הבטחת ההייטק של שנות ה־90 מסיימת את דרכה בבית המשפט

לאחר שחברת אבטחת הסייבר הישראלית סיירן פיטרה כמעט את כל עובדיה בשל קשיי נזילות, היא פנתה בבקשה לפתיחת הליכים ומינוי נאמן זמני

גדעון מנטל (מימין) ועמיר לב בתקופת קומטאץ' / צילום: עינת לברון
גדעון מנטל (מימין) ועמיר לב בתקופת קומטאץ' / צילום: עינת לברון

כמה שבועות לאחר שחברת אבטחת הסייבר הישראלית סיירן פיטרה כמעט את כל עובדיה בשל קשיי נזילות, היא פנתה לבית המשפט בבקשה לפתיחת הליכים ומינוי נאמן זמני להפעלתה ומכירת נכסיה. לפי סיירן, "היות שהחברה אינה מסוגלת לפרוע את חובותיה השוטפים והיקף נכסיה נמוך, אלו ככל הנראה מייתרים את התחייבויותיה - ולא נותרה בידה ברירה אלא להגיש בקשה זו".

הטלטלה בשוק המט"ח: מה הסיכויים שבנק ישראל יתערב ומהן ההשלכות? 
המשקיעים מחפשים איתותי אופטימיות, אבל השוק הדובי לא הולך לשום מקום 

השבוע הורה השופט חגי ברנר על מינויו של עו"ד גיא גיסין לתפקיד נאמן זמני לסיירן, וקבע דיון נוסף לשבוע הבא, אשר עד אליו יגיש הנאמן דוח ראשוני שיתייחס גם לשאלת ההיתכנות של הפעלה זמנית של החברה. בקשת החברה אוחדה עם שתי בקשות נוספות של שני נושים שונים שלה. לחברה חובות בסך כולל של 42.1 מיליון שקל, לאחר שמאז היווסדה הצטברו הפסדיה ל־297 מיליון דולר (כמיליארד שקל).

סיירן נסחרת כיום בנאסד"ק בשווי זניח של 2.4 מיליון דולר, אך בשיא של שנות בועת הדוט.קום (עוד בשמה הקודם של החברה, קומטאץ') היא הגיעה לשווי של למעלה ממיליארד דולר. מאז היא מחקה למשקיעים בה 99.9% משווייה.

מניית סיירן צפויה להפסיק להיסחר בנאסד"ק ב־3 במרץ ובהמשך להימחק ממסחר, על רקע אי־עמידה בתנאי המסחר בשל פתיחת ההליך המשפטי. בדיווח בנושא בשבוע שעבר הזהירה החברה כי "מסחר במניות החברה הוא ספקולטיבי במיוחד וכרוך בסיכונים מהותיים".

בבקשת החברה, שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב באמצעות משרד עו"ד ארנון, תדמור־לוי, נכתב כי עד לאחרונה הועסקו 49 עובדים בישראל, אך כעת נותרו בחברה 6 עובדים לצורך השלמת הליכי הפירוק, ועוד 3 עובדות שמסיימות את עבודתן בסוף פברואר. "החברה, שנמצאת בהפסדים מיום הקמתה, עשתה מאמצים רבים למכירתה כ'עסק חי' ופעיל ולהמשיך את פעילותה, אולם מאמצים אלו לא עלו יפה", נכתב בבקשה. לטענת סיירן, יש גורמים שעדיין מתעניינים ברכישת נכסיה.

כמה עובדים שפוטרו שוקלים לתבוע

חובות החברה מתחלקים באופן הבא: כ־9.2 מיליון דולר (כ־34 מיליון שקל) למחזיקי איגרות החוב, ובראשם Nantahala Capital Management - אחד הנושים שהגיש נגד החברה בקשה לבית המשפט (נושה אחר שהגיש בקשה הוא דו־איט אינטרנשיונל); כ־4.1 מיליון שקל לספקים וגופים מסחריים אחרים; ו־3.3 מיליון שקל לעובדים בגין דמי חופשה והבראה, השלמה לפיצויים, בונוסים וכדומה.

נוסף על כך, בגין משכורות פברואר עליה להעביר למס הכנסה וביטוח לאומי 741 אלף שקל, תשלום שהחברה לא יכולה לבצע. בבקשתה לביהמ"ש דיווחה החברה כי לאחרונה קיבלה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים מצד מספר עובדים שפוטרו, והעריכה כי "מינוי נאמן זמני להפעלתה, אשר ישכיל למקסם את הכנסות החברה, ייטיב אף עם העובדים המעוניינים לקבל את המגיע להם".

במקביל ציינה סיירן כי בעל הנכס שאותו היא שוכרת בישראל מימש ערבות בנקאית בסך 1.8 מיליון שקל, וזאת לשיטת החברה ללא הצדקה.

השקעה של 70 מיליון דולר נמחקה כמעט כולה

סיירן הוקמה בשנת 1991 על ידי גדעון מנטל, ד"ר נחום שרפמן ועמיר לב, בשם קומטאץ', ועסקה בפיתוח תוכנות לדואר אלקטרוני. בסוף שנות ה־90 היא החלה לספק שירותי אחסון בדואר אלקטרוני.

החברה הונפקה לראשונה בנאסד"ק בשנת 1999, ובמשך כמה שנים נסחרה במקביל גם בבורסה בתל אביב. ב־2009, אחרי 18 שנות פעילות, החברה ביצעה שינוי עסקי ונכנסה לעולמות הענן. פעילותה בשנים האחרונות הייתה בתחום אבטחת המידע והסייבר לזיהוי והגנה על איומים המתקבלים בדואר אלקטרוני או קבצי אינטרנט. מנכ"ל החברה בשלוש השנים האחרונות הוא ברט ג'קסון.

בחודשים ינואר־ספטמבר 2022 סיירן רשמה הכנסות של 17.3 מיליון דולר, הפסד תפעולי של 18.2 מיליון דולר והפסד נקי בסך 25 מיליון דולר. באותה תקופה היא הציגה תזרים שלילי של 9 מיליון דולר מפעילות, ובסוף ספטמבר היו לה בקופה 13.5 מיליון דולר, לאחר שהשלימה מכירת חלק מפעילותה תמורת 9.6 מיליון דולר.

בעלת המניות הגדולה בסיירן היא קרן ההשקעות האמריקאית וורבורג פינקוס (המחזיקה בין היתר בחברת כרטיסי האשראי מקס, החזקה הנמצאת בשלבי מכירה לידי כלל ביטוח). מאז שנכנסה להשקעה ב־2017 רכשה הקרן האמריקאית מניות סיירן בסכום כולל של כ־70 מיליון דולר, השקעה שרובה ככולה נמחקה.