בריטניה: שביתת-ענק היום אמורה לשבש את החיים ו"להחזיר את המדינה לסגר"

שביתת הענק צפויה לשבש את הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, את תנועת הרכבות ואף את הכניסות לבריטניה בנמלים ובנמלי התעופה • מדובר באחת השביתות הגדולות ביותר שנרשמו בשנים האחרונות במדינה, בה לוקחים חלק כחצי מיליון עובדים • האינפלציה בממלכה המאוחדת ירדה ל-9.2% בדצמבר האחרון

מורים לוקחים חלק בשביתה בלונדון / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE
מורים לוקחים חלק בשביתה בלונדון / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE

כחצי מיליון עובדים בבריטניה החלו היום את אחת השביתות הגדולות ביותר שנרשמו בשנים האחרונות במדינה, האמורה לשבש משמעותית את הלימודים בבתי הספר, את תנועת הרכבות בממלכה המאוחדת וייתכן שאף את הכניסות לבריטניה בנמלים ובנמלי התעופה. השביתה הוכרזה בימים האחרונים אחרי שהמגעים בין איגודים מקצועיים שונים לבין הממשלה על תוספת יוקר בשל האינפלציה הגבוהה בממלכה המאוחדת עלו על שרטון. רוב השביתות אמורות להסתיים עד מחר בשבע בבוקר לכל המאוחר.

כהונה קצרה ונזק גדול: בריטניה עדיין משלמת על הטעויות של ליז טראס 
קרן העושר הנורבגית הפסידה 163 מיליארד דולר בשווקים - הכי הרבה מאז 2008 
הפסדים של מיליארדים: האיש העשיר באסיה איבד את התואר שלו 

כלי התקשורת בבריטניה הגדירו את השביתה היום כ"חזרה לסגרי הקורונה", בעיקר בשל העובדה כי 300 אלף מורים הודיעו על "Walkout Wednesday" (היעדרות ביום רביעי), כלומר שביתה בפועל. הצעד צפוי להשפיע על כשבעה מיליון תלמידים במדינה, לפי ההערכות. רוב גדול של בתי הספר באנגליה ובוויילס צפויים להיות סגורים היום באופן מלא או חלקי. גם סגל האוניברסיטאות שובת. הם יצטרפו אל אלפי נהגי רכבות ברחבי בריטניה ששובתים וגם לבקרי הגבול, שמוחים נגד אי-העלאת השכר שלהם וצפויים לשבש את הכניסות לממלכה המאוחדת. שדות התעופה הבריטיים הודיעו כי "נערכו מראש" לשביתה. לפי דיווחים ברשתות החברתיות, נכון לעכשיו לא נרשמים עיכובים משמעותיים בכניסה דרך נמל התעופה היתרו, למשל.

משא ומתן שמתנהל תוך איומים הדדיים

שביתות מתנהלות בבריטניה כבר מלפני חג-המולד, כאשר ארגוני העובדים ואיגודי הגג המקצועיים דורשים מהממשלה תוספות יוקר שיפצו חלקית או באופן מלא על האינפלציה המשתוללת בממלכה המאוחדת. זו ירדה ל-9.2% בדצמבר האחרון, אחרי שכבר עמדה על שיעורים דו-ספרתיים במהלך השנה, אך היא עדיין הגבוהה ביותר בבריטניה מזה ארבעה עשורים. הממשלה, הניצבת בפני שווקים פיננסיים הדוקים ומעוניינת להציג תקציב מאוזן שיוריד את עלויות ההלוואה שלה, נחושה להסתפק בהעלאות מינוריות שלא יפרצו את התקציב השנתי.

המשא ומתן בין הצדדים מתנהל תוך איומים הדדיים בשביתות ומחאות מצד האיגודים, ובחקיקה להגבלת זכות השביתה של "סקטורים קריטיים" מצד הממשלה. גם נהגי אוטובוסים ועובדי הדואר המלכותי הבריטי שבתו בחודשים האחרונים. אליהם הצטרפו גם עובדי מערכת הבריאות הממשלתית (NHS), במחאה הגדולה ביותר בעשור האחרון מצדה. נהגי אמבולנס, אחיות ועובדים אחרים השביתו את המערכת בחלקים שונים של המדינה למשך זמן קצר. בשבוע הבא מתוכננות כמה שביתות מחאה נוספות של עובדי מערכת הבריאות. (פרטים על השביתות המתוכננות ולוח זמנים ניתן למצוא באתר ה"גרדיאן".

הממשלה הבריטית, בראשות רישי סונאק, מזהירה כי היענות לדרישות השובתים תיצור "ספירלה" של שכר ומחירים שרק תגביר את האינפלציה ותאריך את תקופת הזמן עד שתרד ליעד הממשלתי של 2%. הצעה לעובדי מערכת החינוך הכוללת העלאה של 8% שתיפרש על פני שנתיים נדחתה, נכון לעכשיו.

בצרפת השכנה גם צפויות שביתות ומחאות במהלך הימים והשבועות הקרובים, כאשר רוב האיגודים המקצועיים התאגדו לראשונה מזה יותר מעשור כדי למחות על רפורמת גיל הפרישה שמקדם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הנשיא הצרפתי מעוניין להעלות את גיל הפרישה במדינה מ-62 ל-64, במהלך הדרגתי שיסתיים רק ב-2030. מאות אלפי בני אדם יצאו לרחובות בשבועות האחרונים כדי להפגין נגד הרפורמה ומגזרים שונים שבתו במחאה, כולל התחבורה הציבורית בפריז ועובדים באיגודים אחרים. בגרמניה השבית איגוד העובדים Ver.di את כל ההמראות והנחיתות בשדה התעופה של ברלין בשבוע שעבר, כחלק ממאבק על תוספת יוקר המחייה.