תקציב המדינה | סיקור שוטף

הכלכלנית הראשית הזהירה מפני הרפורמה המשפטית – השרים התפרצו לדבריה

הממשלה דנה בתקציב המדינה שצפוי לעלות לאישור השרים הלילה • השרים התפרצו לדברי הכלכלנית הראשית כשניסתה להזהיר מפני הרפורמה המשפטית • ראש הממשלה נתניהו ביחס לגירעון שצפוי לדבריו לעמוד על 1%: "לא זוכר דבר כזה בכל שנותיי כאן כראש ממשלה או כשר האוצר. זה סימן טוב לבאות"

ישיבת הממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה, היום / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ישיבת הממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה, היום / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בממשלה דנים בשעות אלה בתקציב המדינה לשנים 2023-2024, שצפוי לעלות לאישור השרים הלילה (בין חמישי לשישי). סעיפים רבים בתקציב מצויים עדיין במחלוקת בין האוצר למשרדים השונים, אבל כבר בתחילת הישיבה בישר ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכמות בחלק מהנושאים שבמוקד המריבות: בדרישה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגדיל את תקציב המשטרה, וקיום הבטחתו של נתניהו לחוק חינוך חינם בגילאי 0-3. 

הרכבת מקריית שמונה לאילת נכנסה לתקציב. אבל האם יש כיסוי להבטחות? 
הכלכלנית הראשית באוצר מזהירה: רפורמת המשפט עלולה לפגוע בפעילות הכלכלית 
חברות הנדל"ן הממונפות הן הראשונות שנפגעות מהריבית והיחלשות השקל | ניתוח 
מינוי מנכ"ל מינהל התכנון בסכנה? בג"ץ הוציא צו על-תנאי סביב מינוי שניים מחברי ועדת האיתור | בלעדי

20:05 | הנגיד ירון: התנהלות לא מרוסנת של הממשלה תוביל להעלאות נוספות של הריבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס בפני חברי הממשלה להיחלשות השקל ואמר שהסיכוניים דורשים "זהירות בביצוע שינויי מדיניות".

"השווקים הפיננסיים מאופיינים בתקופה האחרונה בתנודתיות ניכרת, ולאחרונה אף בפיחות משמעותי בשקל", אמר הנגיד בישיבת התקציב של הממשלה. ירון כיוון כנראה לתוכנית המשפטית של הממשלה כשהזהיר מפני הדרדרות למצב דומה לזה שקרה בבריטניה בשנה שעברה. שם, הגיבו תשואות האג"ח בחדות לתוכנית הכלכלית השנויה במחלוקת של ראש הממשלה ליז טראס, שנאלצה לסגת ולהתפטר. "ההתפתחויות בבריטניה בשנה האחרונה הזכירו לנו את ההשלכות של תוכניות פיסקליות שנתפסות כלא אחראיות ואת העלות של תיקון הנזק כאשר נפגע אמון השווקים".

לדברי ירון, התנהלות לא מרוסנת של הממשלה תוביל בסופו של דבר להעלאות נוספות של הריבית: "ההתפתחויות בשווקים מחייבות אחריות רבה בניהול מדיניות הממשלה כדי לבסס את אמון השווקים, שבאופיים מתנהגים לפעמים בצורה לא ליניארית. יש להימנע ממדיניות פיסקלית שתרחיב עוד יותר את הביקושים במשק ותגדיל בכך את הלחצים האינפלציוניים באופן שיעכב את חזרת האינפלציה לתחום היעד ויעלה את הריביות במשק".

הנגיד התייחס בפני השרים גם לסיכומים התקציביים מול צה"ל והמשא ומתן של האוצר מול ההסתדרות על השכר במגזר הציבורי. "הכלת הסכמי השכר במגזר הציבורי וצרכי המשרדים ומערכת הביטחון במסגרת התקציב המוצעת היא מאתגרת", אמר ירון, "עם זאת, מסגרת התקציב המוצעת מבטאת אחריות פיסקלית שמביאה בחשבון את אי הוודאות הניכרת בעת בניית תחזית ההכנסות ובכך מחזקת את האמינות הפיסקלית של ממשלת ישראל".

19:17 | הכלכלנית הראשית הזהירה מפני הרפורמה המשפטית - השרים התפרצו לדבריה

חילופי דברים נרשמו בדיוני התקציב בין שרי הממשלה לבין הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, שהזהירה מפני השלכות התוכנית לשינוי מערכת המשפט.

