ההיערכות לייבוא מקביל של טויוטה והמוניות החשמליות מסין שבדרך

"שלמה" נערכת לייבוא מקביל ושיווק כלי רכב חדשים של טויוטה • שוק ייבוא המוניות החשמליות מסין לישראל ממשיך להתפתח • וגם: חברת טויוטה השיקה השבוע בסין את מכונית הסדאן החשמלית הראשונה שלה, שאמורה להתחרות ישירות בטסלה 3 • השבוע בענף הרכב, מדור חדש

חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קבוצת הרכב "שלמה" נערכת לייבוא עצמי מקביל ושיווק כלי רכב חדשים של טויוטה בחודשים הקרובים. החברה מחזיקה זה מספר חודשים ברישיון של משרד התחבורה לייבוא מקביל של מספר של מותגים. לגלובס נודע כי בשלב הראשון, שצפוי להתחיל במחצית השנייה של 2023, הייבוא צפוי להתמקד ברכבי טויוטה, בעיקר בדגם המחודש של קורולה הייבריד, שנחשב למבוקש ביותר בציי הרכב בישראל וסבל בחודשים האחרונים מקשיי אספקה. הדגם יושק בקרוב באירופה אחרי עדכון מקיף.

יבואני הרכב מדווחים על האטה במכירות וסימנים ראשונים לביטולי הזמנות | ניתוח
מגיעים לתל אביב עם רכב? תתכוננו לשלם יותר 

את הייבוא וההפצה בפועל תבצע חברת הבת של הקבוצה, "שלמה ש.י.ר", שהתמקדה בעבר בשיווק רכבי אופל. הפעילות תנוהל על ידי ענת מילוסלבסקי, שניהלה בעבר את המותג אופל ומילאה תפקידים בכירים גם בקבוצת קרסו.

טויוטה קורולה הייבריד / צילום: יח''צ
 טויוטה קורולה הייבריד / צילום: יח''צ

ככל הידוע, בשלב הראשון צפויה שלמה לייבא כלי רכב בעיקר עבור לקוחות הציים שלה, אולם בהמשך צפוי גם שיווק ללקוחות פרטיים. בענף מציינים כי אחד היתרונות של קבוצת שלמה בייבוא המקביל הוא קשר הזכיינות שלה לקבוצת "סיקסט" האירופית. לפיכך, הקבוצה מקבלת מרוב יצרני הרכב הגדולים בעולם הקצאות ייעודיות של מלאי ומחירים נמוכים, שאותם היא יכולה להעביר גם לסוכניה.

עם זאת, מעריכים בענף כי "שלמה" תימנע מלשווק ישירות לצרכנים את כלי הרכב שתייבא בייבוא מקביל במחירים מוזלים. זאת בשל התלות שלה, כחברה ציבורית, בשימור ערכי הגרט של כלי הרכב המשומשים שנמצאים בצי שלה, רבים מהם של טויוטה. לפיכך, מעריכים בענף כי "שלמה" תשאף לבצע את השיווק לקוחות הפרטיים בעקיפין באמצעות מערך שיווק רכבי ה"אפס קילומטר" ובאמצעות ליסינג תפעולי לפרטיים.

מהלך הייבוא המקביל של חברת שלמה מגיע על רקע "טשטוש הגבולות", שחל בשנתיים האחרונות בין יבואני הרכב לחברות הליסינג התפעולי. יבואנים רבים, שבעבר לא פעלו בשוק הליסינג לחברות, וביניהם גם "יוניון", יבואנית טויוטה, נכנסו לתחום או העמיקו בשנה החולפת את פעילות הליסינג התפעולי שלהן.

שוק הייבוא המקביל בישראל צבר בשנתיים האחרונות תאוצה וכיום רשומים במשרד התחבורה 65 יבואנים מקבילים של כלי רכב פרטיים ומסחריים, זינוק של 90% לעומת סוף סוף 2021. הם מחזיקים בכ-240 רישיונות ייבוא שאינם מוגבלים בכמות הייבוא.

מקבוצת שלמה נמסר כי "הקבוצה רוכשת מעל 20 אלף כלי רכב חדשים בשנה ומחויבת לאספקה סדירה של כל מגוון כלי הרכב ללקוחותיה. באמצעות קשריה הבין לאומיים יש לה יכולת ליצור קשר ישיר עם יצרני רכב". 

הרכב הוויאטנמי הגיע לארה"ב, ומתי לישראל?

אחרי עיכוב של כמעט רבעון, מסרה השבוע יצרנית הרכב הווייטנאמית VINFAST כ־45 מכוניות חדשות ללקוחות בארצות הברית. אלו הן המסירות הראשונות שלה מחוץ למדינה. החברה הייתה אמורה למסור כאלף מכוניות ללקוחות אמריקאים בסוף 2022 אולם חוותה מאז שורה של קשיים, ביניהם תקלות בתוכנה ובסוללות.

רכב של VINFAST / צילום: יח''צ
 רכב של VINFAST / צילום: יח''צ

החברה, שבה הושקעו עד כה מעל ל־4 מיליארד דולר, אף פיטרה בתחילת השנה כמה עשרות עובדים בארה"ב ונתקלה שם ב"קבלת פנים" בעייתית, שכללה שינוי במערכת המס. בנוסף, בעקבות הורדת המחירים החדה של טסלה, כיום דגם Y הפופולרי זול משמעותית בארה"ב מהרכב המקביל של VINFAST.

