ריבית של 10%? הישראלים ממשיכים לגהץ בכל הכוח

בנק ישראל העלה את הריבית שמונה פעמים בתוך שנה, אבל הציבור הישראלי, שנוטה להתלונן על יוקר המחיה, ממשיך להגדיל את הצריכה • מדוחות מקס עולה כי החברה הפרישה בשנה החולפת כ־77 מיליון שקל להפסדי אשראי, לעומת 50 מיליון שקל בשנה הקודמת • פעילות האשראי זינקה, ההכנסות זינקו הודות לעליית הריבית

כרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock, Ti_ser
כרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock, Ti_ser

בנק ישראל העלה בשבוע שעבר את הריבית בפעם השמינית ברציפות, ובהתאם המשכנתאות התייקרו במאות שקלים, אך למרות זאת נראה שהציבור הישראלי, שנוטה להתלונן על יוקר המחיה, טרם הפנים את הסביבה הכלכלית החדשה. הניגוד הזה שנמשך גם בפתחה של 2023 מגלה כי הישראלים ממשיכים להגדיל את הצריכה, והגופים הפיננסיים ממשיכים להרוויח.

הריבית הממוצעת על ההלוואות הגיעה ל-9%, ומי מציע הכי הרבה על הפיקדונות? 
העלאת הריבית האחרונה חצתה רף דרמטי עבור נוטלי המשכנתאות החדשים
אחרי שורת העלאות הריבית: הבנקים מיישרים קו ומציעים לפרוס את המשכנתה

אם להתבסס על הדוחות הכספיים של חברת כרטיסי האשראי מקס, שפתחו את עונת הדוחות השנתיים של הגופים הפיננסיים בישראל, המגמה הזו לא צפויה להשתנות בחודשים הקרובים.

"יש שינוי בשוק, הריבית עולה ואנחנו עם עין פקוחה לגבי מה השינויים הללו יעשו לצרכן הפרטי ולעסק הקטן", אומר רון פאינרו, מנכ"ל מקס. "אנחנו לא רואים שינויים בביקוש לאשראי, וכן שיעור ההפרשה להפסדי אשראי (כריות הביטחון למקרה שהלווים לא יעמדו בהחזרים, ר'ו'), ושיעור המחיקות מתוך יתרת החוב, דומים לשנים קודמות".

ואכן, מהדוחות עולה כי ב־2022 מקס הפרישה כ־77 מיליון שקל להפסדי אשראי, לעומת 50 מיליון שקל בשנה קודמת. לכאורה מדובר בגידול משמעותי, אך הוא נובע בעיקר מכך שחברות כרטיסי האשראי, בדומה לבנקים, חייבות להפריש 1.54% על כל חוב וכל אשראי חדשים. בשנה החולפת רשמה מקס גידול משמעותי בפעילות האשראי שלה - ב־34% באשראי הצרכני לכ־8.5 מיליארד שקל ו־68% באשראי לעסקים לכדי 0.8 מיליארד שקל.

הפחיתו את המרווח מעל הפריים

במקביל, עליית הריבית הגדילה את ההכנסות של מקס מריבית ל־555 מיליון שקל, זינוק של 51% לעומת השנה הקודמת. הריבית לאנשים פרטיים עלתה לשיעור דו-ספרתי של 10.2%, שעדיין צפוי להיות הנמוך מבין שלוש חברות כרטיסי האשראי.

הריבית הממוצעת על הלוואות בבנקים עמדה בינואר על 8.9%. במקס ציינו כי לאור עליית ריבית הפריים בשיעור של 3.15% במהלך שנת 2022, בחרה החברה להפחית ל־5.45% את מרווח הריבית הממוצעת מעל הפריים, שעמד בסוף 2021 על 5.6%. למגזר העסקי עמדה הריבית על 8%, גם כאן הופחת המרווח על הפריים לעומת השנה שקדמה לה.

במקביל, מחזור ההנפקה של החברה הסתכם בכ־113 מיליארד שקל, צמיחה של מעל 18%, ומחזור ההנפקה של הכרטיסים החוץ־בנקאיים צמח בכ־34%. כך ההכנסות מפעילות כרטיסי האשראי הסתכמו ב־1.27 מיליארד שקל, גידול של 22% מ־2021.

שנה טובה לענף כרטיסי האשראי

"2022 הייתה שנה טובה לענף כרטיסי האשראי", אומר פאינרו ומפרט את הגורמים: "עלייה בצריכה, בנסיעות לחו"ל, בביקושים לכרטיסים ולאשראי, בדגש על אשראי לעסקים קטנים ופרטיים. פרמטר חשוב לא פחות שמשפיע ישירות על העלייה במחזורים בכרטיסי האשראי הוא מהלכי הממשלה לצמצם מזומן והמעבר לאמצעים דיגיטליים".

השילוב בין שתי המגמות הללו הביא את הרווח השנתי הנקי של מקס ל־248 מיליון שקל, בהשוואה ל־118 מיליון שקל בשנת 2021, ול-178 מיליון שקל ב־2018, השנה האחרונה של מקס תחת בנק לאומי.

מדובר בגידול משמעותי ברווח בשנה שצפויה להיות האחרונה המלאה תחת הקרן האמריקאית ורבורג פינקוס, ותחת נציגה בישראל - ירון בלוך, שמשמש כיו"ר מקס. זאת מאחר שהקרן צפויה להשלים בימים הקרובים את מכירת מקס לידי כלל ביטוח.