גרינברג סקרה בפני חברי הממשלה את הסיכונים הפנימיים לכלכלת ישראל: ההסכמים הקואליציוניים, הסכמי השכר לעובדי המגזר הציבורי שייחתמו מול ההסתדרות - והרפורמה המשפטית. "זה יכול להתגלגל כמו כדור שלג, אני לא יודעת כמה זה ייפגע, יש סכנה משמעותית", אמרה גרינברג לראש הממשלה והשרים.

בתגובה לדבריה של גרינברג התפתח דיון סוער בחדר. שר המשפטים, יריב לוין, שמוביל את הרפורמה, קבל על דבריה של גרינברג. לשיחה בנושא הצטרפו שר הכלכלה ניר ברקת וכן שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הממונה על הכלכלנית הראשית, שנחשב לתומך בולט של הרפורמה.

כשציינה גרינברג שנתוני המאקרו של ישראל נמצאים עדיין במצב טוב, קם נתניהו ואמר: "זה בזכות החיסונים ומדיניות החל"ת שהובלנו בקורונה". התייצבותה של הכלכלנית הראשית בפני הממשלה עמדה במוקד העניינים, לאחר שמוקדם יותר היום פירסמה אזהרה רשמית ראשונה של משרד האוצר כלפי הרפורמה.

"ככל שהרפורמה המשפטית תיתפס על-ידי השוק כפוגעת בחוזק ובעצמאות מוסדות המדינה ומגבירה את חוסר הוודאות בסביבת ההשקעות, הדבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית במשק ובפרט בהשקעות הפרטיות", כתבה גרינברג במסמכי התקציב שהוגשו לשרים.

גרינברג ציינה כי "במחקרים בספרות הכלכלית נמצא קשר חיובי בין חוזק ועצמאות מוסדות המדינה לבין הצמיחה הכלכלית, היקף ההשקעות הפרטיות ובפרט היקף ההשקעות הזרות הישירות ועוד".

סמוטריץ' לשרים: "לא נעים לי להגיד לכם לא"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', סקר בפני השרים את עיקרי התקציב "המהודק", לדבריו. "לא היה לי נעים להגיד להרבה מכם לא, אבל צריך לנהוג באחריות ומקצועיות", אמר סמוטריץ' לחבריו לקואליציה, שחלקם עדיין סירבו להשלים עם גובה התקציבים שמוכן לתת להם האוצר. "לא נצא כולנו עם תאוותנו בידינו, אבל שר האוצר לא יוצא לחופש ביום שאחרי העברת התקציב. אני כאן למענכם גם אחר כך כדי לשרת את מדינת ישראל", אמר סמוטריץ'.

שר האוצר הוסיף כי: "הרפורמות שאנחנו מציגים יאפשרו פישוט הרגולציה, הסרת חסמים והחלשת המונופולים וכל אלו יתורגמו להקלה בנטל של יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אנשי המקצוע במשרד האוצר שעבדו מסביב לשעון כדי להכין את הרפורמות האלה".

המשבר מול מערכת הבריאות לא נפתר

כאמור, המגעים בין האוצר לחלק מהמשרדים עדיין רחוקים מסיכומים. בתוך כך, קיימים עדיין פערים גדולים בין האוצר למשרד הבריאות. גורמים במשרד הבריאות וכן גורמים בקופות החולים הביעו לאורך היום מצוקה רבה על רקע הפחתת התוספת לתקציב הבריאות מ-5.85 מיליארד שקל, הסכום עליו דובר כאשר מונה אריה דרעי במקור לשר הבריאות, לבין סכום של 0.8 מיליון שקל תוספת שנכללה בתקציב בסופו של דבר.

גורמים במשרד הבריאות מסרו כי "בתקציב הקודם קיבלנו 2 מיליארד שקל ואלה היו גם פחות או יותר סכומי התוספת בתקציבים הקודמים. תוספת של 0.8 מיליון שקל לא מספיקה בקושי לכסות את הגידול באוכלוסיה והאינפלציה. מערכת הבריאות היא אחת המערכות היחדות שלא רק משתמשת בתקציבים אלא גם מגייסת תקציבים באמצעות השקעות של חברות שמעוניינות לבצע מחקרים בבתי החולים ועם קופות החולים שלנו. אבל זה לא יקרה אם לא יהיה לנו תקציב לתמוך במערכת".

מקופות החולים נמסר כי התקציב הנוכחי משמעותו סגירה של מרפאות בעיקר בפריפריה. "אמרו לנו 'קיבלתם תקציב בקורונה', אבל זה לא נכון. התקציב בקורונה בקושי כיסה את ההוצאות שלנו בתקופה הזו ולא היה גדול במיוחד לעומת שנים קודמות. המערכת במצוקה אדירה והתקציב הזה קובר אותה".

