הפגנות | בדיקת גלובס

מספרים במחלוקת: כמה אנשים השתתפו בהפגנה בהבימה?

ההפגנה במוצ"ש מילאה גם את כיכר הבימה בת"א וגם את הרחובות הסמוכים. אבל כמה אנשים באמת השתתפו, בה ולמה התשובה לא פשוטה?

ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, במוצאי שבת / צילום: Reuters, Ilan Rosenberg
ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, במוצאי שבת / צילום: Reuters, Ilan Rosenberg

ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין התנהלה במוצ"ש בתנאי מזג אוויר קשים, מילאה גם את הרחובות הסמוכים לכיכר הבימה וגררה דיון ציבורי ער, בין היתר ביחס למספר האנשים שהשתתפו בה. מארגני המחאה צוטטו בכלי התקשורת כאומרים כי כמות המשתתפים הייתה "מעל מאה אלף", בעוד לפי דיווח בערוץ 14 נכחו בה "למעלה מאלף".

אבל בכמה אנשים באמת מדובר? ניסינו לבדוק. 

המחלוקת המשפטית שמפלגת את ישראל | פרויקט מיוחד
מה אומרים סעיפי רפורמת לוין? מורה נבוכים 

בשנים האחרונות ניסתה המשטרה להימנע ממתן הערכות רשמיות ביחס לכמות המשתתפים בהפגנות מחשש שהדבר יהפוך לכלי ניגוח פוליטי. הפעם נמסרה בכל זאת הערכה לכלי התקשורת לפיה הגיעו להפגנה כ־80 אלף איש. יחד עם זאת, בהיעדר הודעה רשמית בעניין פנינו למשטרה על מנת לקבל פירוט של הנתונים או הסבר ונענינו כך: "איננו נוהגים למסור אומדני משתתפים בהפגנות".

זו לא הפעם הראשונה שהמשטרה נקלעת לוויכוח בעניין כזה: בהפגנת האופוזיציה ברחבת מוזיאון תל אביב בשנת 2019, המשטרה סירבה למסור נתונים על מספר המשתתפים, מה שהוביל לטווח אדיר של הערכות ומספרים, שנעו עשרת אלפים למאה אלף משתתפים. בזמנו נעזרנו כאן בגלובס באחת מחברות הסלולר, שמסרה הערכה בשיטת ספירה ייחודית לפי להפגנה הגיעו כ־50 אלף איש.

פנינו גם הפעם לחברות הסלולר אולם הן סירבו למסור נתונים רשמיים, גם הן מתוך ניסיון להימנע מזיהוי פוליטי כזה או אחר. אחת החברות מסרה כי להערכתה שהו באזור ה-20 אלף מלקוחותיה. אם נכפיל את המספר הזה בנתח השוק שלה נגיע לסביבת ההערכות של המשטרה.

ומה לגבי אמצעים טכנולוגיים אחרים?

3 אנשים למ"ר

לטכנולוגיות ספירת קהל יש שימושים בשני תחומים עיקריים - שיטור וביטחון פנים, שם מנסים להגיע להערכה של קהל המשתתף בהפגנות או בצעדות, ובתחום המסחר שם עסקים וקניונים מנסים לנטר את מספר הלקוחות והמבקרים על מנת לבצע אופטימיזציה של השירותים המוצעים, והקצאת כוח אדם שאמורה לטפל בהם.

במקומות סגורים או מתוחמים ניתן לבצע הערכה מדויקת יחסית, באופן ידני, באמצעות לחצן המופעל על ידי האחראים בדרכי הגישה לאירוע. אך ככל שמדובר בשטח פתוח עם מספר דרכי גישה וקהל שנע במקום, האתגר הופך למורכב יותר.

ליורנץ בדיאלה, ראש הפקולטה לסטטיסטיקה שימושית באוניברסיטה האוטונומית של ברצלונה, אמר בעבר שמשתתפים בהפגנה יכולים להגיע עד ל־6 אנשים למטר רבוע, אך פריסת האנשים אינה אחידה, והפגנות צפופות מגיעות בממוצע ל־3 אנשים למטר רבוע.

על פי אתר Map Checking, שטח כיכר הבימה בתל אביב הוא כ־9,300 מ"ר. בהינתן צפיפות של 3 אנשים למ"ר, יכולים להיכנס לכיכר לכל היותר כ־28,000 איש. עם זאת, ההפגנה לא התרחשה בכיכר הבימה בלבד, והיא גלשה גם לרחובות הסמוכים. זאת מבלי להתייחס לשתי הפגנות קטנות יותר שמנו כמה אלפי אנשים כל אחת - בירושלים ובחיפה.

על פי עיריית ת"א־יפו, כיכר הבימה לא כולל הרחובות הסמוכים, מעט קטנה יותר מההערכה הפשוטה - כ־8,000 מ"ר. כלומר, יכולים להיכנס אליה כ־24,000 איש בהינתן 3 אנשים למ"ר. גם אם המספר האמיתי - כולל הרחובות הסמוכים וההפגנות בירושלים ובחיפה- גדול פי שניים, עדיין מדובר על מספר שרחוק מאוד מהערכת המשטרה שעמדה על 80,000 איש.

בשורה התחתונה: התקשינו מאוד להצביע על מספר משתתפים ברור ומדויק, אם כי הצלבת המקורות השונים מלמדת על עשרות אלפי משתתפים בכל מקרה.

נראה שנדרשת מתודולוגיה אחידה, אולי כזו המסתמכת על צילומי רחפנים שישוחררו לציבור, לאומדן של מספר המפגינים. חוסר הבהירות הופך את הערכת מספר המשתתפים בהפגנה למשחק פוליטי בו ההטיה עלולה להשפיע יותר ממספר המשתתפים בפועל. בנוסף, החוסר במתודולוגיה אחידה הופכת גם השוואת הפגנות אחת לשנייה לבעייתית במיוחד.