המונופול של גוגל על הכוונת: מיקרוסופט מהמרת על הבינה המלאכותית במיליארדים

מספר דיווחים בארה"ב חושפים שיתוף-פעולה הולך וגדל בין ענקית התוכנה ל־Open AI, שפיתחה את מוצרי הבינה המלאכותית המפורסמים בעולם • בתוכנית: השקעה של 10 מיליארד דולר והטמעת פיתוח החברה במוצרי מיקרוסופט ובראשם מנוע החיפוש

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

מהפכת הבינה המלאכותית

הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) מסתמנת כמהפכה הטכנולוגית החשובה ביותר של השנים האחרונות, כשהיא עשויה לשנות מהיסוד את הדרך שבה אנחנו עובדים, לומדים, יוצרים וצורכים תוכן. גלובס צולל לענף הבינה המלאכותית בסדרת כתבות על הטכנולוגיה שעד לא מזמן נשמעה עתידנית: היכן יוכלו האלגוריתמים ובני האדם לשתף פעולה, מה תהיה ההשפעה של ה-AI על הכלכלה וחיי היומיום ומהן הסכנות שכדאי להתגונן מפניהן

היא יכולה לכתוב עבודה אקדמית ברגעים ספורים, לכתוב בעצמה שורות קוד ואפליקציות, ואפילו לכוון השקעות בבורסה: הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) מסתמנת בתור המהפכה הטכנולוגית הגדולה של השנים האחרונות וגם ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט לוטשת עיניים לכיוונה.

בימים האחרונים, התפרסמו דיווחים לפיהם מיקרוסופט שוקלת להשקיע 10 מיליארד דולר ב־Open AI, חברת הבינה המלאכותית ששחררה לשוק את המוצרים שמשגעים את קהילת הטק. האחרון שבהם היה ה־Chat GPT, הצ'אט שמסוגל לחקות שפה אנושית טבעית, לבצע משימות מוגדרות ולקיים שיחות של ממש עם המשתמש. במספר שניות, ניתן לכתוב מודעות פרסום, טקסטים ארוכים ומפורטים, ואפילו שורות קוד. הכלי החדש, מצטרף למוצר נוסף של החברה, 2־DALL E, שמצייר יצירות אמנות מורכבות לפי דרישה. ההשקעה של מיקרוסופט בחברה, אם תצא לפועל, לא רק תעניק ל־Open AI שווי שוק של 29 מיליארד דולר (לעומת השווי המוערך היום העומד על 20 מיליארד דולר). לפי פרסומים, הכלים של החברה מקליפורניה ייכנסו כבר בחודשים הקרובים לכמה מהיישומים הפופולריים בעולמות המחשוב.

UBS חתך את הערכתו למניית מיקרוסופט, אבל יש סיבות לאופטימיות

בנק ההשקעות השוויצרי UBS חתך לאחרונה את מחיר היעד שלו למניית מיקרוסופט וטען: "צפויה האטה חדה בפעילות הענן של החברה".

אנליסט UBS, קארל קירסטג, הוריד בשבוע שעבר את מחיר היעד שלו למניה אל 250 דולר (מ־300 דולר) ודרדר את דירוגה מ"קנייה" ל"נייטרלי". השינוי התבצע על רקע האטה בקצב הגידול של פעילות הענן של מיקרוסופט ברבעון האחרון. אבל לא כולם מסכימים עם הניתוח של קירסטג, ויש מי שצופים מגמה הפוכה במסגרתה מיקרוסופט בדרך להפוך לענקית הטכנולוגיה שתתמודד בצורה הטובה ביותר עם המשבר בהייטק.

בשנה החולפת, שהתאפיינה ביציאה מהירה מההגבלות, קשיים בשרשראות האספקה, זינוק באינפלציה ועליית ריבית שבאה בהתאם, נראה היה שסקטור הטכנולוגיה, וגם מיקרוסופט, לא חסינים בפני המשבר הכלכלי. ענקית התוכנה גם פיטרה כאלף עובדים וקיצצה משרות, אבל כאמור, עוד מוקדם להספיד אותה. מיקרוסופט היא היחידה מבין חמש ענקיות הטכנולוגיה העולמיות שנמצאת ברשימה עוד משנות ה־90'.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, טוען שהסיכון המרכזי של מיקרוסופט ב־2023 וגם של שאר ענקיות הטכנולוגיה הוא פגיעה בשולי הרווח. "הרווחיות של חברות הטכנולוגיה מאוד גבוהה, ורואים בפירוש שיש תחרות בין החברות הגדולות על אותם עסקים", הוא אומר ומשתמש בתחרות בשירותי הענן כדוגמה. "בתחום הענן יש שלושה שחקנים מרכזיים - אמזון, מיקרוסופט, וגוגל. כולם נהנו משיעורי צמיחה מאוד גבוהים בשנים האחרונות וכל השוק צמח בעשרות אחוזים. יכול להיות שנראה האטה בקצב הצמיחה של התחום, פשוט כי רוב השוק מוצה וכל הארגונים הגדולים כבר ביצעו את הרכישות הגדולות בתחום".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר
 סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר

המודל של מיקרוסופט פחות פגיע למיתון?

