ליברמן: "המדינה צריכה להשקיע בשני דברים, חינוך ותשתיות. את השאר השוק החופשי יעשה יותר טוב"

שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן תוקף את התקציב שמקודם בימים אלו • בטוח שהמהפכה המשפטית נועדה לשרת את האינטרסים האישיים של ראש הממשלה • ובטוח שעליית מחירי הדירות מאחורינו: ״הכל הולך כפי שתכננתי״

אביגדור ליברמן / צילום: אוהד צויגנברג
אביגדור ליברמן / צילום: אוהד צויגנברג

"צריך להשתתף בוועדות, למשוך זמן, לנהל את הוויכוח הנוקב במליאה - אבל אני לפחות אמליץ לחבריי באופוזיציה שלא להשתתף בהצבעות על המהפכה המשפטית של יריב לוין", כך אומר שר האוצר לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן.

"עדיף שההצבעה תיגמר ב-64 תומכים מול אפס מתנגדים, כדי להראות את האבסורד. אנחנו נהיה במליאה, נביע את דעתנו, נדבר בכנסת, אבל לא נשתתף בהצבעה - כדי למנוע את הלגיטימציה לעצם המהלך". את הדברים אמר שר האוצר לשעבר לפודקאסט ״רוח מערבית״.

הממשלה מקדמת סדרה של מהלכים מהפכניים, במגוון תחומים, בראשם כמובן בתחום המשפט. מאיפה לדעתך המוטיבציה מגיעה?
"הסיבה הראשית זו הנכונות של ראש הממשלה נתניהו להקריב את כל הערכים של התנועה הלאומית, כל התפיסה הליברלית של ז'בוטינסקי, על מזבח ההיחלצות האישית שלו מהפלונטר המשפטי שכרגע הוא נמצא בו, וגם זהות אינטרסים בינו לבין שותפיו. כשאתה מגיע היום לבית ז'בוטינסקי בכל קומה תראה פסל או תמונה של ז'בוטינסקי, הרצל וטרומפלדור. הם לא היו סתם חילונים, הם היו אתיאיסטים מוחלטים. ז'בוטינסקי לא צם אפילו ביום כיפור, אני לפחות צם שלוש פעמים בשנה. כל מה שקורה כרגע נוגד את הרוח של התנועה הלאומית, שהיא קודם כל תנועה ליברלית. מהתפיסה הליברלית הזו לא נשאר זכר בממשלה הזו.

"אפשר לראות באינטרנט סרטונים בהם נתניהו מופיע מול שופטי העליון ואומר שבית המשפט העליון במדינת ישראל הוא הטוב בעולם. שהוא ערובה לדמוקרטיה, והוא לא ייתן לפגוע בכך. כרגע, כשהאינטרס האישי השתנה, הוא גם משנה את המדיניות של הממשלות שלו לאורך השנים. אין ספק שנתניהו מקריב את מדינת ישראל על מזבח אינטרס אישי. מבחינתו אחריו המבול. הוא רוצה להיחלץ מהעניינים האישיים שלו והוא פוגע בחוסן הלאומי שלנו".

שילמת לדעתך מחיר פוליטי על כך שלא היית שר אוצר יותר 'נדיב'?
"אנשים לא בדיוק מבינים מה תפקידו של שר האוצר. שר אוצר לא מחביא את הכסף מתחת למזרן. תפקידו לייצר ערך מוסף ולהשקיע כסף נכון. אין שום סיבה שלא נהיה בן 5 המדינות עם איכות החיים הכי גבוהה בעולם, הכל תלוי בחלוקה והשקעה של אותם המשאבים והתקציבים של מדינת ישראל בצורה הנכונה. כאשר למשל לוקחים 5 מיליארד שקלים ומשקיעים אותם בחינוך שאוסר על ילדים לימודי ליבה בחברה החרדית, וברור שאותם ילדים שלא ילמדו מתמטיקה או מחשבים אין להם שום אופק, לא השכלה ולא תעסוקה, ברור גם שהם לא יתרמו לצמיחה של מדינת ישראל. במקום זה היינו צריכים לקחת את אותם 5 מיליארד שקלים ולהשקיע בתשתיות ובהשכלה. מדינה, כל מדינה, צריכה להשקיע בשני דברים: חינוך ותשתיות. בכל השאר השוק החופשי יעשה את העבודה הרבה יותר טוב".

