פיטורים בהייטק: הרוכשת של איירון סורס וגם פאגאיה נפרדות ממאות עובדים

לטענת יוניטי, הפיטורים הנוכחיים הם תוצר של המגמות הכלכליות השליליות, בהן היחלשות שוק הפרסום הדיגיטלי • פאגאיה הודיעה על הפחתת מצבת כוח האדם ב־20%

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

קצת יותר מחודשיים חלפו מאז הושלמה העסקה לרכישת איירון סורס הישראלית על־ידי יוניטי סופטוור האמריקאית, והשבוע נודע על פיטורים בחברת יוניטי. מנכ"ל החברה שלח לעובדים הודעת דואר אלקטרוני, ובה הודיע להם על מהלך נרחב של קיצוצים ופיטורים. לפי החברה, יפוטרו 284 עובדים. מדובר בגל הקיצוצים השני ביוניטי בתקופה האחרונה: בחודש יוני, עוד בטרם הודיעו החברות על עסקת המיזוג, פוטרו 225 מעובדי החברה.

מה עומד מאחורי פיטורי הענק של מיקרוסופט? | ניתוח 
פסגות מאשרת את חשיפת גלובס: הפניקס תרכוש חלק מהפעילות ב-310 מיליון שקל 
בצל המשבר בהייטק: החברות הגדולות מחזירות את העובדים למשרד 

לטענת יוניטי, הפיטורים הנוכחיים הם תוצר של המגמות הכלכליות השליליות, בהן היחלשות שוק הפרסום הדיגיטלי. סיבה נוספת לפיטורים היא קיצוצי משרות כפולות, שהצטברו ככל הנראה לאחר המיזוג עם איירון סורס, שהוסיף 1,400 עובדים לחברה. יוניטי העסיקה ערב הפיטורים הנוכחיים כ־8,000 עובדים. מיוניטי נמסר: "החדשות מהיום אינן נוגעות לעובדי יוניטי ישראל".

בחודש נובמבר האחרון הושלמה עסקת המיזוג בין יוניטי, מנוע התלת ממד למשחקי מחשב, לבין איירון סורס, חברת פלטפורמת הפרסום למשחקים ואפליקציות למובייל שנוסדה בישראל. העסקה בוצעה במניות, ובמסגרתה עבור כל מניית איירון סורס התקבלה 0.1089 מניית יוניטי. בעת הדיווח המקורי על המיזוג, ביולי 2022, שוויה של איירון סורס שנגזר מהעסקה היה 4.4 מיליארד דולר - פרמיה של 74% על מחיר המניה בחודש שלפני כן.

אולם, עד השלמת העסקה, מניית יוניטי  נחלשה, ובהתאם ירד גם שוויה של איירון סורס בעסקה, עד למעט יותר מ־2.9 מיליארד דולר בדילול מלא בעת השלמת העסקה. איירון סורס החלה להיסחר (בדומה לטאבולה) בתקופת השיא של ה־SPAC, ביוני 2021, ואז שוויה עמד על 11.1 מיליארד דולר - עסקת המיזוג ל־SPAC הגדולה ביותר של חברה ישראלית.

המשמעות היא שמכירתה לאיירון סורס בוצעה במחיר שנמוך ב־74% ממחירה במיזוג ל־SPAC. עם זאת, מכיוון שמדובר בעסקת מניות ולא בעסקת מזומן, בעלי המניות של איירון סורס קיבלו מניות יוניטי ויוכלו ליהנות מאפסייד במקרה שהיא תעלה; מאז השלמת העסקה עלתה המניה ב־28%.

פאגאיה: "הפיטורים יאפשרו להתמקד בצמיחה"

פיטורים גם בחברת הפינטק פאגאיה (שגם היא החלה להיסחר לאחר מיזוג עם חברת SPAC). החברה הודיעה על הפחתת מצבת כוח האדם ב־20%. נכון ליולי 2022, פאגאיה העסיקה 818 עובדים כך שמדובר בפיטורי כ־160 עובדים בישראל ובארה"ב. בחברה מציינים שהדבר יסייע לה להשיג את יעדי הצמיחה שלה בטווח הבינוני, וכי החל מ־2023 היא תחסוך במהלך זה כ־30 מיליון דולר בשנה. בשל הפיטורים פאגאיה תכיר בעלות חד־פעמית של 4 מיליון דולר, ברובה ברבעון הראשון של השנה. אין שינוי בתחזית החברה ל־2022.

"למרות שזו החלטה קשה, אנחנו מאמינים שהשינויים האלה יאפשרו לנו להישאר גמישים וממוקדים בצמיחה ושנמשיך להראות ביצועים חזקים", אמר המנכ"ל והמייסד המשותף גל קרובינר. "אני רוצה להביע את תודתי הכנה לכל עובדי פאגאיה שנפגעים מהחלטה זו. לא היינו נמצאים איפה שאנחנו היום ללא המחויבות והעבודה הקשה שלהם".

פאגאיה  החלה להיסחר ביוני 2022 לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, זינקה בתחילת אוגוסט לשיא של 20 מיליארד דולר וכיום נסחרת בשווי של 647 מיליון דולר. החברה פיתחה טכנולוגיה שמסייעת לגופים פיננסיים להקצות אשראי בצורה מדויקת.