לראשונה מאז הפלישה הרוסית: הנשיא ביידן מבקר באוקראינה

לראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת בקייב ונפגש עם וולודימיר זלנסקי • בהמשך השבוע הנשיא האמריקאי מתכנן להכריז על משלוח נשק "קריטי" לאוקראינה ועל סנקציות נוספות על אישים וחברות מרוסיה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בביקור מפתיע באוקראינה, לוחץ את ידו של הנשיא וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בביקור מפתיע באוקראינה, לוחץ את ידו של הנשיא וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת היום (ב') לביקור ללא התרעה בבירת אוקראינה קייב, כדי להראות תמיכה במדינה שמתמודדת כבר כמעט שנה עם פלישה רוסית לאדמתה והפגזות בלתי פוסקות. ביידן הבטיח לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוושינגטון עומדת עם מדינתו למשך כל הזמן שיידרש.

דיפלומטיה של נקמה: למה דווקא מדינות שסבלו מדיכוי מצטרפות לציר רוסיה־איראן | יואב קרני, פרשנות 
אינפלציה גבוהה, סערות בשווקים, אבל הזהב לא מפסיק לנצוץ למשקיעים | מומחים כותבים 
בלי הפרשה לפנסיה והצמדות: באוצר מניחים את התשתית לתוספות שכר במגזר הציבורי | ניתוח

לאורך שעות הבוקר נשמעו אזעקות ברחבי הבירה האוקראינית, גם לאחר שנשיא ארה"ב נחת, אך לא היו כל דיווחים עם שיגורי טילים או הפגזות מכיוון רוסיה.

"הביקור שלך הוא הצגת תמיכה חשובה מאוד בכל האוקראינים", אמר זלנסקי לביידן, והוסיף כי הוא ונשיא ארה"ב שוחחו בין השאר על מערכות תקיפה לטווחים ארוכים.

הנשיא האמריקאי אמר במעמד הפגישה עם זלנסקי כי יכריז השבוע על משלוח נשק וציוד קריטי מארה"ב לאוקראינה, עוד הוא הוסיף כי מאוחר יותר השבוע יודיע על סנקציות נגד חברות ואישים רוסים כדי לפגוע ב"מכונת המלחמה הרוסית". גם מהבית הלבן נמסר כי ביידן יודיע בקרוב על סנקציות נוספות על רוסיה ותמיכה צבאית באוקראינה שתכלול בין השאר תחמושת, מערכות טילים נגד משוריינים ורדארי מעקב.

ביקור הנשיא ביידן מתרחש בסך-הכול יום בלבד לפני שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמור לפנות לציבור במדינה ולהרחיב על המטרות של המדינה בשנה השנייה של הפלישה לאוקראינה, שהחלה ב-24 בפברואר 2022. ביידן צפוי לסיים את הביקור באוקראינה ולהמשיך לפולין, שם ייפגש עם הנשיא אנדז'יי דודה.

ציון יום השנה לפלישה שמתקרב נותן למדינות המערב מוטיבציה להיכנס לשלב הקטלני ביותר של המלחמה והדיפת הצבא הרוסי מאוקראינה. לאחר קרוב לשנה של מלחמה רוסיה הצליחה להתקדם מעט מאוד בחזית המזרחית הקפואה באוקראינה בשבועות האחרונים, דבר שבמדינות המערב ובקייב רואים כהזדמנות כדי להחזיר שטחים לשליטת אוקראינה.

אוקראינה צפויה לקבל בחודשים הקרובים כמויות אדירות של משלוחי נשק ממדינות המערב, למתקפת נגד שמתכנן צבאה. בחודשים האחרונים צבא אוקראינה תקוע בעיקר בהגנה על שדה הקרב, כאשר דוברים מקומיים מדווחים על נזק אדיר לכוחות הרוסים עם מספר רב של הרובים.