14:24 | נתניהו בדיונים על תקציב המדינה: "הגירעון יעמוד על אחוז אחד"

לדבריו של נתניהו, הגירעון יעמוד על אחוז אחד. "אני לא זוכר דבר כזה בכל שנותיי כאן כראש ממשלה או כשר האוצר. זה סימן טוב לבאות", אמר. ההערכות המקועיות הן שהגירעון ב-2023 יהיה נמוך, כיוון שעד לאישור הסופי של התקציב בכנסת, תחלוף לפחות חצי שנה של תקציב המשכי מרוסן הוצאות. הגירעון ב-2024 צפוי להיות גבוה יותר. את השנה שעברה סיימה הממשלה ללא גירעון כלל ועם עודפים תקציביים.

נתניהו סקר את התוכניות השונות, ובאשר לתקציב המשטרה אמר: "יחד עם השר בן גביר ושר האוצר סמוטריץ' שנענה לקריאה, אנחנו מוסיפים אלפי שוטרים למשטרת ישראל, דבר שלא היה, אנחנו מקימים משמר לאומי, אנחנו מוסיפים אמצעים ותחנות משטרה". בימים האחרונים איים בן גביר לנקוט צעדים נגד הקואליציה במידה ולא יזכה לתקציבים שדרש, להגדלת שכר השוטרים והקמת משמר לאומי. השר דרש תוספת של 14 מיליארד שקל לבסיס תקציב 23-24, ועדיין לא ברור כמה בדיוק יקבל.

באשר להסכמות שהושגו בלילה הקודם בין משרדי האוצר והביטחון, אמר ראש הממשלה: "יש פה בשורות ענקיות. בראש ובראשונה אנחנו מבטיחים את המשך ההתעצמות וההצטיידות שלנו מול איראן ואויבים אחרים לאורך השנים הקרובות. זה דבר בעל חשיבות לאומית עליונה. בנוסף, התוכנית נותנת שינוי בתוואי השירות ובתגמול השירות. היא נותנת מצד אחד תגמול כלכלי ראוי לחיילים ולקצינים, ומצד שני מקצרת את השירות כדי לקצר את זמן הכניסה לשוק העבודה. זה שינוי עצום לביטחון ישראל ולכלכלת ישראל".

נתניהו ממשיך לקדם את תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3

אחת מהבטחות הבחירות הבולטות של נתניהו הייתה החלת חוק חינוך חינם מגיל לידה. הבטחה זאת זכתה להתנגדות מצד האוצר בשל העלויות הגבוהות ולא קיבלה ביטוי במסמכי הצעת התקציב שפורסמו. ובכל זאת, נתניהו אמר היום כך: "אנחנו הולכים לעשות דברים גדולים בחינוך יחד עם שר החינוך יואב קיש, כולל התחייבות שהבטחנו אותה, להתחיל תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3. זו בשורה גדולה מאוד. גם כאן הבטחנו ואנחנו נקיים".

נתניהו פירט שורה של מהלכים כלכליים אחרים של הממשלה, שמוכרים מתוך טיוטת חוק ההסדרים: "אנו נוקטים בצעדים משמעותיים לקידום התחרות ולהפחתת הריכוזיות במשק, כמו מזון וחקלאות, בנקאות, ביטוח ושוק הרכב. אנחנו ניישם שורה ארוכה של צעדים לצמצום הבירוקרטיה והרגולציה למגזר העסקי והציבורי. אנחנו גם נייעל את המגזר הציבורי באמצעות הפחתת העומס על מערכת הבריאות וקידום הדיגיטציה במשרדי הממשלה". לדברי ראש הממשלה, "יש עוד הרבה הרבה תחומים שפשוט יובהרו במהלך הדיונים הללו ובהמשך גם בחוק ההסדרים".

היום פירסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר אזהרה פומבית ראשונה מפני ההשלכות הכלכליות של התוכנית המשפטית. נתניהו דיבר על החשיבות של מדיניות כלכלית אחראית, אך התנער מהביקורת של גופים רבים מפני השינויים במערכת המשפטית: "יש מי שמנסה לערער את כלכלת ישראל, מנסה לייצר היסטריה מסיבות פוליטיות, היסטריה שאין להן אחיזה במציאות. כלכלת ישראל חזקה והיא תמשיך להתחזק. בזכות העוצמות שלנו, בזכות העצמאות של בנק ישראל שתישמר, ובזכות המדיניות הכלכלית האחראית וגם היוזמת שאנחנו מובילים. מי שזורע היסטריה ופחד - יתבדה", אמר נתניהו.