לא לפחד מספין־אוף: מה אפשר ללמוד מהסיפור של חברת הענן קלאודיפיי?

רכישת חברת הענן הישראלית קלאודיפיי, שכמעט נעלמה מהעין, מטילה זרקור על אחד המהלכים הפחות נפוצים בהייטק הישראלי - הספין־אוף: מצב בו חברת טק חדשה נוצרת מתוך מחלקה או יחידה עסקית שכבר קיימת בחברת האם

לוגו חברת קלאודיפיי
לוגו חברת קלאודיפיי

לפני כשלושה שבועות, בהודעה של חברת הענק דל לרשות לניירות ערך האמריקאית, הסתתרה הכרזה על רכישה של חברת הענן הישראלית קלאודיפיי. המכירה, שכמעט נעלמה מהעין, מטילה זרקור על אחד המהלכים הפחות נפוצים בהייטק הישראלי - הספין־אוף.

נשיא Wix: "אם נישאל על כך, נענה שפרופיל הסיכון של ישראל אולי יותר משמעותי ממה שידענו" 
הבינה המלאכותית לומדת לדבר את שפת החלבונים 
הנפקה, מכירה והפיכה לשלד בורסאי: "מסלול ההייטק" של הבורסה בתל אביב 

מדובר במצב בו חברת טק חדשה נוצרת מתוך מחלקה או יחידה עסקית שכבר קיימת בחברת האם. החברה החדשה מאמצת את אחד מהמוצרים או היחידות העסקיות על מנת לאפשר גישה ממוקדת וגמישה לטכנולוגיה חדשה או למוצר החדש.

"בבורד הבינו את פוטנציאל הרווח"

ב־2013 החלה בחברת גיגה ספייסס לפעול חטיבה עסקית שלימים הפכה לקלאודיפיי. המוצר החל כמוצר קוד פתוח שמנסה להתמודד עם ניהול המשימות של ארגונים בפלטפורמות הענן השונות באמצעות אוטומציה. במהרה התברר שכדי להבטיח את הצלחת כל אחד מהמוצרים, היה על החברה לקבל החלטות אסטרטגיות שונות, מה שהקשה על המיקוד ועל היכולת לגייס משקיעים. בעקבות זאת, החליטו בחברה על תהליך הפרדה, שבסופו של דבר יוביל ליצירתה של חברה חדשה - קלאודיפיי.

זאב ביקובסקי היה המנכ"ל של גיגה ספייסס, ובמקביל ניהל את כל הפעילות של קלאודיפיי. "ראינו שמשקיעי קלאודיפיי פוטנציאליים לא ישקיעו בגיגה ספייסס בגלל שהם רוצים חברה שממוקדת בפעילות ענן בלבד", הוא סיפר. "הסיבה שבגינה יצאנו לתהליך הזה הייתה הבנה שלכל אחת מהיחידות העסקיות יש זכות קיום בפני עצמה, הכנסות מספיק משמעותיות, וחשוב מזה - שוק רלוונטי שדורש מיקוד מיוחד. הבורד היה איתנו בתהליך הזה מכיוון שהם הבינו את הרווח הפוטנציאלי שטמון במהלך - גם עבורם.

"יש חברות ענק שיש להן הרבה מאוד מוצרים, והמותג שלהם חזק, אבל כסטארטאפ אתה צריך לבחור באיזה תופים להכות כדי שישמעו אותך, צריך להחליט באיזה מוצר אתה רוצה להתמקד".

החברות שהתחילו כספין אוף

לאורך השנים השימוש בספין־אוף כדי לנצל בצורה מיטבית את פוטנציאל הגדילה ומיצוי הלקוחות לא היה נפוץ, אך עדיין ניתן למצוא מספר דוגמאות להצלחות של חברות ענק שנפרדו מחברות האם שלהן. אחת הדוגמאות הבולטות היא הפלטפורמה הישראלית לניהול משימות - מאנדיי. המוצר הבסיסי של החברה פותח ככלי פנימי של חברת פיתוח האתרים וויקס ב־2010. שנה לאחר מכן, הוקמה החברה הנפרדת בשם daPulse, שלאחר מכן הפכה למאנדיי.

דוגמה נוספת היא ענקית הנסיעות והמכירות ברשת אקספדיה, שהחלה כחטיבה עסקית במיקרוסופט, ובהמשך החלה לפעול כחברה נפרדת. גם חברת התשלומים הפופולרית פייפאל התחילה את דרכה כך - לאחר שנרכשה על ידי eBay, עד שהוחלט להנפיק את פייפאל כחברה נפרדת.