הממשלה ממשיכה עם הגרלות "דירה בהנחה"; עוד עשרות אלפי דירות נמצאות במכרזים

משרד הבינוי והשיכון יוציא אחרי פסח סדרת הגרלות של "דירה בהנחה", שככל הנראה תהיה האחרונה שבה יינתנו הנחות של יותר מחצי מיליון שקל • בכוונת המשרד לצמצם את גובה ההנחות הניתנות, וזאת באמצעות שינוי שיטת השומה לדירות • בדיקת גלובס מעלה כי לממשלה יש מלאי גדול מאוד של דירות להגרלות נוספות במסגרת התוכנית

שר הבינוי והשיכון  יצחק גולדקנופף / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד הבינוי והשיכון יוציא אחרי חג הפסח סדרת הגרלות של "דירה בהנחה", שככל הנראה תהיה האחרונה שבה יינתנו הנחות של יותר מחצי מיליון שקל. בכוונת המשרד לצמצם את גובה ההנחות הניתנות, וזאת באמצעות שינוי שיטת השומה לדירות. בימים אלה קיימים מכרזים לעשרות אלפי דירות מוזלות נוספות, כך ששיטת ההגרלות תלווה את השוק עוד זמן רב. 

מדובר בהגרלות הראשונות שייערכו תחת הממשלה הנוכחית ויכללו כ-9,000 יחידות דיור ברחבי הארץ. בין הערים שישתתפו בהגרלה: ראשון לציון, נוף הגליל, אלעד, חריש, אילת, ערד, בת ים, ירוחם,וכפר קאסם. הרשימה המלאה תתעדכן לפני תחילת ההגרלה, שתיערך בין 16 ל-30 באפריל.  

הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 
לקראת צניחה במחירי הדירות? "אם הייתה בועה, היא הייתה מתפוצצת"
נפרדים מתל אביב: איך השפיע הזינוק במחירי הדירות על הרוכשים? 

צמצום גובה ההנחות

שר השיכון יצחק גולדקנופף אומנם הצהיר כי "אנו נאפשר לזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור, דיור בר-השגה בהנחה משמעותית, ובאזורים מסוימים יינתנו גם מענקים גבוהים בכדי שאזרחי המדינה יוכלו להתחיל לבנות את עתיד משפחתם", אך בימים אלה מארגנים במשרד השיכון החלטה שתובא למועצת מקרקעי ישראל (הגוף המנהל את רמ"י) לצמצום גובה ההנחות שמקבלים רוכשי הדירות במסגרת התוכנית, וזאת באמצעות שינוי שיטת שומת המקרקעין שלהן.

במסגרת סיכום בין משרדי השיכון לאוצר, שהתקבל במסגרת התקציב של 2023-2024, נקבע כי שיעור ההנחה החדש על דירות יגיע ל-25% ממחיר השוק, ועד חצי מיליון שקל, ואולם ההנחה עצמה תיקבע לפי מחיר שוק עדכני של הדירות - בעוד שכיום נהוג שההנחה נקבעת על-פי שומה שנכונה לדצמבר 2020. מאז מחירי הדירות עלו במאות אלפי שקלים, כך שרוכשי הדירות המוזלות נהנו מהנחות גבוהות במיוחד, שהגיעו לעתים לסביבות המיליון שקל.

דוברות משרד השיכון הדגישה כי ההגרלות הבאות עדיין יהיו לפי השיטה הישנה, שכן ההצעה למועצת מקרקעי ישראל על שינוי שיטת השומה טרם גובשה.

שינוי אחר הוא צמצום במענקים ממשלתיים לרשויות מקומיות שיאשרו היתרים לדירות חדשות בשטחן. עד כה ניתן מענק של 30 אלף שקל לכל דירה, אולם עכשיו הוא צומצם לעשרת אלפי שקל. הדבר יקשה על רשויות מקומיות להקים מבני ציבור לשכונות החדשות.

השינויים המיועדים זכו לגינוי מצד קודמו של גולדקנופף בתפקיד, זאב אלקין. "זו טעות קשה של גולדקנופף. ‏הזוגות הצעירים ישלמו עכשיו מאות אלפי שקלים יותר על הדירה. ‏ראשי הרשויות יאשרו פחות מכרזי בנייה, כי לקחו מהם את הסיוע. ‏הציבור הפסיד, פקידי האוצר ניצחו", הגיב אלקין. 

מלאי גדול של דירות להגרלות נוספות

בדיקת גלובס מעלה כי לממשלה יש מלאי גדול מאוד של דירות להגרלות נוספות במסגרת "דירה בהנחה". ברמ"י מתנהלים 53 מכרזים על קרקעות ברחבי המדינה, לכ-37 אלף יחידות דיור, שרובן יימכרו באמצעות הגרלות. המכרזים הללו אמורים להיסגר בחודשים הקרובים.

המכרזים הגדולים ביותר נערכים בקריית אתא ובקריית גת. בצפון קריית אתא ייערכו מכרזים ל-4,500 דירות, ואילו בקריית גת נערכים מכרזים ל-2,919 דירות בכרמי גת ול-1,979 דירות במערב העיר. שכונה זו אמורה להיות מוקצית לפחות בחלקה לציבור החרדי. מקומות בולטים נוספים: באום אל פאחם נערכים מכרזים ל-3,200 דירות, באשקלון ל-2,472 דירות, וביבנה ל-2,000 דירות.

ואילו המכרז העתידי היוקרתי ביותר ייסגר בעוד מספר חודשים בשכונת בית הכרם בירושלים, שם יעלו דירות מוזלות של 100 מ"ר כ-3.2 מיליון שקל - לפי שיטת ההנחות הקיימת. אם זו אכן תשונה, ייתכן כי רמ"י תעדכן את חוברת המכרז למחיר גבוה בהרבה.