הכנסות המדינה ירדו, אבל העודף התקציבי נשמר גם בפברואר

הממשלה פתחה את השנה עם שני חודשים רצופים של עודפים תקציביים • אך לצד הנתונים המעודדים שמציג משרד האוצר, ישנן מספר כוכביות מדאיגות

תקציב הממשלה ומימון הגירעון / צילום: יוסי זמיר
תקציב הממשלה ומימון הגירעון / צילום: יוסי זמיר

עודפים תקציביים בגובה של 2.7 מיליארד שקל נרשמו בחודש פברואר 2023 בקופת המדינה - כך מפרסם היום (ה') משרד האוצר. העודף התקציבי המצטבר של 12 החודשים האחרונים עומד כעת על כ-3.4 מיליארד שקל, שהם כ-0.2% מהתוצר.

הממשלה הציבה יעד גירעון נמוך של כ-1% לשנת 2023, ובינתיים נפתחה השנה עם שני חודשים רצופים של עודפים של כ-16.7 מיליארד שקל. אבל לצד הנתונים המעודדים, קיימות בנתונים גם מספר נקודות מטרידות.

מגמת ירידה של 6% בקצב השנתי  של גביית המיסים 

ראשית, הכנסות המדינה מתחילת השנה קטנו ב-4.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועמדו על קצת פחות מ-80 מיליארד שקל. בנוסף, אל מול הקיטון בהכנסות, נרשם גידול של 4.8% בהוצאות הממשלה, שהסתכמו ב-63.2 מיליארד שקל.

נתוני גביית המיסים נמצאים במגמת ירידה של 6% בקצב שנתי, לעומת שיא הגבייה שנרשם במחצית הראשונה של 2022. בין הסיבות לכך ניתן למנות ירידה של 10% בגביית מס הכנסה מעצמאים וחברות לעומת פברואר אשתקד, שהסתכמה בחודש שעבר ב-9 מיליארד שקל. גם הירידות בשוק ההון הפחיתו את הכנסות המדינה ממיסוי, כאשר בסעיף הגבייה מניכויים נרשמה ירידה של 5% לכדי 10.8 מיליארד שקל בפברואר. מתחילת השנה נרשמה ירידה של כ- 8% בסעיף הניכויים.

בתחום מיסוי המקרקעין נרשמה ירידה נוספת בהכנסות המדינה. הן הסתכמו בפברואר ב-1.8 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 19%. לפי הנתונים, הגבייה ממס שבח ירדה בשיעור של 30% והגביה ממס רכישה ירדה בשיעור של 9%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממיסוי מקרקעין נמצאות במגמת ירידה מאז אמצע 2022, אך הגבייה בתחילת השנה הנוכחית עדיין גבוהה לעומת התקופה המקבילה ב-2021.

העודף התקציבי המצטבר מתחילת השנה נמוך יחסית לעודף של 23.1 מיליארד שקל בינואר-פברואר אשתקד, ואת הנתונים מסבירים באוצר ב"מגמת הכנסות הגבוהה ביחס למגמה ארוכת-הטווח, אך נמוכה משנה שעברה שהייתה שנה גבוהה באופן חריג".