סמוטריץ' הכריע: חברת האשראי כאל תפוצל מבנק דיסקונט

שר האוצר סמוטריץ' קיבל את המלצות הוועדה המיוחדת וקבע כי חברת כרטיסי האשראי כאל תופרד מהבנק שמחזיק ב-72% ממניותיה, והסביר כי שחקן חדש יתרום לתחרות • במקביל, המתחרה ישראכרט האריכה את המו"מ עם הראל, אך הבהירה כי היא בוחנת חלופות

סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock
סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock

שוק חברות כרטיסי האשראי הפך בחודשים האחרונים לאחד השווקים החמים בשוק הישראלי. הבוקר (ה') הודיע שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, כי חברת כאל תופרד באופן סופי מבנק דיסקונט  השולט ב-72% מהמניות שלה (הבינלאומי מחזיק ביתר 28%), וזאת במטרה להגדיל את התחרות. ברקע ההחלטה, שתי המתחרות של כאל נמצאות בהליכי מכירה - עסקת מכירת מקס לכלל צפויה להיסגר בשבועות הקרובים וישראכרט נמצאת במו"מ מול המתחרה של כלל, הראל, והשתיים האריכו את המו"מ ביניהם רגע לפני פגיעת פרק הזמן שניתן להראל להשלמת הרכישה.

● שש שנים לחיסכון לכל ילד: איפה היה הכי כדאי להשקיע, ומי הגוף שמוביל? 

באשר לכאל, במשרד האוצר הסבירו כי במסגרת מדיניותו להגדלת התחרות בשוק הבנקאות והאשראי, החליט שר האוצר לעשות שימוש בסמכותו ולשנות את השיעור הקבוע בהגדרה של בנק בעל היקף פעילות רחב, ולמעשה לקבוע שכאל תופרד מדיסקונט. ההחלטה התקבלה לאחר שסמוטריץ' קיבל את המלצת ועדת היישום שהוקמה לצורך בחינת הנושא.

מדובר בוועדה מקצועית הכוללת נציגים מבנק ישראל, רשות התחרות, רשות שוק ההון ומשרד האוצר - המליצה לשר ברוב של 7 חברים מתוך 8 להפעיל את סמכותו לפי חוק ולהוריד את הרף הקבוע בחוק להגדרת "בנק בעל היקף פעילות רחב", באופן שיחייב את בנק דיסקונט להיפרד מאחזקותיו בחברת כאל. זאת לאור תוצאות ההפרדות שכבר בוצעו, הערכות להשפעה של ההפרדה הצפויה והעמדה שהגדלת מספר השחקנים בשוק צפויה להשפיע לטובה על התחרות בשוק הבנקאי, באופן משמעותי. הוועדה סברה ששימוש בסמכות השר יגביר את התחרות ויצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני.

בנוסף להמלצות הוועדה שמע השר גם את הגורמים המקצועיים במשרד האוצר, הוצגה טיוטה להערות הציבור בנושא וכן נערך שימוע לבנק, במסגרתו הציגו נציגי דיסקונט את עמדתם באופן ישיר ובלתי אמצעי, אך לא הצליחו לשכנע את שר האוצר.

בהתאם לקבוע בחוק, העביר השר את טיוטת התקנות לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שנתן את הסכמתו וכעת יעביר השר את התקנות לאישור ועדת הכספים.

מנכ"ל כאל, לוי הלוי, שלח בעקבות החלטת שר האוצר הודעה לעובדי החברה, בה הסביר כי מדובר בהחלטה שהיא תחילתו של תהליך אשר עשוי לקחת תקופה ארוכה. "ככל שיהיו התפתחויות רלוונטיות ממשיות בנושא, אני מתחייב לעדכן אתכם באופן ישיר ואישי. חשוב להדגיש כי אין ולא תהיה להחלטה זו כל השפעה על הפעילות העסקית של כאל. כאל היא חברת כרטיסי האשראי הרווחית והצומחת ביותר בשוק, ואין לי ספק כי נמשיך להוביל ולנצח בכל מבנה בעלות. כהרגלנו, נשאר ממוקדים, ונפעל הכל הכח ובמלוא המרץ להשגת היעדים המאתגרים אשר הצבנו לעצמנו ב-2023", כתב הלוי לעובדי החברה.

מבנק דיסקונט נמסר "ההחלטה להפריד את כאל מדיסקונט, שעדיין טעונה את אישור ועדת הכספים של הכנסת, שגויה, ובוודאי שלא תגביר את התחרות במערכת הבנקאית. עם זאת, קבוצת דיסקונט תמשיך לייצר ערך משמעותי לבעלי המניות שלה גם נוכח החלטה זו".

באשר לישראכרט, זו כאמור הגיע ביום רביעי לסיכום עם הראל כי פרק הזמן לניהול המו"מ עם חברת הביטוח יוארכך בשלושה שבועות, עד ל-12 בפברואר. בחברת כרטיסי האשראי אמנם ציינו כי במהלך אותם שלושה שבועות יימשכו המגעים בקשר לפניה, אך גם יתאפשר לישראכרט לקיים את ההליך הנדרש לבחינת הפנייה של הראל וגם חלופות נוספות.

נזכיר, כי המו"מ בין הראל לישראכרט פורסם לאחר שישראכרט חתמה על מזכר הבנות מול חברת ביטוח אחרת, הפניקס, להקמת מיזם משותף למתן אשראי צרכני ללקוחות הפניקס, תחת חברה חדשה - הפניקס אשראי. אם בסופו של דבר תירכש ישראכרט על ידי הראל, המיזם המשותף עם הפניקס יבוטל. הפניקס זועמת על המהלך של ישראכרט ואף טענה כי הוא נעשה בחוסר תום לב ודורשת לבטל אותו, תוך איום כי אף תפנה לבית המשפט ותתבע את חברת כרטיסי אשראי על סכום של מאות מיליוני שקלים.

סמוטריץ' מקים צוות לבחינת שליטת המוסדיים בחברות כרטיסי האשראי

לאור ההשפעה הפוטנציאלית של ההתפתחויות האחרונות במבנה הבעלות על חברות כרטיסי האשראי המופרדות, הודיע סמוטריץ שבכוונתו למנות בנושא צוות משרדי בראשות הממונה על התקציבים, בשיתוף עם היועץ המשפטי במשרד האוצר והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. הצוות יבחן את נושא השליטה של גופים מוסדיים הגדולים בחברות כרטיסי החיוב באופן רוחבי, תוך התייעצות עם המאסדרים הרלוונטיים, ויגיש את המלצותיו בעניין בשבועות הקרובים. בנוסף, בכוונת השר להתייעץ עם נגיד בנק ישראל בנושא.

במקביל, ולאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד, השר הודיע שבכוונתו לפרסם תזכיר חוק שיבטל את החובה על הבנקים לצמצם את מסגרות כרטיסי האשראי ללקוחות לאור היעדר ההתאמה בין התרומה של צעד זה לקידום התחרות לבין היקף הפגיעה האפשרית בצרכנים. בהמשך לכך, השר הודיע שבכוונתו לשנות ולהפחית את חובת צמצום המסגרות לשנת 2023 שחלה על פועלים ולאומי במסגרת החוק להגברת התחרות.