רגע לפני המהפכה, כדאי ללמוד ממה שקרה לבריטניה בברקזיט

מובילי המהפכה המשפטית טוענים כי הכלכלה לא תיפגע • בחינה מעמיקה של התנהלות דומה בבריטניה מוכיחה אחרת

לונדון. שלוש שנים אחרי הברקזיט, בריטניה מלקקת את פצעיה / צילום: Shutterstock
לונדון. שלוש שנים אחרי הברקזיט, בריטניה מלקקת את פצעיה / צילום: Shutterstock

הכותב הוא היסטוריון של בריטניה באוניברסיטה העברית ונשיא המכללה האקדמית תל אביב־יפו

אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות שלטונית וחוסר הכרעה בבחירות, מחנה פוליטי, שרץ על מצע אידאולוגי ברור וחסר פשרות, זכה ברוב משמעותי וביכולת משילות שכמותה לא נראתה זמן רב. ראש הממשלה ראה את ניצחונו כמנדט לבצע שינויים מרחיקי לכת ברוח המצע האידאולוגי שלו. השינויים שתכנן מיזגו פנייה פופוליסטית ל"בייס" עם משנה אידאולוגית סדורה שהוכנה במשך שנים על־ידי מכון מחקר עם יומרות אקדמיות.

כשמומחים הזהירו מהתוצאות הכלכליות של המהלכים והציעו דרכים מתונות למימוש השינויים בלי להרעיד את הספינה, ומהסכנה לאחדות האומה בשל המהלכים הצפויים - ראש הממשלה וצוותו גיחכו בביטול. הם התעלמו מהאזהרות, כמו גם מחרדותיהם של מחצית מהעם, והמשיכו בדרכם מבלי לסטות ימין ושמאל, גם במחיר של סכנת משבר חוקתי.

ניצחון מרשים - ומשבר כלכלי

נשמע מוכר? המדינה היא כמובן בריטניה, והתיאור מסכם את תהליך היפרדותה מהאיחוד האירופי, ה"ברקזיט". התהליך החל בניצחון תומכי ההיפרדות ברוב של 52% בעד לעומת 48% שהתנגדו. אחרי כמה ניסיונות, בוריס ג'ונסון זכה בניצחון מרשים בבחירות עם הסיסמה "get Brexit done!". מאחוריו עמדה "קבוצת המחקר האירופית", שתוארה כקבוצת המחקר בעלת ההשפעה הרבה ביותר בהיסטוריה הבריטית. למרות מחאות מתנגדי המהלך ואזהרות כלכלנים שהנזקים יהיו גדולים, הממשלה הרחיקה פוליטיקאים שמרניים מתונים והלכה על כל הקופה.

שלוש שנים אחרי הברקזיט, בריטניה מלקקת את פצעיה ושוקעת בתוגה מתגברת. הנזק הכלכלי גדול, והשלכותיו תורגשנה לשנים ארוכות. השקעות נעצרו, עם ירידה בהיקף של קרוב ל־30 מיליארד לירות שטרלינג. התוצר הלאומי הגולמי הצטמצם, עם תחזיות של ירידה של 3.26% עד 2026. המחסור בכוח עבודה גדל, ועמו קשיים בשירותים.

מול המשברים שבעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה, ההתאוששות של בריטניה היא החלשה מבין המדינות המתועשות, כולל גרמניה וצרפת שנהנות מהיותן חלק מאזור הסחר הגדול בעולם.

הברקזיט תרם תרומה מכרעת ליוקר המחיה: בשל קשיים ביבוא מאירופה, ההתייקרות הכוללת של מזון הוערכה בקרוב ל־6 מיליארד ליש"ט. עסקים קטנים נסגרים באלפיהם, כי ההוצאות הנלוות והזמן הממושך של יצוא לאירופה הפכו אותם ללא רווחיים. ועדיין לא דיברנו על הסכנות להתפרקות הממלכה בשל הסנטימנט הסקוטי הפרו־אירופי והקשיים שנוצרו בתנועת סחורות עם צפון אירלנד.

הסקרים מראים כי היום בערך 60% מהבריטים היו מתנגדים לברקזיט. התובנה הגיעה מאוחר מדי: ישנם תהליכים שאינם הפיכים ונזקים שאי־אפשר לתקן.

לקחים ברורים

הלקחים ברורים: אידאולוגיה היא דבר חשוב, אך חשוב להקשיב למומחים, לשים לב למחאות ולחרדות של מחצית העם, להיכנס לעומקן של הסתייגויות, להשתדל להגיע להסכמות רחבות, ולבחור מהלכים שלעתים אינם בהכרח ההתגלמות המזוקקת של המהלך האידאולוגי שלא מביאה בחשבון את אילוצי המציאות. כי במהלכים משמעותיים כגון אלה, לפחות בטווח הנראה לעין, אין דרך חזרה.