פסגות מאשרת את חשיפת גלובס: הפניקס תרכוש חלק מהפעילות ב-310 מיליון שקל

השלמת המהלך צפויה להניב לקבוצת פסגות רווח הון של עשרות מיליוני שקלים, ולשחרר אותה מחוב מעיק של כרבע מיליארד שקל • כעת ייוותרו בידיה כשני שלישים מנכסי קרנות הנאמנות שהיא מנהלת, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים

רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי
רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי

קבוצת פסגות  שבשליטת רני צים מאשרת כי היא לקראת סיכום העסקה למכירת חלק מנכסי בית ההשקעות שלה לקבוצת הפניקס . בהמשך לחשיפת גלובס, דיווחה פסגות כי היא מנהלת מו"מ מתקדם למכירת פעילות ניהול התיקים של בית ההשקעות וחלק מקרנות הנאמנות שלו (קרנות הסל) בהיקף נכסים מנוהל של כ-17.9 מיליארד שקל. מדובר בכשליש מהנכסים המנוהלים בקרנות פסגות. את הרכישה, שצפויה להיסגר בימים הקרובים, צפויה הפניקס לבצע באמצעות החברה הנכדה קסם (חברה בת של בית ההשקעות אקסלנס).

רני צים חשוד שהעביר מידע פנים לבכירה ברשות שדות התעופה: פרטים חדשים על החקירה שמטלטלת את פסגות | בלעדי
מהפניקס ועד ישראכרט: מה מסתתר מאחורי מבול העסקאות שנרקמות בבורסה
רני צים מחפש שותפים כדי להקטין את המינוף שנטל לרכישת פסגות

התמורה הכוללת שתקבל קבוצת פסגות מהפניקס מסתכמת בכ-310 מיליון שקל, מתוכה כ-55 מיליון שקל במזומן והיתרה באמצעות העברת חוב של 255 מיליון שקל לידי הרוכשת. מדובר בהלוואה שנטלה קבוצת פסגות (לשעבר וואליו קפיטל) מידי בנק מזרחי טפחות לטובת רכישת פעילות בית ההשקעות, במאי 2021.

עם השלמת העסקה צפויה קבוצת פסגות לרשום רווח הון של עשרות מיליוני שקלים, להשתחרר מהחוב המעיק לבנק ולהיוותר עם מרבית פעילות קרנות הנאמנות, שהיא ליבת עסקיה.

את פעילות הקרנות וניהול תיקי ההשקעות של פסגות רכש צים מידי אלטשולר שחם בתמורה ל-405 מיליון שקל, באמצעות החברה הבורסאית וואליו קפיטל, ששינתה את שמה בהמשך לקבוצת פסגות, כאשר עיקר הרכישה מומן כאמור בהלוואה.

צים מחזיק כיום ב-61.5% ממניות קבוצת פסגות ומשמש גם כיו"ר הקבוצה. מנכ"ל פסגות הוא יניב בנדר, המחזיק בכ-10% ממניות החברה, הנסחרת בשווי שוק של כ-240 מיליון שקל.

תיקי ההשקעות המנוהלים כיום בפסגות הם בהיקף קטן באופן יחסי לזה שנוהל בה בעבר, והיקפם עמד בסוף נובמבר 2022 על כ-8.2 מיליארד שקל. בין השנים 2021-2020 נרשם קיטון של יותר מ-83% בהיקף התיק, הנובע מהחלטת החברה, במסגרת רכישת פסגות, כי תיקי הלקוחות המוסדיים לא ייכללו בעסקה,

בפסגות מציינים כי פרטי העסקה המלאים עם הפניקס טרם סוכמו סופית, ונכון למועד זה טרם אושרו על ידי כל האורגנים הרלוונטיים בשתי החברות. נדגיש כאמור כי לא מדובר במכירת כל עסקי פסגות, אלא רק בחלק מהפעילות, ובית ההשקעות ימשיך לנהל עשרות מיליארדי שקלים בקרנות הנאמנות, לצד פעילויות פיננסיות אחרות שמתנהלות תחת קבוצת פסגות פיננסים הציבורית.​

חקירת רשות ני"ע וחיפוש במשרדי החברה

לצד המגעים למימוש חלק מהחזקותיה, ספגה פסגות זעזוע בשבוע שעבר, בעקבות פרסום דבר חקירת רשות ניירות ערך, שבמסגרתה נחקרו היו"ר רני צים והמנכ"ל יניב בנדר, בחשד לשימוש במידע פנים. פסגות דיווחה כי חוקרי הרשות ביצעו חיפוש במשרדי החברה, אך הדגישה עם זאת כי למיטב ידיעתה, בשלב זה אין חשדות כנגד החברה, וכי החקירה נוגעת לאירועים שהתרחשו לפני רכישת בית ההשקעות פסגות. כמו כן צוין כי צים ובנדר חזרו לפעילות שוטפת בחברה, ללא כל מגבלה.

על פי ההערכות נבדק בחקירה החשד למידע שהועבר לבכירה ברשות שדות התעופה לשעבר, מירי בן הרוש, ששימשה כראש אגף המסחר ברשות, שאחראי בין היתר על חנויות הדיוטי פרי. בן הרוש, שפרשה בדצמבר האחרון מרשות שדות התעופה, נחקרה ככל הידוע גם היא.

במהלך כהונתה של בן הרוש ברשות שדות התעופה זכה צים, באמצעות חברת אופיס דיפו שהייתה בבעלותו, במכרז להפעלת חנות מוצרי האלקטרוניקה בדיוטי פרי. בהמשך מונתה בן הרוש לתפקיד דירקטורית בבית ההשקעות פסגות.

עו"ד ערן שחם שביט, ממשרד בלטר גוט אלוני, מסר בשם בכירי פסגות כי: "למיטב הבנתנו, מדובר באירועים ישנים שאינם נוגעים באופן כלשהו לפעילות בית ההשקעות פסגות. כל הפעולות שביצעו מרשיי בניירות ערך בוצעו כדין ובליווי משפטי צמוד".

מטעם מירי בן הרוש לא נמסרה תגובה, אך בעבר נטען מטעמה כי מינויה לדירקטורית בפסגות "נעשה בידי אלטשולר שחם, לאחר תהליך איתור מקיף שהחל עוד במרץ 2021. אז היה אלטשולר בעל השליטה בפסגות, ולא חברה מקבוצת רני צים".