5 הערות על לארי גגוזיאן, סוחר האמנות הגדול בעולם

על פי "פורבס" ו"וול סטריט ג'ורנל" לארי גגוזיאן נחשב לסוחר האמנות החזק ביותר בעולם, המחזיק בכ-20 גלריות ברחבי העולם, שעל פי ההערכות ההכנסות שלהן מסתכמות בכמיליארד דולר ● באמצעות הגלריות, חללי התצוגה, בית ההוצאה לאור, המגזין, החנויות והמסעדה - הוא מנהל רשת בינלאומית שאין דומה לה ● בראיון אמר כי "אף אחד לא באמת צריך תמונה. זה משהו שאתה מייצר לו ערך"

תמנע רוזנהיימר | 19.01.2023

הציור ''Oh, Jeff...I Love You, Too...But...״ של האמן רוי ליכטנשטיין, 1964, המיוצג על ידי לארי גגוזיאן / צילום: ויקיפדיה

הציור ''Oh, Jeff...I Love You, Too...But...״ של האמן רוי ליכטנשטיין, 1964, המיוצג על ידי לארי גגוזיאן / צילום: ויקיפדיה

1

לפני כעשור, סוחר האמנות האמריקאי לארי גגוזיאן סיפר בראיון למגזין "בידון", בכנות מפתיעה, על תחילת דרכו המקצועית: "כל עניין האמנות היה לגמרי סיפור של מקריות או מזל. התחלתי למכור פוסטרים כי חשבתי שאוכל לעשות מזה יותר כסף מלהחנות מכוניות. ככה פשוט. ראיתי מישהו מוכר פוסטרים והעתקתי ממנו. לא היתה לי איזו תכנית סדורה להיכנס לעולם האמנות. לא היתה החלטה מקצועית - אם הייתי רואה מישהו מוכר משהו אחר, אולי הייתי מוכר את זה. הייתי בר מזל שזו הפכה להיות הקריירה שלי". גגוזיאן, כיום בן ה־78, נכדם של מהגרים ארמנים שהגיעו לארה"ב בתחילת המאה העשרים, נחשב על פי "פורבס" ו"וול סטריט ג'ורנל" לסוחר האמנות החשוב והחזק ביותר בעולם. החברה של גגוזיאן פרטית, כך שאין נתונים וודאיים על הכנסותיה, אבל ההערכה בעולם האמנות היא שמדובר בכמיליארד דולר (ברוטו).

2

לארי גגוזיאן הוא אבי השיטה של התערוכה המוזיאלית בגלריות פרטיות. הוא יצר חללים מושקעים עם אירועים נוצצים, היוצרים חוויה בקנה מידה ובאיכות שלא נראו כמותם קודם לכן. הגלריה הראשונה של גגוזיאן נפתחה ב־1980 בלוס אנג'לס, ומאז נוספו 18 גלריות בניו יורק, לונדון, פריז, הונג קונג, בזל, ג'נבה וערים נוספות. גגוזיאן לאמנות הוא אילון מאסק לטכנולוגיה, רופרט מרדוק לתקשורת וליאו מסי לכדורגל. הוא מייצג, בין השאר, את דמיאן הירסט, אנסלם קיפר וטאקאשי מורקמי. הוא סוחר ביצירות של פבלו פיקאסו, פרנסיס בייקון, אנדי וורהול ואלברטו ג'קומטי. באמצעות גלריות ענק, חללי תצוגה, בית הוצאה לאור, מגזין, חנויות ואפילו מסעדה - הוא מנהל רשת בינלאומית שאין דומה לה. יזמות, נחישות ומזל הפכו את "לארי" - הידוע בעולם האמנות בשמו הפרטי בלבד, שני רק ל"אנדי" וורהול - לאייקון המובהק של עידן הזהב של המסחר באמנות מודרנית.

3

הקשרים האישיים עם קבוצה קטנה של מגה אספני אמנות עומדים בבסיס אימפריית גגוזיאן: המיליארדר ההוליוודי דייויד גפן, איל הפרסום הבריטי צ'ארלס סאצ'י, הבעלים של אימפריית המו"לות "קונדה נאסט" סמואל אירווינג ניוהאוס, האספנים ואנשי הנדל"ן אדית ועילי ברוד, מייסד קרן ההשקעות "בלאקסטון" סטיבן שוורצמן, המיליארדר הצרפתי פרנסואה פינו, הבעלים של מותגי היוקרה "גוצ'י", "איב סן לורן" ובית המכירות הפומביות "כריסטי'ס", והאיש העשיר בעולם, ברנאר ארנו, העומד בראש תאגיד מוצרי היוקרה הצרפתי LVMH.

סוחר על יודע גם למצוא רוכשים לעבודות שלא עומדות למכירה. ב־2006 גגוזיאן צלצל לדייויד גפן ושאל אותו באיזה מחיר יסכים להיפרד מעבודה חשובה של הצייר וילם דה קונינג. גפן נקב בסכום של 140 מיליון דולר. העבודה נמכרה באותו היום ב־137.5 מיליון דולר למנהל קרנות הגידור והבעלים של קבוצת הבייסבול "ניו יורק מטס" סטיב כהן.

4

בחוגי האמנות יצא לגגוזיאן שם של אדם אגרסיבי וחסר עכבות, אבל במפגשים אישיים איתו בולטים הקסם האישי, החדות, האנרגיה, הדעתנות והשליטה בשדה. בשלהי העשור השמיני לחייו, מתהדר גגוזיאן בשיער כסוף ובמראה שזוף, כשלצידו בת הזוג שלו: אנה וויאנט בת ה־27, אמנית הגלריה ומהכוכבות העולות בשמי האמנות. עד לפני שלוש שנים, טרם הפכה לבת הזוג של גגוזיאן, נמכרו עבודותיה של וויאנט ב־400 דולר. לאחרונה נמכרה עבודה שלה במכירה פומבית ב־1.6 מיליון דולר.

לגגוזיאן אין ילדים, והשאלה מה יקרה עם לכתו מרחפת בעולם האמנות. בשנה שעברה צפו בעולם האמנות שמועות לפיהן עסקי גגוזיאן עומדים למכירה. גגוזיאן דחה את השמועות על הסף והקים מועצה מייעצת בת 20 חברים, מורכבת משמות נוצצים, כולם אספני אמנות, האמונים על התוויית המשך דרכה של האימפריה. בין חברי המועצה: דלפין ארנו ממשפחת תאגיד מוצרי היוקרה הצרפתי LVMH, הבמאית סופיה קופולה, ואוון שפיגל ממייסדי "סנאפצ'ט".

5

גגוזיאן הוא עושה שוק מובהק. הוא ברא חללים, העמיד סיטואציות וסיפר סיפורים, והכל כדי לגרום לאנשים להאמין במותג ולקנות אמנות, ובגדול. ברצותו - הוא יכול לרומם אמנים, וברצותו - להפיל אותם. לצד שאר הסוגיות שמטרידות היום את עולם האמנות, כוחו הרב של גגוזיאן מעלה את השאלה מה מייצר ערך בעידן עודף הכסף ושגעון היוקרה: איכות אמיתית או מניפולציות שיווקיות.

הוא עצמו אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" ב-2016: "אף אחד לא באמת צריך תמונה. זה משהו שאתה מייצר לו ערך. הערך של אובייקט נגזר מפעולה של אמונה קולקטיבית. שימור הערך הוא משהו שהדילר עושה. זה לא רק למכור ולקנות, אלא לדאוג שאמנות חשובה תמשיך להרגיש חשובה".

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988