רני צים מחפש שותפים כדי להקטין את המינוף שנטל לרכישת פסגות

צים מנהל מגעים ראשוניים עם הפניקס למכירת חלק מפעילות בית ההשקעות, שעבור רכישתו נטל הלוואה בנקאית של כרבע מיליארד שקל

רני צים / צילום: רמי זרנגר
רני צים / צילום: רמי זרנגר

איש העסקים רני צים מחפש משקיעים לחלק מפעילות בית ההשקעות פסגות  שאותו רכש בשנת 2021, זאת לצורך הקטנת המינוף שנלקח ברכישה. בין היתר מנוהלים מגעים ראשוניים להכנסת חברת הביטוח הפניקס  כשותפה בעסקי פסגות, העוסק בעיקר בניהול קרנות נאמנות, וכן בניהול תיקי השקעות, ברוקראז' וקרנות גידור.

צים ומנכ"ל פסגות, יניב בנדר, מנהלים מגעים עם ענקית הביטוח, שמחזיקה בעצמה בבית ההשקעות אקסלנס. ככל הידוע מדובר במכירת חלק מהפעילות שרכש צים מידי אלטשולר שחם לפני כשנה וחצי. לפי ההערכות מדובר במכירת נכסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך העסקה טרם גובשה ועדיין לא ברור אילו נתחים, אם בכלל, יימכרו.

אחת הסיבות המרכזיות לקיום המגעים היא הלוואה שנטל צים באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל (שבהמשך שינתה את שמה לפסגות פיננסים), בהיקף של כרבע מיליארד שקל, מבנק מזרחי טפחות, כדי לרכוש את פעילות בית ההשקעות במהלך שנת 2021.

סביבת הריבית המטפסת גורמת לצים לנסות להוריד את המינוף שנטל, כאשר מאזן פסגות פיננסים לספטמבר האחרון כלל התחייבויות של יותר ממיליארד שקל לעומת הון של 231 מיליון שקל. בין היתר יש לפסגות פיננסים שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-300 מיליון שקל, הנסחרות במערכת רצף מוסדיים, אחת מהן בתשואה גבוהה של 13%.

על רקע פרסומים כי בכוונת צים לממש את פעילות קרנות הנאמנות ציינו בפסגות פיננסים כי החברה "מנהלת מגעים עם צד ג' בקשר עם התקשרות פוטנציאלית הנוגעת לפעילות בית ההשקעות".

מטעם הפניקס נמסר בעניין רכישת מניות פסגות קרנות נאמנות, כי "מתקיימים מגעים ראשוניים בין הצדדים אולם אלו טרם הבשילו".

במאי 2021 רכש צים את פעילויות בית ההשקעות פסגות מידי אלטשולר שחם ב-405 מיליון שקל, סכום שרובו מומן כאמור בהלוואה בנקאית. פסגות פיננסים, המחזיקה כיום ב-90% מבית ההשקעות, הציגה ברבעון השלישי של 2022 הכנסות של 95 מיליון שקל ורווח נקי של 2.1 מיליון שקל.

למרות שיפור בתוצאות העסקיות איבדה מניית החברה 36% מערכה בשנה האחרונה, והיא משקפת לה שווי של 254 מיליון שקל (חלקו של רני צים 61% מהמניות). מעבר לפסגות, צים הוא גם בעל השליטה בחברת רני צים מרכזי קניות, הפועלת בעיקר בתחום של ייזום וניהול מרכזים מסחריים, בפריפריה ובמגזר הערבי. חברה זו נסחרת בשווי של 516 מיליון שקל, ולה חוב סחיר שיתרתו 660 מיליון שקל.