מנצ'סטר יונייטד מתחילה לסנן את ההצעות לרכישת המועדון היוקרתי

ענקית הכדורגל מאנגליה קיבלה שתי הצעות פומביות וכמה הצעות פרטיות נוספות לרכישתה ממשפחת גלזר - שרכשה אותה בשנת 2005 • בין המציעים לרכוש את הקבוצה, שנסחרת בניו יורק בשווי של קרוב ל–4 מיליארד דולר: יו"ר בנק מקטאר ומיליארדר בריטי

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים לאחר שער / צילום: Associated Press, Dave Thompson
שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים לאחר שער / צילום: Associated Press, Dave Thompson

שלושה חודשים לאחר שהכריזו שהם פתוחים למכירת אחד הנכסים הנחשקים ביותר בעולם הספורט, קיבלו בני משפחת גלזר כמה הצעות ראשוניות עבור ענקית הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, לקראת תאריך הסיום הסופי להגשת הצעות, שיגיע ביום שישי בערב.

למרות ששתיים מההצעות פורסמו באופן פומבי בידי המציעים, הוגשו גם כמה הצעות נוספות, הן תמורת בעלות חלקית על מועדון הכדורגל והן לרכישתו במלואו, כך אמר אדם המכיר את התהליך.

ביונייטד עצמה לא הגיבו על תהליך המכירה מאז תאריך הסיום הראשון ביום שישי, והערכות השווי של ההצעות אינן ידועות. ההצעות הרבות - כולל אחת מיושב הראש של בנק קטארי ואחרת שהגיש מיליארדר בריטי - יכולות להביא את משפחת גלזר להרוויח משוק לוהט, שלאחרונה הזניק את הערכות השווי של נכסי ספורט מובילים לשיאים חדשים.

השיא הנוכחי מוחזק על ידי צ'לסי, שנמכרה במאי האחרון לקבוצה בהובלת המשקיע האמריקאי טוד ביילי תמורת כ-5.3 מיליארד דולר. חודש אחר כך, השיא בצפון אמריקה נשבר, כשאחד היורשים של אימפריית וולמארט סגר הסכם לרכישת קבוצת הפוטבול דנבר ברונקוס תמורת 4.65 מיליארד דולר. שווי השוק של מנצ'סטר יונייטד, שרשומה בבורסת ניו יורק, עמד ביום ד' השבוע על כ-3.7 מיליארד דולר.

היועצים של מועדון הכדורגל, ריין גרופ מניו יורק, צפויים לבלות את השבוע הבא פחות או יותר בבחינת ההצעות וסינון אלה שלא עומדות ברף.

שני המציעים הפומביים מוכרים לכל מי שעקב אחר בעלי אינטרסים עשירים שעדיין מעוניינים ברכישת נכסי ספורט ברמות המחיר החדשות, הגבוהות יותר.

לראטקליף כבר יש קבוצות בצרפת ובשווייץ

הראשונה הוגשה על ידי שייח ג'אסים בין חמד אל תאני, יושב הראש של הבנק האיסלמי של קטאר ובנו של ראש הממשלה לשעבר של המדינה. בהצעה שלו הציע למחוק את החוב של מועדון הכדורגל ולשדרג את התשתיות המתיישנות של יונייטד, כולל איצטדיון אולד טראפורד, המכיל 74 אלף מושבים.

השנייה הוגשה בידי ג'ים ראטקליף, יושב הראש ומייסד חברת הפטרוכימיקלים Ineos והאיש העשיר ביותר בבריטניה. כמעריץ מושבע של מנצ'סטר כל חייו, כבר כיום מעורב ראטקליף מאוד בספורט, דרך הבעלות על קבוצת הכדורגל אולימפיק גימנסטי קלוב ניס (OGC Nice) מהליגה המובילה בצרפת, מועדון הכדורגל לוזאן-ספורט משווייץ וקבוצת רוכבי האופניים אינאוס גרנדיירס, וכן אינטרסים נוספים. באביב האחרון עשה ראטקליף ניסיון מאוחר (שלא הצליח) לרכוש את צ'לסי. לא ברור אם ראטקליף מתכנן להיות המשקיע היחיד בהצעה שלו.

בנוף המכירות צמח גורם יוצא דופן נוסף בהליך ההתמחרות. קבוצת השקעות אמריקאית, תאגיד הניהול אליוט, הכריזה שהיא מוכנה לעזור לכל הצעה שתוגש לרכישת הקבוצה. אליוט, שרכשה את המועדון איי סי מילאן באיטליה ב-2018, רמזה למציעי ההצעות שתשקול לממן רכישה, אבל אין לה תוכניות להציע הצעה משל עצמה עבור יונייטד, כך אמר אדם המכיר את הנושא, שלדבריו כיום אליוט לא מזוהה עם אף מציע ספציפי.

