הפיטורים בגוגל בדרך לישראל: "משתדלים שהתהליך יהיה קצר ככל האפשר"

גוגל הצטרפה לגל הפיטורים בהייטק: 6% מכלל עובדי החברה יאבדו את משרתם • כעת, עובדים ישראלים שהיגרו לארה"ב עלולים למצוא את עצמם לא רק ללא עבודה, אלא גם ללא האפשרות החוקית למצוא משרה חדשה בארה"ב • גוגל ישראל: "עובדים שיושפעו בישראל יקבלו את ההודעה באופן אישי מהמנהל שלהם, אך התהליך כולו ייקח עוד זמן"

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave

גוגל הצטרפה אתמול (ו') בצהריים לגל הפיטורים בחברות הביג טק, כאשר הודיעה על פיטורי 12 אלף עובדים בחברת הענק, הם 6% מכלל עובדי החברה. חוקי העבודה בארה"ב מאפשרים לפטר עובדים ללא התראה מראש, וכך מצאו את עצמם עובדים רבים ברחבי המדינה כשהם מתעוררים לבוקר בו נחסמה הגישה שלהם למערכות גוגל עוד לפני שנודע להם על הפיטורים. עובדי מטה גוגל במאונטיין וויו, למשל, קיבלו את ההודעה בסביבות השעה שלוש לפנות בוקר.

גל פיטורים בהייטק: החברות שהודיעו השבוע על קיצוצים
כבר לא יציאה של אוויר מהבועה: הפיטורים של 2023 מסמנים כיוון חדש בהייטק
פיטורים בהייטק: הרוכשת של איירון סורס וגם פאגאיה נפרדות ממאות עובדים  

כמו בגל הפיטורים במטא ובטוויטר, עובדים הודים וישראלים שהיגרו לארה"ב מצאו עצמם לא רק ללא עבודה, אלא גם ללא האפשרות החוקית למצוא עבודה חדשה במדינה. כזה הוא, למשל, רועי הומבורגר, מהנדס תוכנה בצוות אימות המשתמשים של מוצר גוגל קלאוד שמועסק בחברה מ-2017.

הומבורגר עבר לניו יורק רק לפני 4 חודשים, יחד עם רעייתו האמריקאית באמצעות ויזה מסוג L1, הנפוצה בקרב עובדי מרכזי הפיתוח הזרים שעוברים לארה"ב. לאשרה זו יתרון בכך שהיא מאפשרת מסלול ישיר לגרין קארד עבור העובדים המתמידים במקום העבודה שלהם, אך טומנת בחובה סיכון: היא לא ניתנת להעברה לחברה אחרת. כך אשרת השהייה של הומבורגר בארה"ב אמורה להסתיים בתוך 3 חודשים, מסגרת זמן בלתי אפשרית כמעט להוצאה מחודשת של ויזה מסוג L1.

"עובדים בישראל יקבלו הודעה אישית"

עובדי גוגל בישראל עדיין לא התבשרו על פיטורים בחברה. במקום זאת, 2,000 העובדים קיבלו דוא"ל מההנהלה הישראלית ובו נרמז להם כי ההחלטות באשר לזהות המפוטרים טרם התקבלו. "יתחיל תהליך שבו ייקבע אילו קיצוצים יבוצעו, בהתבסס על ציון ההערכה והתפקיד", נכתב בדוא"ל שהגיע לידי גלובס. "עובדים שיושפעו בישראל יקבלו את ההודעה באופן אישי מהמנהל שלהם, אך התהליך כולו ייקח עוד זמן. ברגע שנדע יותר פרטים, ניידע אתכם. אנחנו יודעים שהמתנה לחדשות ולעדכונים תהיה קשה - אבל דעו לכם שהצוות באירופה ובמזרח משתדל שהתהליך הזה ייארך כמה שפחות זמן ושחוסר הודאות יהיה נחלתם של כמה שפחות עובדים. בבקשה השתדלו לתמוך האחד בשני".

היכן צפויה לפטר גוגל בישראל? גוגל כבר ביצעה מהלכי התייעלות בחברה בחודשים האחרונים, הבולט שבהם הוא איחוד פעילות ווייז (Waze) עם מוצרי המיפוי של החברה ביחידת Geo, בהם גוגל מפות, גוגל Earth ושירות צילום הכבישים סטריט וויו. מנכ"לית החברה שהחליפה את נועם ברדין הישראלי, נהא פאריק, עזבה את גוגל בדצמבר. למרות העובדה שגוגל הביעה שוב ושוב את מחויבותה לחברה, המהלכים האחרונים של גוגל כלפי האפליקציה הישראלית אינם מבשרים טובות. בעבר חשף ברדין תרבות ארגונית קלוקלת ובזבזנית במסגרתה "עובדים אינם מגיעים לפגישות עבודה באמצע היום בגלל שיעור יוגה".

אם להסתמך על הדיווחים בארה"ב, פיטורים נרשמו לא רק בקרב עובדים חדשים ועובדי גיוס, אלא גם בקרב מהנדסים מנוסים וכאלה שקיבלו הערכות גבוהות. מהנדסים ועובדים פוטרו מיחידות כמו גוגל קלאוד, כרום, אנדרואיד ומוצר החיפוש של החברה, כך לפי אתר דה אינפורמיישן. הפיטורים במוצר הענן - שבו גם צוות פיתוח ישראלי בולט - הגיעו גם לצוות האסטרטגיה, הגיוס, השיווק, המכירות וקשרי הלקוחות.