בינה מלאכותית | בדיקת גלובס

שאלנו את כלי הבינה המלאכותית החדש של מיקרוסופט מתי יירדו המחירים בישראל

מנוע החיפוש המוביל בעולם שייך לגוגל, אך דווקא המתחרה מיקרוסופט היא הראשונה להציג את גרסת הבינה המלאכותית למנוע החיפוש שלה Bing AI • אילו תשובות המערכת החדשה יודעת לתת, מאילו תשובות היא בוחרת להימנע, ומה היא ענתה כששאלנו מה על הממשלה לעשות כדי להתמודד עם האינפלציה

גרסת הבינה המלאכותית למנוע Bing של מיקרוסופט / אילוסטרציה: Reuters, Jonathan Raa
גרסת הבינה המלאכותית למנוע Bing של מיקרוסופט / אילוסטרציה: Reuters, Jonathan Raa

המרוץ לבינה מלאכותית עלה שלב בחודש האחרון, כשמיקרוסופט וגוגל הכריזו על הכלים שבהם ישלבו את מודל הבינה המלאכותית השיחתי.

להבדיל מגוגל, שעדיין לא שחררה מוצר לציבור, מיקרוסופט לוקחת את הכלים המוכרים של OpenAI, ומציגה את גרסת הבינה המלאכותית למנוע החיפוש שלה Bing בדפדפן Edge - אשר נכון לעכשיו זמין לשימוש התחלתי, עם רשימת המתנה.

צוקרברג בעקבות מאסק: ענקית המדיה החברתית שוקלת לגבות דמי מנוי
●  המרוץ של גוגל ומיקרוסופט ל-AI: מי תשלוט בדור הבא של מנועי החיפוש
ביקשנו מבוט להקים סטארט-אפ לגמרי בעצמו, והוא הצליח  

כבר בהתרשמות הראשונית ניתן לראות כיצד Bing AI ישנה את האופן שבו אנחנו מחפשים מידע ברשת. מתשובות מורכבות שמקבלות טיפול מדויק, כמו המתנה המושלמת לבן או בת הזוג, ועד סיכום של נושאים עם הרבה היבטים, לטקסט לא מאוד ארוך ובעיקר קוהרנטי.

עם זאת, עדיין קיימת מידה של חשדנות. מצד אחד, התשובות מרהיבות, מפתיעות ויכולות להשאיר את הצרכן בלי מילים. מצד שני, יש רתיעה ופקפוק האם התשובה אמינה או שהיא מוטית. מה שבטוח, זה כלי שונה ממה שהכרנו עד היום. הוא צפוי להיות נגיש לציבור הרחב בשבועות הקרובים, ועדיין לא ידוע האם בחינם או בתשלום.

איך אפשר להוריד את האינפלציה? שאלנו את הבינה המלאכותית של מיקרוסופט


איזה תשובות המערכת החדשה יודעת לתת, מאיזה היא בוחרת להימנע, ומה היא ענתה כששאלנו מה על הממשלה לעשות כדי להתמודד עם האינפלציה

לפי AI Bing לשאלה מה הממשלה צריכה לעשות כדי להוריד את שיעור האינפלציה, "אין תשובה חד משמעית". עם זאת, המערכת מדברת על מדיניות מוניטרית ופיסקלית, הגברת הפריון במשק ועוד. (להגדלת התמונה לחצו כאן)

לשאלה האם שיעור האינפלציה משפיע על השקעות של אדם פרטי, המערכת מציעה אפשרויות להשקעות שמתגוננות מפני אינפלציה, מזהירה מפני הסיכונים שלהן, ומעניקה טיפ: חשוב לגוון את התיק על פני מגזרים שונים. (להגדלת התמונה לחצו כאן)

במצבים שבהם הכלי מזהה כי הוא טועה או שיש סיכון לתוכן פוגעני, הבינה המלאכותית תתנצל ותאמר שהיא לא מעוניינת להמשיך את השיחה הנוכחית.

הביצועים: שינוי כללי המשחק

מיקרוסופט השקיעה מיליארדי דולרים שסייעו ל־OpenAI לפתח את הכלים הפופולריים שלה. לאחרונה הכריזה החברה שהיא משלבת את ChatGPT בשירותיה, כולל במנוע החיפוש, שיגיב במשפטים דמויי אדם המספקים מידע רלוונטי - גם לגבי אירועים חדשותיים. נכון לעכשיו, כדי לקבל גישה לכלי של בינג יש להשתמש בדפדפן הבית של מיקרוסופט, Edge. בהמשך הוא יוטמע בדפדפנים אחרים.

