מעצבות הפנים שמתמודדות עם זילות המקצוע: "אנשים ללא הכשרה אקדמית פוגעים בשמנו הטוב"

ציפי יעבץ־חן ופז חסדאי, תושבות כפר ויתקין • יעבץ־חן בת 61, נשואה + 2 • חסדאי בת 32, נשואה + 2 • בעלות משרד לעיצוב פנים • "התחרות גדולה מאוד, פערי המחירים בין ההצעות גדולים בצורה משמעותית. זו זירה פרוצה לחלוטין" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ציפי יעבץ־חן ופז חסדאי, בעלות משרד לעיצוב פנים / צילום: תמונה פרטית
ציפי יעבץ־חן ופז חסדאי, בעלות משרד לעיצוב פנים / צילום: תמונה פרטית

"במציאות העכשווית, תכנון בית מצריך המון ידע, שילוב בין פרקטיקות, ראייה רחבה והבנה מעמיקה גם באדריכלות ובאתגרי הסביבה", אומרת מעצבת הפנים פז חסדאי. "יחד, אני והשותפה שלי ציפי יעבץ־חן, בוחנות את כל הנדבכים ורוקמות פרויקטים שתואמים את צורכי הלקוחות".

יעבץ־חן מסבירה כי "כאשר אנו יושבות עם לקוח שלנו ולומדות את צורכיו בתחום, כל אחת מאיתנו מכינה בנפרד סקיצות ותוכניות, לאחר מכן אנו עושות סיעור מוחות ומציגות ללקוח את התוכניות עבורו. אנחנו דוגלות בעיצוב חף מקישוטיות יתר, עיצוב מודרני חם, הרבה דגש על פונקציונאליות ולנגד עינינו עומדים בראש ובראשונה הרצונות והצרכים של הלקוחות השונים שלנו".

כמו מעצבי פנים עם השכלה אקדמית רבים, גם יעבץ־חן וחסדאי חשות תסכול מוגבר מהעדר הגדרת התחום שלהן בחוק וזילות המקצוע לשיטתן. "תכנון חללים בעידן המודרני אינו רק דקורציה של בחירת צבעים, ספות ווילונות. תכנון ועיצוב פנים בימינו, מצריך ידע נרחב מאוד. אנשים העוסקים בעיצוב פנים ללא הכשרה אקדמית מתאימה, מציעים את שירותיהם לבונים ומשפצים בשכר טרחה לא ריאלי ביחס להיקף העבודה, והתוצאות עלולות להיות בהתאמה. זה מאוד מקשה ומאוד לא הוגן.

"התחרות גדולה מאוד, פערי המחירים בין ההצעות גדולים בצורה משמעותית. באופן טבעי הרבה נופלים בפח כאשר הם בוחרים בהצעה הזולה מבלי להבין את מהות המקצוע שלנו. זו זירה פרוצה לחלוטין ולכן בעלי נכסים צריכים לדעת לבחור נכון כדי להימנע מכשלים תכנוניים, מבזבוז כספים ומעוגמת נפש".

לדברי חסדאי: "זילות המקצוע אינה עניין של מה בכך, על אחת כמה בעידן בו כל מי שמשפץ מעדיף לעשות זאת בליווי איש מקצוע. אנו מסבירות ללקוחות שבאים עם הצעות מחיר נמוכות בעשרות אחוזים, את הפער בין איש מקצוע לבין מי שהתעורר יום אחד והחליט שהוא מעצב פנים. קיבלנו לקוחות שנכוו מהמצב, וחוו בעיות בתהליך ונזעקנו כדי לתקן בעיות שיצרו אחרים. אני מציעה שתהיה הפרדה ברורה בין מעצב פנים אקדמאי לבין בוגרי הקורסים למיניהם".

לפני 3 שנים נוצר החיבור בין השתיים. הן עובדות ממשרדן בכפר ויתקין והפרויקטים שלהן הן בעיקר בבנייה הפרטית, משרדים ונגיעות מסחר. הירידה לפרטים מאפיינת מאוד את עבודתן המשותפת, עם פרויקט ייחודי וספציפי לכל לקוח. "המטרה היא לא לייצר חלל יפה, אלא חלל אישי וייחודי ללקוח. כך שאין פרויקט אחד דומה למשנהו" מסכמת חסדאי.

"לאחר שכל אחת מאיתנו עבדה באופן עצמאי, החלטנו שהחיבור בינינו הוא התפתחות הרמונית וטבעית ביותר. כל אחת מביאה עימה את עולמה האישי והמקצועי כך, ששיתוף פעולה בינינו יוצר דינמיקה טובה המביאה להפריה הדדית ותוצאות מעניינות ויוצאות דופן בכל פרויקט ופרויקט", אומרת ציפי לסיכום.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il