"הממשלה הזאת מתמקדת בבניית מדינת הלכה"

לגבי הביקורת שנמתחה עליו מחברי הממשלה הנוכחית, כאשר שירתו באופוזיציה, משיב ליברמן כי "כלכלה, בניגוד להרבה דברים אחרים, עובדת עם מספרים ואני יודע איך מה היו הנתונים כאשר נכנסתי לתפקידי כשר האוצר הנתונים. מה היה הגירעון, מה היתה הצמיחה, מה היה יחס החוב לתוצר. אנחנו יודעים את כל הנתונים הכלכליים ואנחנו יודעים מה אנחנו עשינו".

"יש הרבה מה לעשות", הוא מדגיש. "אבל הממשלה הזאת מתמקדת בבנייה של מדינת הלכה. אין לזה שום משמעות אחרת - כשמדברים על חוק יסוד לימודי תורה שנועד למנוע מבחורי ישיבה להתגייס, מנסים לפגוע בחוק השבות, מרחיבים את הסמכות של בתי הדין הרבניים. ברור מה הכיוון. ולכן אנחנו בסופו של דבר רואים שהממשלה בונה שתי מדינות ולא מן הנמנע שיהיו כאן אנשים שלא יהיו מוכנים להיות יותר פראיירים. יש לך חלק מהאוכלוסייה שגם הולך להגן פיזית על המדינה וגם הולך לממן את הממשלות כאן. זה לא בר קיימא בטווח הארוך, אפילו לא בטווח הבינוני".

ליברמן סבור, כי "צריך לקצץ בקצבאות הילדים. אין דבר כזה גם להמשיך עם כל הטירוף הזה של תורתם אומנותם. כל ההמצאות האלו צריך לבטל. אלה דברים שנתניהו ידע ועשה בתור שר אוצר, כשהוא היה בן אדם קצת אחר. הנתניהו שדיבר על השמן והרזה נעלם".

התוכנית של נתניהו וסמוטריץ'? "זה טוב כסאטירה"

מה דעתך על התוכנית של נתניהו וסמוטריץ' להורדת יוקר המחיה?
"זה טוב כסאטירה. ראינו מה קרה במקרה של מחיר החשמל".

כשאתה רואה אזרח שאומר שהדברים פה התייקרו בתקופה שלך באוצר, מה אתה עונה לו?
"כמו כל בני האדם אני לא אובייקטיבית כלפי עצמי, אבל כל מי שראה את הדוחות של קרן המטבע ושל ארגונים בינלאומיים נוספים רואה שמדינת ישראל, מבחינת כלכלית, דורגה במקום מאוד גבוה מבין מדינות העולם. אנחנו חלק מכלכלה גלובלית, לטוב ולרע, אבל כשיש משבר עולמי גם אנחנו נפגעים. אבל בניגוד לאחרים, התמודדנו הרבה יותר טוב ולכן הכל יחסי".

יוקר הדיור ומחירי הדיור הגבוהים מלווים אותנו כבר הרבה מאוד שנים, והם לא ירדו בקדנציה שלך.
"קודם כל, הכל הולך בדיוק כפי שתכננו וכפי שהבטחתי. תהליך קניית דירה זה תהליך לפחות של שנתיים מיום שאתה מוציא קרקע למכירה, תכנון, אישור וכו'. אין הוקוס פוקוס ואמרתי שהדבר הכי נכון לעשות הוא להציף את השוק בהיצע, פשוט להגיע להיצע המקסימלי. אנחנו שברנו שיאים מבחינת שיווק הקרקעות, עסקאות והתחלות בנייה. אמרתי שבסוף 2022 תראו שהמחירים מתייצבים ומתחילים לרדת. אני מקווה שמי שנמצא שם עכשיו ישאיר את קצב השיווקים והתחלות בנייה כמו שעשינו".

אמרת לאחרונה במגוון הזדמנויות שאתה הימין האמיתי. מה זה בעצם אומר מבחינתך איש ימין במדינת ישראל?
"בממשלה האחרונה זו הפעם ראשונה שהיה כאן שר אוצר שיישם את התפיסה הכלכלית הימנית בכל פרמטר. גם בהפרטות, כמו שעשינו בהפרטת נמל חיפה, וגם בהורדת מסים וכל הדברים האחרים. זה ימין כלכלי. דבר שני זה ההתייחסות לנושא דת ומדינה, אין מפלגה שיותר ברורה מאיתנו בנושא וגם בנושא המדיני הלאומי, הרי אני גר ביישוב נוקדים בגוש עציון ואנחנו הגשנו הצעת חוק להחלת ריבונות. אני כשר הביטחון נתתי הנחיה לרמטכ"ל לפנות את חאן אל אחמר. נתניהו העביר הוראה לבטל את הפינוי".

מטעמו של ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.