האמנית מירוחם בעלת התמונות הייחודיות הבנויות על השפה העברית: "הקהל פחות זמין כאן מאשר במרכז"

מיכל בן יעקב, בת 47 מירוחם, נשואה + 5 • בעלת העסק "אָבָּגָדָה" • "בתחילת הדרך היו פערים בזמני המשלוח, אבל מזל שאני גרה במקום קהילתי, וחברים ומשפחה עזרו לי לגשר על הפער. התמונות מגיעות מהר, והלקוחות לא חווים את המרחק הפיזי שלי מהמרכז" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מיכל בן יעקב, בעלת העסק ''אָבָּגָדָה'' / צילום: אלעד ליברטי
מיכל בן יעקב, בעלת העסק ''אָבָּגָדָה'' / צילום: אלעד ליברטי

"לא נתקלתי בקשיים מול הרשויות, כי הסטודיו נמצא בבית, המועצה המקומית ירוחם מעודדת יזמות מקומית ותיירות, ויש המון שיתופי־פעולה בין בעלי עסקים ויזמים שונים בירוחם. ירוחם זה הבית שלי, ומטבע הדברים פתחתי את העסק כאן", מספרת מיכל בן יעקב, צלמת, מעצבת ויוצרת את "אָבָּגָדָה". לדבריה, "הקשיים שלי הם כמו של כל עסק בצמיחה, אני גדלה בצורה זהירה ואחראית. בינתיים לא נתקלתי בקושי משמעותי".

בן יעקב מסתובבת ברחבי הארץ ומצלמת במרחב הישראלי דברים שמזכירים אותיות, עם התמונות האלו היא כותבת מילים ושמות ויוצרת תמונות בהתאמה אישית וגם מעבירה סדנאות של עיצוב־צילום וחשיבה מחוץ לקופסה. היא התחילה לצלם את הקונספט בשנת 2013 ובשנת 2015 פתחה את העסק באופן רשמי.

"הסטודיו נמצא בירוחם ואני מצלמת את התמונות בכל הארץ. אני מצלמת מקומות ידועים ומוכרים וגם סתם את המציאות הישראלית, שרואים מסביב ביום יום, טבע, מדבר, נוף אורבני ועוד".

מיכל מספרת כי "אני מוכרת תמונות, בתחילת העסק מכרתי בירידים וגם אונליין. ירידים שווים עם הרבה מבקרים ברובם לא נמצאים בדרום ובפריפריה, היום אני מוכרת בעיקר אונליין ואני נתקלת במרחק מהמרכז לפעמים במשלוחים, זמני האספקה זה עניין דו־כיווני, גם הציוד שמגיע לעסק וגם המשלוחים שלי ללקוחות. בתחילת הדרך היו פערים בזמני המשלוח, אבל מזל שאני גרה במקום קהילתי ,וחברים ומשפחה עזרו לי לגשר על הפער הזה. ובאמת התמונות שלי מגיעות מהר, והלקוחות לא חווים את המרחק הפיזי שלי מהמרכז".

"הרעיון מאחורי התמונות שלי", משתפת מיכל בגאווה. "הוא להסתכל אחרת על הדברים ועל המציאות הישראלית וזה בא לידי ביטוי לא רק בתמונות של אותיות. העובדה שהרבה אנשים מגיעים לירוחם בהקשר של תיירות ונופש, זו בהחלט הסתכלות אחרת על המציאות לעומת מה שהיו רגילים".

"ברור שמלכתחילה הקהל פחות זמין כאן מאשר במרכז. הקהל שלי הוא ברובו לא מירוחם - העסק בנוי מאתר אונליין ותיירות. רוב העבודה שלי קורית כאן מבחירה והרבה קבוצות מגיעות לירוחם או עוצרות כאן בדרך למקומות אחרים ויש גם כאלו שמגיעים אליי במיוחד ואז חושבים מה עוד לעשות באזור".

"יש לי חלומות מדורגים", היא אומרת לסיכום. "בשלב הראשון אני מקווה להרחיב את הסטודיו לחלל גדול ועצמאי שיוכל להכיל קבוצות גדולות יותר. בקרוב נשיק אתר חדש עם שדרוגים וחווית משתמש נוחה יותר. והשאיפה היא שהתמונות יגיעו לעוד בתים ואנשים. למדתי עם השנים שכולם מתחברים לאָבָּגָדָה, גם הסבתא וגם הנכד, שר בממשלה או נערה מפרויקט תגלית, ומרגש אותי שתמונות שנעשות אצלי בסטודיו בירוחם מגיעות למדינות שונות בעולם ומביאות איתן תמהיל ישראלי". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il