בעיות פוטנציאליות של ניגודי עניינים

בשתי ההצעות הציבוריות שהגיעו בינתיים יש מגוון בעיות משלהן, הנובעות בעיקר מהקשרים של המציעים למועדוני כדורגלי אירופיים אחרים. בעוד שההצעה של שייח ג'אסים אינה תלויה בקרן העושר הריבונית של קטאר, על פי אדם המכיר את המבנה, בפרמייר ליג דורשים שהוא יראה באופן נחרץ שאין שום חפיפה בשליטה או בהשפעה. קרן העושר הריבונית היא הבעלים של פריז סן-ז'רמן - הקבוצה הבזבזנית שמשחקים בה גם ניימר, גם קיליאן אמבפה וגם ליונל מסי - וכללי המשילות אוסרים על בעלות משותפת בשני מועדונים המשתתפים באותה תחרות, למשל הצ'מפיונס ליג, הכוללת קבוצות מרחבי אירופה.

ראטקליף יתמודד עם ניגוד עניינים דומה במקרה שיונייטד וניס יגיעו שתיהן לצ'מפיונס ליג או לליגת אירופה לקבוצות מדרג שני.

עם זאת, בפרמייר ליג כבר הוכיחו שהם יודעים להיות גמישים בכל הנוגע לשאלות על עצמאות תפעולית של בעלים פוטנציאליים. כשהליגה נתנה אור ירוק למכירת ניוקאסל יונייטד לקרן ההשקעות הציבוריות של ערב הסעודית ב-2021, זה היה רק בגלל שקיבלה מה שמכונה "אישורים מחייבים מבחינה חוקית" שהקרן תנהל את המועדון ללא השפעות ממשלתיות - חרף העובדה שיושב ראש הקרן הוא נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן.

אוהדי מנצ'סטר חוששים מרמות גבוהות של חוב

תהליך המכירה הותיר את אוהדי מנצ'סטר יונייטד ברגשות מעורבים. בעוד שהם ללא ספק נרגשים לראות את תקופת גלזר מסתיימת, 18 שנים אחרי שהמשפחה רכשה את הקבוצה תמורת כ-940 מיליון דולר ברכישה מאוד ממונפת, אוהדי הקבוצה גם מודאגים מאוד לגבי השאלה אילו דברים יכניס בעלים חדש לקבוצה.

"ישנן שאלות על הגינות בספורט, בהתחשב בקשרים הקרובים במיוחד בין חלק מהמציעים והבעלים של מועדוני ספורט אחרים, כולל פריז סן-ז'רמן וניס", נמסר מנאמנות אוהדי מנצ'סטר יונייטד. "ישנן גם תהיות אם אי אילו מההצעות יהיו מבוססות על רמות גבוהות של חוב".

אוהדי יונייטד חוששים לגבי החוב מאז ההשתלטות של משפחת גלזר, שאליה התנגדו מההתחלה. ובעוד שמשפחת גלזר הובילה את הקבוצה להצלחות באנגליה ובליגות בינלאומיות בסוף העשור הראשון של המאה, שמה נקשר גם לתקופה הרבה פחות מוצלחת בעשור שאחריו. השפל הנמוך ביותר הגיע ב-2021, כשיונייטד הפכה לאחד המנועים החזקים מאחורי פרויקט הסופר-ליג של אירופה שכשל, כאשר תריסר קבוצות כדורגל חזקות רצו להתנתק מהצ'מפיונס ליג כדי להבטיח לעצמן הכנסות גבוהות יותר.

אוהדי יונייטד הפגינו, ואפילו פרצו לדשא באיצטדיון אולד טראפורד. משפחת גלזר בסופו של דבר התנצלה על חלקה בסופר-ליג. כפי שהתברר, כישלון הפרויקט היה גורם משמעותי בהחלטתה למכור את מועדון הכדורגל.

"בעלים של מועדוני כדורגל, בדיוק כמו כל האוהדים האחרים, צריכים להעניק למועדון שלהם, במקום לקחת ממנו לטובתם האישית", כתבה נאמנות המועדון במכתב פתוח למגישי ההצעות. "הבעלים הנוכחיים לקחו מאות מיליוני דולרים על פני תקופה ממושכת, שבה המועדון נכשל. על כישלונות לא צריך להינתן שום פרס".