובות מס נוספות עליהן הוטלו עיקולים בחלק מהמקרים. נטפל במהירות בכל פנייה שתהיה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לא קיבל את עמדת הרשות ואמר: "הוועדה מבקשת והשר אמר - העיקולים יופסקו לתקופה קצרה. זאת אמירה ציבורית ממדרגה ראשונה". על כך השיבה סביון: "אני מבינה את האמירה ואנחנו נבחן אותה, אבל כמו שאמרתי מי שחושב שהנתונים אחרים יכול להגיש השגה והעיקולים יעצרו. נאפשר את זה עד סוף פברואר. דבר נוסף, לחלק גדול מהעסקים שקיבלו מענקים וצריכים להחזיר נאפשר לפרוס את החוב הזה בשישה תשלומים כאשר הפריסה היא בלי תנאים נוספים".

יורם מועלמי, יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, שעומדת מאחורי עתירה לבג"ץ בדרישה לביטול החזר המענקים, אמר בדיון כי עצמאים המנהלים השגות ועררים מול הרשות מגלים כי הרשות מבצעת עיקולים תוך כדי דיון במחלוקות "אני מחזיק כאן מסמכים שמוכיחים שיש עצמאים שנמצאים בתהליכים מול רשות המסים והוטל עליהם עיקול". היו"ר גפני ביקש להוציא את מועלמי מהדיון למספר דקות.

עיקולים בניגוד להחלטות ועדות הערר

בשבועות האחרונות מתחוללת סערה בקרב העצמאים על רקע העיקולים שמוטלים על עסקים שלא החזירו את המענקים. לדברי רו"ח אפי לבקוביץ, העיקולים מוטלים באופן לא חוקי. "רשות המסים מבצעת אכיפה של דרישה להחזר מענקי קורונה בניגוד למצוות ועדות הקורונה בתקווה להפעיל לחץ של כדין על העוסקים המבקשים לקבל את המענק לו הם זכאים". לדברי לבקוביץ, "לאחרונה רשות המסים מנצלת את העובדה שהחוק לכאורה אינו מקפיא את חבות המס שנוצרה עקב דרישת רשות המסים להחזר המענק ופוצחת בהליכי גבייה על מנת להפעיל לחץ לא הוגן על העוסק לוותר על דרישתו לתשלום מלוא המענקים. הגם שהחוק אינו מקפיא את הליכי הגבייה במקרה של הגשת השגות ועררים, בניגוד למשל לפקודת מס הכנסה וחוק מע"מ, הרי שהדעת אינה סובלת כי רשות המסים תבקש מחד החזר מענקים שלא כדין ומאידך תפעיל לחץ לא הוגן ותטריד את העוסק במטרה שייסוג מהליכי ההשגה והערר, טרם התקבלה החלטה סופית".

לבקוביץ טוען כי גם ועדות הערר לענייני קורונה סבורות כי העיקולים הוטלו שלא כדין. "לא בכדי הן הביעו את מורת רוחם על דרישת רשות המסים להחזר מקדמות טרם התקבלה החלטה סופית בעניינם של העוסקים המבקשים לבחון את בקשתם. במרבית המקרים רשות המסים היא זו שהשתהתה בדרישת החזר המקדמות והמענקים ולכן היא יכולה לבוא בטענות רק לעצמה ובנוסף, חלק ניכר מהליכי הערר מסתיימים בקבלת עמדת העוררים ובכל מקרה מדובר בהליך משפטי מהיר ויעיל אשר מוכרע לעיתים תוך מספר חודשים בודדים. בכל אלו יש כדי לתמוך לדעתנו במסקנת ועדת הערר כי אין להתחיל בהליכי גבייה טרם סיום הליכי הערר או ערעור מינהלי בפני בית המשפט המינהלי".

עו"ד מאורי עמפלי מוסיף: "אפשר היה לקוות כי רשות המסים, כרשות מינהלית, תאמץ את פרשנות ועדת הערר ותמתין בסבלנות לתום הדיונים בוועדות הערר. תקוות לחוד ומציאות לחוד. לצערנו אין הדבר כך ורשות המסים ממשיכה להטיל עיקולים על חשבונות הבנק של עוסקים, כחלק ממכבש לחצים להחזר המקדמות והמענקים ובמטרה להרתיע אותם מהמשך ניהול הליכי ההשגה והערר ולהניע אותם להגיע לפשרות שאינן מטיבות עימם. התנהלות זו של רשות המסים אינה מוסיפה לה כבוד וספק רב אם עומדת בקנה אחד עם חובת ההגינות המוגברת שחלה עליה כרשות מינהלית, בפרט לאור תקופת הקורונה, אשר הותירה על חלק ניכר מציבור העוסקים חותם קשה ולאור מחדליה הרבים של רשות המסים בהתנהלות אל מול העוסקים במהלך התקופה האמורה".