קשיי הייצוא צפויים לעכב את חדירתה גם לשוק הרכב הישראלי, שבמקור הייתה אמורה להתחיל בסוף 2022. היבואנית בישראל אף שכרה מתחם שיווקי בקניון בתל אביב. אולם נכון להיום עדיין לא ידוע האם ומתי תושלם תקינה אירופית מלאה לכלי הרכב החשמליים של החברה והאם ניתן יהיה לייבא את הרכב בתקינה אמריקאית. השיווק בישראל נדחה כרגע למחצית השנייה של 2023 ללא מועד קונקרטי.

מוניות חשמליות מסין נוחתות בישראל

שוק ייבוא המוניות החשמליות מסין לישראל ממשיך להתפתח. בשלהי פברואר הודיעה יצרנית הרכב BAIC, אחת הגדולות בסין, על כוונתה לייצא לישראל את מכונית הסדאן החשמלית EU5. על פי הודעת החברה, המכונית "מיועדת בעיקר עבור שוק המוניות והזמנת הנסיעות המקוונות. החברה ביססה עבורם מנגנון של השקה, מודלים עסקיים, תמיכה פיננסית ושירות". עוד נכתב כי ההזמנה הראשונה היא בהיקף של 800 מכוניות.

רכב של היצרנית הסינית BAIC / צילום: יח''צ
 רכב של היצרנית הסינית BAIC / צילום: יח''צ

החברה הודיעה בחודש שעבר על כניסה לאירופה עם רכבי בנזין, אולם עד כה לא פורסם האם יש ל־BAIC יבואן ישיר בישראל ומי היבואן. בנוסף, לא ידוע האם הושלמה תקינה אירופאית לרכב החשמלי של החברה, שעדיין לא משווק באירופה, ומתי תושלם תקינה כזו.

BAIC ניהלה בשנתיים האחרונות מגעים עם מספר גורמי ייבוא רכב בישראל וביניהם גם EV-MOTORS מנתניה, אך עדיין לא ידוע האם הבשילו לכדי זיכיון ייבוא.

זו היצרנית הסינית השנייה, שמודיעה על כוונות להיכנס לשוק המוניות ו"הנסיעות החכמות" בישראל. בסוף השנה שעברה הודיעה חברת JMC הסינית כי חתמה על הסכם זכיינות עם קבוצת קרסו.

טויוטה משיקה מתחרה ישירה בטסלה מודל 3 במחיר אגרסיבי

חברת טויוטה השיקה השבוע בסין את מכונית הסדאן החשמלית הראשונה שלה, שאמורה להתחרות ישירות בטסלה 3. המכונית, שקרויה Bz3, מיוצרת בסין על ידי חברת FAW-TOYOTA, השותפות המקומית של החברה היפנית, והיא עושה שימוש ברכיבי הנעה מתוצרת BYD הסינית, כולל מנועים וסוללות.

המחירים תחרותיים מאד וזולים אף מאלה של BYD. מחיר גרסת הבסיס עם הסוללה הקטנה יותר מתחיל בשוק הסיני כבר בכ־27 אלף דולר ומגיע עד כ־32 אלף דולר לגרסה החזקה עם הסוללה הגדולה. המכונית תימסר ללקוחות הראשונים עוד השנה, ואמורה לנחות באירופה בתחילת 2024 אם כי עדיין לא ידוע היכן תיוצר הגרסה האירופית.
תא הנוסעים של הרכב צפוי להיות מרווח מזה של טסלה 3, אולם בעיצובו בולטים כמה אלמנטים דומים כמו למשל מסך אופקי ענק, שמרכז עליו את רוב פונקציות ההפעלה.

הרכב גם צפוי להציע יכולות מתקדמות של העברת נתונים לרשת ועדכונים שוטפים דרך הענן, בדומה לטסלה.

הרכב החשמלי "הלאומי" של טורקיה מתקרב לישראל

מקורות בענף הרכב מדווחים כי בחודשים האחרונים יצרו גורמים מטעם יצרנית הרכב החשמלי של טורקיה, TOGG, קשרים עם גורמים בענף הרכב הישראלי כדי לבחון אפשרות לייצא אותו לישראל החל מ־2024. בשלב הראשון הרכב מיועד לשוק הטורקי בלבד בין השאר בשל העובדה, שקיבולת הייצור בשנה הקרובה צפויה לעמוד על 17-18 אלף כלי רכב. החל מהשנה הבאה צפוי המפעל של החברה להגביר את קצב הייצור ולהגיע עד 175 אלף כלי רכב שנה.

בשלב הראשון משיקה החברה קרוס־אובר חשמלי בגרסת מנוע בודד בהספק 200 כ"ס או שני מנועים עם 400 כ"ס. הטווח יעמוד על 300 עד 500 ק"מ, בהתאם לגודל הסוללה. המחיר בטורקיה צפוי להתחיל בכ־39 אלף דולר לדגם הבסיס. בהמשך תושק גם סדאן חשמלית משפחתית. ליצרנית מצפים עוד לא מעט קשיים עד שתגיע לייצור המוני, בין השאר בשל העובדה שהיא תלויה באספקת סוללות. מסין. אולם ממשלת טורקיה מתייחסת לפרויקט כאל פרויקט לאומי ובשבוע שעבר הודיע נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, על הטלת "מכס מגן" בגובה 40% על מכוניות חשמליות מתוצרת סין שמיובאות לטורקיה כדי להעניק יתרון למפעל המקומי.