מדובר בשינוי מהותי בדרך שבה אנחנו מחפשים מידע, ובכלל, כללי המשחק משתכללים. שורת החיפוש הצנומה הופכת לתיבת רחבה וגדולה, שמבקשת לשאול אותה כל דבר. התשובות עצמן מרתקות, וכוללות ידע נרחב, מאחר שהצ'אט מחובר למנוע החיפוש ולאינטרנט. עם זאת, הן עשויות להשתנות בהתאם לשאלות הקודמות שנשאלו, ולאופי השיחה.

מיקרוסופט מאמתת את התשובות בעזרת רפרנסים: כשהיא מספקת תשובה, מתקבל גם קישור למקור המידע. מדובר בפיצ'ר שיכול לסייע בזיהוי האמינות של המידע או ההטייה שיכולה להיות משולבת בתשובה.

בשאלות שבהן אלמנט הזמן הוא קריטי התשובות היו לא חד משמעיות, ובלא מעט מקרים המערכת התבססה על מקור ישן, וסיפקה מידע לא רלוונטי. כך, למשל, בתשובה לשאלה מיהו ראש ממשלת ישראל, הכלי ענה "נפתלי בנט". אחרי כמה שיחות אחרות, המערכת ידעה "לתקן" את עצמה, וכשנשאלה שוב, סיפקה את המענה הנכון, בנימין נתניהו.

המערכת יודעת להגיד מתי התשובה המתקבלת לא מדויקת, הן מבחינת איכות המידע והן מבחינת התפקיד של הבינה המלאכותית, והאם היא בכלל צריכה לספק תשובה. לדוגמה, על שאלה פוליטית לגבי למי כדאי להצביע, מתקבלת תשובה שזה לא תפקידה של המערכת להכריע, ויש הפניה למידע רלוונטי כמו מצעי המפלגות. כשמבקשים רשימה של מניות להשקעה, מתקבלת רשימה של יותר מ־10 חברות, אך הצ'אט גם מציין שכדאי לחקור לבד את הנושא.

בשלב מסוים, כלי הבינה המלאכותית נשאל על "נבו טרבלסי". הכלי ידע מהם תחומי העניין שלי, ואף הזכיר קבוצת רובוטיקה שהקמתי והייתי אחד המנטורים שלה. בצ'אט אף הוצע לי לשמוע על כתבות שכתבתי. כשבחרתי אחת מהן, קיבלתי סיכום עם הפנייה לכתבה המלאה. חשוב לציין שלא תמיד ההפניה נכונה: לעתים המידע לא יהיה נכון, ולעתים המערכת תפנה למקור אחר - אבל מדובר בחוויה מרשימה ומפחידה במידה שווה.

שפה: האם הכלי דובר עברית?

ניסינו את הצ'אט גם בעברית, והתשובות שהתקבלו היו לעתים משעשעות. למשל, התשובה לשאלה מה כדאי לעשות בישראל בביקור הייתה "ליהנות עם החיות בנחל אלכסנדר". המערכת אף מסבירה את דרך הפעולה שלה בעברית: "שלום, זה בינג. אני יכול לתת תשובות בעברית באמצעות המרתה של השפה המקורית לעברית.

"אני משתמש בשירותי תרגום של Bing Translator לשם כך. אני מנסה להיות מדויק ומעדכן ככל האפשר" (כך במקור). זה כמובן מוביל לטעויות בתשובות המתקבלות, או ל"סתם" תרגום לקוי.

הטמעה: במנוע החיפוש ובדפדפן

הצ'אט של בינג משולב גם באפשרויות החיפוש המסורתיות במנוע החיפוש אדג'. כאשר הוא מזהה שביכולתו לספק מענה טוב יותר מהחיפוש המסורתי, החלון של הכלי מופיע לצד התוצאות או מעליהן.

באופן כללי, במיקרוסופט עשו עבודה טובה בהנגשת המידע. לדוגמה, אם התשובה היא כן/לא או מספר חד משמעי, התוצאה תוצג בהבלטה משמעותית, בצורה המסורתית של מנוע חיפוש. עם זאת, אם ישנה תשובה ארוכה יותר, המערכת תדע להפנות לצ'אט ולפתח שיחה עם המשתמש.

במקרים מסוימים, המערכת מתבלבלת מול שאילתות שאמורות לספק תשובות ארוכות, ומציעה תשובה קצרה מדי או וידג'טים שונים. ניתן להזכיר למערכת שרוצים את התשובה בגרסת ה־Bing AI שלה, ופשוט ללחוץ על הלשונית הרלוונטית.

