התפקיד המפתיע של טום הנקס בדרמה המרגשת "איש ושמו אוטו"

טום הנקס מגלם אלמן מרירי וערירי, שעסוק בלכעוס על כולם ולשמור על הסדר בשכונה • אלא שמערכת היחסים שהוא מפתח עם המשפחה המקסיקנית שעוברת לגור מולו עוזרת לו למצוא טעם חדש לחיים • את הסרט הפיקה אשתו של הנקס, וטרומן הנקס, בנם של וילסון והנקס, מגלם את אוטו בצעירותו

טום הנקס (בתפקיד אוטו) ב''איש ושמו אוטו'' / צילום: Niko Tavernise, סרטי קולומביה
טום הנקס (בתפקיד אוטו) ב''איש ושמו אוטו'' / צילום: Niko Tavernise, סרטי קולומביה

על "איש ושמו אוטו"

היכן הוא מוקרן: בתי הקולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה־קומדיה
משך הסרט: 125 דק'
במאי: מארק פורסטר
שחקנים: טום הנקס, מריאנה טרוויניו, רייצ'ל קלר, מנואל גרסיה־רולפו, טרומן הנקס
תסריט: דיוויד מגי
שפה: אנגלית
הכנסות הסרט: 99 מיליון דולר 
עלות ההפקה: 50 מיליון דולר
עלייה למסכים בישראל: 12.1
מחיר כרטיס: 46-48 ש"ח
ציון IMDB:
7.6/10 (מתוך 17,000 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
69% - מבקרים, 97% - קהל

לפני יותר מעשר שנים פירסם הסופר השוודי פרדריק בקמן את רומן הביכורים שלו, "איש ושמו אובה" (2012) שהפך לספר הנמכר ביותר בשוודיה, היה ברשימת רבי המכר של הניו־יורק טיימס 42 שבועות ועובד לסרט שוודי מצליח. כעת טום הנקס, זוכה שני פרסי אוסקר, מככב בגרסה האמריקאית לסיפור על שכנים שהופכים למשפחה.

תקציר העלילה

האלמן אוטו (טום הנקס) מחליט שהוא רוצה לסיים את חייו ולהצטרף לאשתו שנפטרה. הוא מריר וערירי, וכל היום עסוק בלכעוס על כולם ולשמור על הסדר בשכונה. אלא שמערכת היחסים שהוא מפתח עם המשפחה שעוברת לגור מולו, ובייחוד עם אם המשפחה המקסיקנית, מריסול (מריאנה טרוויניו), משבשת את ניסיונות ההתאבדות שלו ועוזרת לו למצוא סיבה חדשה לחיים.

ביקורות מהעולם

"כשם שאוטו נשחק מהחום והנדיבות של מריסול, כך כל הספקנים, מלבד העקשנים ביותר, יהיו מוקסמים מהמסר אודות כוח הגאולה של מעשי חסד קטנים וקופסאות פלסטיק מלאות אוכל"
(וונדי אייד, "הגרדיאן", 8.1)

ההקשר למציאות

השכונה בה חי אוטו היא שכונה הטרוגנית, אליה מביאה כל אחת מהדמויות בסרט ייצוג של קהילה אחרת: התלמיד של סוניה, מלקום (מאק ביידה), המוצא מקלט אצל אוטו הוא טרנסג'נדר, חבריו הוותיקים הם אפרו־אמריקאים (פיטר לוסון ג'ונס, חואניטה ג'נינגס) והמשפחה המתגוררת מולו היא ממקסיקו.

הסיפור הקטן על שכנים שמצליחים לייצר קהילה, על אף השוני העמוק ביניהם, הוא אוניברסלי: הוא רלוונטי לשוודיה, בה נכתב הסיפור, לאמריקה על כל שסעיה, וגם לישראל, על מורכבותה החברתית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר הספרותי

ב־2015 יצא הסרט שוודי "איש ושמו אובה", המבוסס על הרומן המצליח של פרדריק בקמן, והפך להצלחה מסחררת. לפי מכון הקולנוע השוודי מדובר בסרט השלישי הנצפה ביותר בכל הזמנים במדינה, והוא היה מועמד לשני פרסי אוסקר.

