טענות הכזב על כך שהמלחמה באוקראינה היא "פייק" צוברות תאוצה

שנה מפרוץ המלחמה באוקראינה, והרשת מוצפת בשמועות שהיא בכלל לא אמיתית • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 5.5.23
ציוץ ויראלי בטוויטר, 5.5.23

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ציון השנה למלחמה באוקראינה הוביל לעלייה בגלי הפייק הקשורים לאירועים שמתרחשים שם. אחד הבולטים שבהם נוגע לטענה שנפוצה בעיקר בקרב הימין האמריקאי שלפיה, ובכן, אין באמת מלחמה. צייצן בשם קייל בקר תהה בציוץ שהפך לוויראלי במיוחד: "איפה התמונות מהמלחמה? איפה הזכיות בפוליצר? זה מריח מהונאה ולציבור האמריקאי נמאס… ספקו ראיות דוקומנטריות או שתסתמו את הפה. לא נשלח את בנינו ובנותינו למות עבור מדינה לא דמוקרטית מושחתת (ללא ראיות)".

הציוץ הזה אולי נשמע מעט הזוי אך נכון לרגעים אלה הוא זכה ל־5.3 מיליון צפיות, כמעט 50 אלף לייקים, ולמעלה מעשרת אלפים שיתופים (בטוויטר דאגו להוסיף מתחתיו בצורה בולטת שורה של קישורים שמסייעים בהפרכת הטענה). בהמשך התברר כי ציוץ דומה שהלין על היעדר תיעוד מהמלחמה זכה לתמיכה של לא אחר ממייקל פלין, מי שהיה היועץ לביטחון לאומי של דונלד טראמפ בתקופת נשיאותו, ששיתף את הציוץ והוסיף: "אני מאתגר אתכם להגיד שהוא טועה". מי שנענו לאתגר הם אנשי בדיקת העובדות של ה־BBC שריכזו בכתבה את הטענות השונות לגבי זיופים לכאורה מהמלחמה באוקראינה וציינו את מה שאמור להיות מובן מאליו: מעבר לעובדה שיש תיעוד נרחב של המלחמה על ידי שלל כלי תקשורת ובניתוחי מודיעין של ממשלות רבות, המלחמה גם מתועדת באופן נרחב ברשתות החברתיות, ורבים מהתמונות וקטעי הווידאו שמועלים שם אושרו כאותנטיים על ידי עיתונאים שמסקרים את המלחמה.

מחוץ להקשר. והנה טענה קצת פחות מופרכת שמטרידה חלק מהאמריקאים. האם ייתכן שנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר לאחרונה שהאמריקאים יצטרכו לשלוח את בניהם ובנותיהם למלחמה שבה הם עלולים למצוא את מותם? טענה כזאת עלתה, בין היתר, בחשבון בשם Hodgetwins (ששייך לתאומים זהים שמקדמים אג'נדה שמרנית) ואליו נוסף גם קטע וידאו שבו נשמע זלנסקי אומר את הדברים. אלא שכפי שהראו בודקי העובדות הן של Newsweek והן של Snopes, מה שחשוב כאן הוא ההקשר שבו נאמרו הדברים. זלנסקי לא טען שארה"ב תשלח בקרוב את חייליה כדי להילחם יחד עם אוקראינה מול רוסיה, אלא הזהיר שאם אוקראינה תפסיד במלחמה אז רוסיה עשויה להרחיב את המלחמה גם למדינות הבלטיות. ומאחר שהן חברות בברית נאט"ו, במקרה כזה ארה"ב תהיה מחויבת להתערב ואז לשלוח את "בניה ובנותיה" להילחם, בקרב שבו הם עלולים גם להיהרג.

הכפיל של זלנסקי. האם לזלנסקי יש כפיל? אולי. אבל האם הוא נתפס בעדשת המצלמה כשהנשיא האוקראיני ביקר בבית הלבן? כך נטען בכמה פוסטים ויראליים בפייסבוק. "הפאשלה האחרונה של זלנסקי משתרבבת לשידור חי, כשכפיל אפשרי נכשל במשימה היחידה שלו לשמור על פרופיל נמוך…", נטען באחד מהם. בפוסט אכן ניתן לראות כי מאחורי נשיא אוקראינה ניצב אדם שנראה כאילו התאים את פרטי לבושו עם זלנסקי, וגם הזקן והתספורת שלהם מעוררים דמיון. אלא שכפי שהסבירו בארגון הבריטי Full Fact זה לא הכפיל של זלנסקי. האיש הוא מקסים דונץ, ראש הביטחון של זלנסקי, שהתלווה אליו לנסיעה לארה"ב. בארגון זיהו אותו באמצעות תמונות בהן דונץ התלווה לנשיא בסיור משותף עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון בקייב.

תחקיר: אוריה בר־מאיר