ביקשנו מבוט להקים סטארט-אפ לגמרי בעצמו, והוא הצליח

בתוך כשעה הצלחנו למצוא רעיון לסטארט־אפ, להכין לו תוכנית עסקית, לכתוב קוד תוכנה, לסנן קורות חיים של עובדים פוטנציאליים ולהשיק אתר בעזרת בינה מלאכותית בלבד • אבל כדי להגיע לאקזיט, כנראה נצטרך יותר ממחשב • מהפכת הבינה המלאכותית

אתר הסטארט־אפ שהקמנו בעזרת בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך Durable
אתר הסטארט־אפ שהקמנו בעזרת בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך Durable

מהפכת הבינה המלאכותית

הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) מסתמנת כמהפכה הטכנולוגית החשובה ביותר של השנים האחרונות, כשהיא עשויה לשנות מהיסוד את הדרך שבה אנחנו עובדים, לומדים, יוצרים וצורכים תוכן. גלובס צולל לענף הבינה המלאכותית בסדרת כתבות על הטכנולוגיה שעד לא מזמן נשמעה עתידנית: היכן יוכלו האלגוריתמים ובני האדם לשתף פעולה, מה תהיה ההשפעה של ה-AI על הכלכלה וחיי היומיום ומהן הסכנות שכדאי להתגונן מפניהן

מחוללי הבינה המלאכותית היוצרת ממלאים היום משימות יומיומיות כמו כתיבת טקסט, קוד תוכנה, עיצוב, מתן שירות לקוחות ומכירת מוצרים. אבל האם הם יכולים גם להקים סטארט־אפ מאפס? מומחה הבינה המלאכותית המלאכותית דרור גיל החליט לצאת לניסוי שיבחן אם הטכנולוגיה הזאת יכולה להחליף את התהליכים הבסיסיים העומדים בהקמה וניהול של חברה.

מגוגל ועד פייבר: ה-AI משבשת את המודל העסקי גם של הגדולות ביותר 
"אין מכונה שיכולה לשכפל את העבודה של משאבי אנוש, בשלב זה" | ראיון

את השאלה הזאת בחן גיל בכלים הפתוחים שהושקו על ידי ענקיות הבינה המלאכותית כמו בוט השיחה ChatGPT ומחולל התמונות Midjourney כדי לנסות ולהקים חברה בזמן הקצר ביותר. לא רשמנו אותה ברשם החברות ולא מכרנו מוצרים או שירותים כדי לא לגרום עוגמת נפש ללקוחות, אך התמקדנו בכמה שיותר תהליכים בבניית החברה.

התוצאה: בתוך מעט יותר משעה הצליח גיל למצוא רעיון טוב לסטארט־אפ, להכין לו תוכנית עסקית, לכתוב עבורו קוד תוכנה, לנסח מודעות דרושים, לסנן קורות חיים, לאתר שותפים עסקיים ולקוחות, להקים אתר, להשיק קמפיין שיווקי - ולבסוף אפילו לאתר רוכשים מתאימים לחברה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

פיתוח הקוד מאפס

השאלה הראשונה שהוצגה ל-ChatGPT היתה פשוטה: כיצד מקימים חברה. הפלט הוציא הסבר מפורט על השלבים החשובים, משם ניגש גיל למציאת רעיון. הבוט הציע מגוון נושאים, חלקם בטרנדים שחלפו כמו אפליקציה שמחברת בין חקלאים ליצרני מזון וצרכנים, שירות משלוחי ערכות מזון להכנת מנות ביתיות או פלטפורמת מציאות מדומה לפגישות וירטואליות.

איתגור של הבוט לחפש רעיונות שיפתרו בעיות גדולות יותר וגם יוכלו להרוויח יותר הוביל לרעיונות שעושים בעצמם שימוש בבינה מלאכותית, ומשם בחר גיל ברעיון פשוט יחסית ליישום: "פלטפורמה שמשתמשת בבינה מלאכותית ועיבוד שפה טבעית לשיפור ולהאצה של ניתוח ובקרה של מסמכים משפטיים" - חברה שתאפשר לפירמות עורכי דין או ראיית חשבון לסרוק מסמכים ולהפיק מהם תובנות, תקצירים או לאתר בהם חורים וסתירות.

מתוך מבחר השמות שהוצעו, כגון LexAI או CaseCracker - נבחר השם ContractIQ. הבוט, יש לציין, לא טרח לוודא את קיומן של חברות בעלות שם דומה, או את הזמינות של דומיינים לרישום אתרים עבור החברה. כך, למרות היצירתיות שהפגין, הוא גם חזר על שמות קיימים בשוק.

דרור גיל, מומחה בינה מלאכותית, לשעבר סמנכ״ל הטכנולוגיות של בימר Beamr / צילום: איל יצהר
 דרור גיל, מומחה בינה מלאכותית, לשעבר סמנכ״ל הטכנולוגיות של בימר Beamr / צילום: איל יצהר

בהמשך, נשאל הבוט איזה מודל עסקי יש לאמץ. ההצעות שהתקבלו תאמו את הרעיון שמאחורי החברה וכללו מודל לעסקים שישלמו מנוי חודשי עבור ניתוח מסמכים משפטיים, או מודל רישוי המאפשר לחברות אחרות להציע את הטכנולוגיה כחלק מהשירות שהן מספקות ללקוחות אחרים. כאשר בחר גיל את מודל המנויים לעסקים, התקבלו הצעות לארבעה מסלולי תמחור עבור ארבע קבוצות לקוחות ועם מוצרים משלימים שונים. כאשר נבחן מודל הרישוי, התקבלה שורת הצעות לשותפים כמו משרדי עורכי דין, פירמות ראיית חשבון, וחברות ייעוץ. אבל רשימת הלקוחות הפוטנציאליים הייתה גנרית וכללה בעיקר את השמות הגדולים בתחום.