במאי הסרט "איש ושמו אוטו", מארק פורסטר, סיפר בראיון למגזין "פורבס" שהוא קרא את הספר וראה את הסרט השוודי, והבין שהוא צריך לספר את הסיפור בפלטפורמה גדולה יותר: "אוטו הוא הדמות הכמעט שייקספירית הזאת, שאתה יכול לייצר בכל מדינה ובכל שפה".

פורסטר גם הוסיף כי היה לו חשוב להיצמד לעלילת הספר, אך יחד עם זאת היה עליו להתאים את הסיפור לקהל האמריקאי, דבר שקרה לדבריו בטבעיות: "האמריקניזציה שלו הייתה למעשה מאוד אורגנית בסיפור הזה. סרט על קהילה שמתכנסת מוכר לכל תרבות, כי אנחנו יצורים חברתיים."

3 דברים שכדאי לדעת

● הסרט הוא פרויקט משפחתי: ריטה וילסון, אשתו של הנקס, היא אחת ממפיקות הסרט, ובנם, טרומן הנקס, משחק את אוטו בצעירותו. בראיון לפורבס סיפר במאי הסרט, מארק פורסטר, שהיה להם חשוב שטרומן ישחק את אוטו הצעיר, למרות שאינו שחקן, כדי לייצר אמינות אצל הצופים.

● מאז 2016, אז צפו לראשונה הנקס ואשתו צפו ב"איש ושמו אובה" השוודי, הם רצו ליצור לו גרסה אמריקאית. כפי שסיפר הנקס בראיון למגזין הקולנוע והטלוויזה "Collider", הזוג הרגיש שהסרט מעביר לאמריקאים מסר קריטי על קהילה: "בארצות הברית, קל מאוד להיות כל כך מבודד, כל כך בודד, כל כך יחיד, שאולי לא תוכל להסכים עם מספיק אנשים כדי להשתייך לקהילה".

● כמעט חצי מהאנשים שצפו בסרט בבתי הקולנוע בארה"ב הם מעל גיל 55 וכ־60% מהם הן נשים, כפי שפורסם ב"ניו יורק טיימס", זאת על פי נתוני חברת "סוני". בנוסף, באופן מפתיע, אף אחד מרשימת 75 בתי הקולנוע המובילים בהכנסות הסרט אינו בלוס אנג'לס או בניו יורק, דבר חריג בתעשיית הסרטים.

החמישייה הפותחת

סרט גיבורי על, הפותח את השלב החמישי ביקום הקולנועי של "מארוול" וההמשך לסרטים "אנטמן" ו"אנטמן והצרעה". גיבור העל סקוט לאנג (פול ראד) ובת זוגתו (אוונג'לין לילי) הופ ון דיין, יוצאים למסע, יחד עם הוריה של הופ, האנק פים (מייקל דאגלס) וג'נט ון דייק (מישל פייפר), ביקום הקוונטום שם יתמודדו עם הנבל החדש, קאנג (ג'ונתן מייג'ורס). עם קתרין ניוטון, ביל מארי, קייטי אובריאן ויליאם ג'קסון הארפר.

במאי: פייטון ריד • משך הסרט: 124 דק' • מוקרן: בבתי הקולנוע ברחבי הארץ

למה בחרנו בו

מה נותר עוד להגיד על טום הנקס? אין עוד הרבה כישרונות משחק גדולים כמו שלו, שמצליחים להישאר אמינים גם לאורך השינוי העצום שדמותו עוברת. לצידו, מריאנה טרוויניו יצרה דמות כנה שמצליחה להחזיק בגאון גם שמחה מתפקעת וגם חיבור לצער העמוק של אוטו. "איש ושמו אוטו" הוא סיפור על אדם, על חברות, על חיים שיש בהם כאב ושמחה יחד. זה סרט שבוכים וצוחקים בו במקביל, סרט שממש כמו קהילה - כל אחד יכול למצוא את המקום שלו בתוכו.