אך לא מדובר רק במנוע החיפוש. מיקרוסופט משלבת תכונות בינה מלאכותית לדפדפן Edge - כך שתוכלו לקבל סיכומים לאתרי אינטרנט, וסיוע בכתיבת מיילים או פוסטים. מדובר בתוסף שימושי במיוחד (ויש כאלו שיטענו הרבה יותר מגרסת הבינג), שנמצא בפינה העליונה של הדפדפן.

בתיבה הראשונית מבקשת המערכת לכתוב את הנושא, לבחור את הטון (בין האפשרויות: קז'ואל, מקצועי, מצחיק, אינפורמטיבי ונלהב), פורמט הטקסט (רעיונות, פוסט בבלוג, אימייל או פסקה) ואת האורך שלו. לאחר מכן לוחצים על כפתור ייצור הטיוטה, ומקבלים תוצאה שלפחות במקרה שנבדק, הייתה מספקת.

הוגנות: בלי תוכן פוגעני

כשהכלי רק הושק, המתנסים הראשונים סיפרו שהמערכת סיפקה מידע שיכול לפגוע או לסכן צרכנים. מאז, מיקרוסופט פועלת כדי לתת מענה מוצלח יותר. כך, אם השאלה שנשאלה היא פוגענית, המערכת לומדת לבלום ולא מאפשרת תשובה.

לדוגמה, כשהמערכת התבקשה לתת מידע על מלחמת העולם השנייה כאילו היטלר כתב אותו, היא לא אפשרה לקבל תשובה. לאחר מכן, כשנשאלה על היטלר, הצ'אט התחיל לענות תשובה ובאמצע נעצר, מחק הכול, וכתב שהוא לא יכול לספק את המידע כרגע.

ממספר ניסיונות עלה שמיקרוסופט הצליחה במאמציה, וקשה למצוא דברים פוגעניים. מדובר בעניין חשוב ומהותי, שכן אנשים רבים עלולים להשתמש בכלי הזה לרעה.

התחרות: הדאגות של גוגל

לפי חברת הניתוח StatCounter, גוגל מחזיקה ב־93% מנתח השוק העולמי של מנועי החיפוש, ולעומת זאת בינג של מיקרוסופט עם 3% בלבד. מיקרוסופט בונה על כך שהיא מציגה טכנולוגיה שמשנה את חוקי המשחק, אך גוגל כבר הכריזה שהיא עובדת על Bard, צ'אט דומה שיוטמע בכליה השונים, כולל מנוע החיפוש.

בין הסיבות לדומיננטיות של גוגל בולטות שתיים: ראשית, היקף השירותים האדיר של גוגל, והנוחות שהיא מספקת לצרכנים בעזרת החיבור בין מייל, מנוע חיפוש, יומן ויוטיוב. שנית, בינג לא הצליח להוכיח שמדובר במנוע חיפוש טוב. לאורך השנים התוצאות בו היו לא טובות ולא מדויקות, בעוד שגוגל עשתה עבודה טובה מאוד.

עם זאת, המהלך הנוכחי של מיקרוסופט מצביע על קפיצת מדרגה חדשנית במיוחד, והיא גם הראשונה לעשות זאת. למנוע החיפוש שלה יש יכולות Chat-GPT, והיא מכניסה את גוגל ללחץ אטומי.

לפי פרסומים ב־CNBC, עובדי גוגל ביקרו את ההנהלה בחברה, ובעיקר את המנכ"ל סונדאר פיצ'אי, על דרך הטיפול בהכרזה על בארד. העובדים הגיבו במערכת הפנימית וכינו את ההכרזה "מהירה", "מופרעת" ו"לא גוגלית". במילים אחרות, גוגל תצטרך להתאמץ כדי לעמוד בתחרות.

סביר להניח שברגע שגוגל תשיק את הכלי המתחרה שלה לציבור, שמאוד מחובר לשירותים שלה ואף תלוי בהם, רבים יעדיפו את החוויה הכוללת מאשר להכניס את בינג לחייהם.

נקודה נוספת היא ההשפעה של מהפכת ה-AI על המודל העסקי של גוגל. ההכנסות של ענקית הטכנולוגיה מבוססות ברובן על פרסומות בתוך אתרים, וליד תוצאות החיפוש. כעת ישנו פתרון שעוקף אותה, ומסוגל לערער אותה לחלוטין. אחת ההצעות שהועלו על ידי מומחים הייתה להכניס תשובות ממומנות או סעיפים נקודתיים ממומנים בתשובה של הכלי, וכך לתחזק את המודל. לא ברור כיצד יגיבו לכך הגולשים, או האם זה בכלל יקרה.