 

המשימה: גיוס משקיעים

לאחר גיבוש הרעיון עבר גיל לשלב גיוס הכסף. "ביקשנו מהבוט לנסח סיכום למשקיעים המבוסס על ניתוח השוק. התוצאה הייתה פושרת למדי. נראה שהבוט התבסס על דוגמאות כלליות וקיימות, ובעיקר מלאי חשיבות עצמית עם שימוש מוגבר בביטויים כמו "בינה מלאכותית", "עיבוד שפה טבעית", ו"למידת מכונה". הניתוח לא היה מעמיק ולא כלל נתונים בזמן אמת על השוק. ובכל זאת, משקיע טיפוסי כנראה לא היה חושב שניסחה אותו מכונה", אומר גיל.

ההפתעה הגדולה הגיעה מעולמות משאבי האנוש. הבוט של Open AI הצטיין בגיבוש תוכנית לגיוס עובדים (ככל הנראה בשל ההיכרות עם מבנה חברות המתמחות בבינה מלאכותית), בכתיבת משרה מדויקת למשל לתפקיד סמנכ"ל טכנולגיות, ובכלל זה בהבנה מלאה של המיומנויות והידע הנדרשים לתפקיד.

את השלב הבא, סינון קורות חיים ממאגר שנשלף מלינקדאין ביצע הבוט בהצטיינות. הוא אפילו סיפק המלצות לא רעות באשר לשאלות שכדאי להפנות למועמדים, טווח השכר הרצוי בתפקידים שונים, והבונוסים והתנאים הנלווים המומלצים.

הצלחה חלקית נרשמה בשלב פיתוח התוכנה. תחילה, התבקש הצ'אט בוט לפרט את ארכיטקטורת המוצר הרצויה. הוא הסביר שיש לבנות ממשק משתמש קל ואינטואיטיבי להעלאת מסמכים; לפתח מנוע שיידע לזהות חלקים בחוזים משפטיים; לשלב אפשרויות עבודה משותפת על החוזים; לייצא נתונים סטטיסטיים ולשלב תכונות של אבטחת מידע ואינטגרציה עם מאגרים משפטיים ומערכות ניהול מסמכים.

כאשר התבקש הבוט הרחבה על הסעיף "מנוע הבינה המלאכותית", התקבלה תשובה מפורטת עם כל היכולות הדרושות: תמצות מידע מתוך פסקאות ומסמכים, ניתוח רגשות, תמיכה בשפות והכללת מודלים של למידה ממוחשבת לאורך זמן.

בשלב הבא התבקש הבוט לפתח את המערכת שהוא פירט זה עתה. עבור כמה מהתכונות של המוצר ביקשנו את הקוד בשפת פייתון - והוא לא איכזב. דרור גיל: "הבוט ידע לייבא קוד ברמה גבוהה יחסית מהספריות הנכונות. איפשר ללכת איתו תכונה-תכונה ולבנות את המוצר". לדבריו, הצ'אט עוד רחוק מלפתח מוצר בשל ויש בו לא מעט טעויות, ועדיין "יעיל יותר לשנות ולתקן קוד מלכתוב אותו מאפס".

זה בוט או קופירייטר?

עכשיו, כשכבר יש מוצר, התבקש הצ'אט בוט לנסח עבורו טקסטים שיווקיים. גם את השלב הזה עבר הבוט בהצטיינות. הוא ניסח עמוד מוצר, עמוד הבית ו"אודות החברה" באופן מעט שבלוני, אך לא שונה מאוד ממה שרואים בדרך כלל באתרים כאלה. כאשר התבקש לכתוב פוסט משעשע על אתגרים העומדים בפני מומחי משפט, הוא עמד במשימה לא רע בכלל, וכאשר התבקש לנסח 10 מודעות לטוויטר וללינקדאין, בקושי ניתן היה להבחין בין העבודה שלו לזו של קופרייטרים מהשורה.

בהמשך הועלו לאתר תמונות מתוך מחולל Midjourney. גיל עשה שימוש במחולל תמונות המייצר תמונות פנים של אנשים שאינם קיימים במציאות באמצעות בינה מלאכותית. שירות "דורבל" יוצר אמנם אתר בסיסי ומוגבל גרפית, אך מספק את הסחורה עבור קונספט ראשוני ואפילו מזכה בדומיין ללא תשלום.

"אולי הבוט עדיין לא בשל להקים חברה מאפס, אבל הוכחנו שהוא יכול להיות שחקן פעיל בהרבה מהשלבים שכרוכים בהקמה של חברה כמו גיוס עובדים, פיתוח ושיווק", מסכם גיל, ששימש עד לאחרונה כסמנכ"ל בחברת דחיסת הווידאו בימר. "הבוט עזר לנו לחשוב על רעיונות שלא חשבנו עליהם והאיץ כמה מהמשימות שהיינו צריכים לבצע. הוא לא מושלם, אבל היא מספק התחלה טובה שאפשר לתקן, לכוון או לערוך. בעידן של קיצוצים, שבו כולם מחפשים לעשות יותר מפחות, חברות ועובדים חייבים לשדרג את עצמם על ידי שימוש בכלים האלה".