לפי וסצ'ונוק, למרות הדיווחים הפסימיים בימים האחרונים, מיקרוסופט היא עדיין החברה שנמצאת במצב הטוב ביותר מבין הביג־טק. "עיקר המיקוד של מיקרוסופט זה עדיין תוכנה ארגונית ואם ארגון רוצה לעשות איחוד רכש, סביר להניח שהוא יבוא אליהם - פשוט כי הם מציעים את הכל במקום אחד. בשנים האחרונות, החברה העבירה הרבה מהמוצרים שלה לענן, שזה מודל גמיש ופחות פגיע למיתון".

על פי הדיווחים, שתי החברות נמצאות במשא ומתן בנושא כבר מספר חודשים, כשהתכנון המקורי היה להשלים את העסקה עד סוף שנת 2022. החברות, נציין, לא הגיבו לדיווחים.

בינתיים בגוגל עוקבים בדאגה

על פי דיווח באתר "The Information" מהשבוע שעבר, מיקרוסופט עומלת על השקת גרסה של מנוע החיפוש שלה - בינג - בשילוב הטכנולוגיה של Open AI. מיקרוסופט כבר השקיעה בעבר כמיליארד דולר בחברת הבינה המלאכותית והודיעה בעבר שתשלב את יכולות יצירת התמונות של 2־DALL E במנוע שלה. כעת, הכוונה היא לשלב גם את הצ'אט החדש עד מרץ הקרוב. מיקרוסופט מקווה שהמהלך יאפשר לה להתחרות בשוק החיפוש באינטרנט, בו היא נמצאת בפיגור משמעותי אחרי גוגל.

ענקית החיפוש מצידה, מודאגת במיוחד מההתפתחויות בשוק הבינה המלאכותית, שלפתע גורמים לשירותים שלה להיראות מעט מיושנים. לפני כשבועיים אף פורסם שגוגל הכריזה על מצב חירום בעקבות הפופולריות של ה־Chat GPT ושמנכ"ל החברה, סונדר פיצ'אי, דרש ממהנדסי החברה להציג בתוך כשנה כלי שיתחרה במוצרים של Open AI.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מאיפה הגיעה ביצת הזהב של מיקרוסופט?

בדיווח נוסף מהימים האחרונים, נטען שמיקרוסופט כבר בחנה עם Open AI במהלך השנה האחרונה את האפשרות לשלב את הפיתוחים שלה בחבילת האופיס הפופולרית, הכוללת בין היתר את וורד, פאוואר פוינט ואאוטלוק.

למעשה, מיקרוסופט משתמשת בחלק מהיכולות של OpenAI, כבר חודשים. כך למשל, גרסה ישנה יותר של Chat GPT מוטמעת היום בחלק מאפליקציות התכנות של מיקרוסופט, כך שגם מי שאינם מתכנתים יכולים לבנות תוכנות ואפליקציות. מיקרוסופט הכניסה טכנולוגיה דומה גם בכלי שפיתחה שמשלים עבור מתכנתים שורות קוד ומציע להם אפשרויות תכנות נוספות. על פי סקר של גיטהב, הכלי החדש שיפר וייעל את עבודת המתכנתים בעד 55%. בנוסף, הכלי האמנותי של החברה, 2־DALL E החל באוקטובר להשתלב בענן של מיקרוסופט.

אבל מאיפה הגיעה החברה שמיקרוסופט מהמרת עליה במיליארדים? Open AI הוקמה ב־2015 בסן פרנסיסקו כחברה ללא מטרות רווח. עם המייסדים נמנו גם סם אלטמן ואילון מאסק, שעזב את תפקידיו בחברה שלוש שנים לאחר ההקמה בשל חשש מניגוד עניינים בצל פיתוחים של טסלה. שנה לאחר מכן, החברה כבר לא מוגדרת ככזו ללא מטרות רווח (אך חלוקת הרווחים שלה מוגבלת).

Open AI התפרסמה רק בסוף 2021, אז השיקה את 2־DALL E שתפס תאוצה ברשתות החברתיות. פרסום הצ'אט החדש שלה לאחרונה הפך לנושא המדובר בעולם הטק והצ'אט החדש הגיע למיליון משתמשים בתוך חמישה ימים בלבד. לפי רויטרס, החברה צופה רווח של 200 מיליון דולר ב־2023, ויותר ממיליארד דולר ב־2024.