מגיעים לתל אביב עם רכב? תתכוננו לשלם יותר

עיריית ת"א הודיעה על העלאת תעריפי החניה למבקרים • השינוי התאפשר בזכות הרפורמה בחוק ההסדרים הקודם, שהתירה לרשויות המקומיות להעלות לראשונה את מחיר החניה ליותר מ-6.30 שקלים • הכוונה בהליך החקיקה הייתה להעלות את מחיר החניה גם לתושבי הערים, אך על רקע הבחירות המקומיות, בעירייה בחרו בגרסה מקוצצת

חניה בכחול-לבן בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel
חניה בכחול-לבן בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

החניה בכחול-לבן בתל אביב מתייקרת לתושבי חוץ: עיריית תל אביב הודיעה כי בעוד כחודש וחצי יעלו תעריפי החניה באזורי החניה 1,2,4 למבקרים (שאינם מחזיקים בתו חניה עירוני בתוקף) מ-6.70 שקלים לשעה ל-12 שקל לשעה. במקביל יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000 תמרורים) לתמרורים חדשים וברורים הכוללים טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים.

במקום לחגוג את המענקים שבדרך, הרשויות נותנות לחולדאי לנהל את ההצגה
צעקות בדיונים, מינויים פוליטיים ומידור הדרג המקצועי: משרד התחבורה בעידן מירי רגב

מהעירייה נמסר כי "העלאת תעריפי החניה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החניה גוברת וההיצע גדול על הביקוש. שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחניה ציבורית יהיה קל יותר למצוא חניה ליד ביתם. בנוסף, מאחר וכיום מחיר החניה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החניה והתנועה בחיפוש החניה".

בעירייה ציינו כי גם לאחר העלאת התעריפים, מחירי החניה בכחול-לבן למבקרים במרכז העיר יהיו זולים ב-25% ממחירי החניונים העירונים באחוזת חוף, וזולים עוד יותר מהחניונים הפרטיים הפרוסים ברחבי העיר.

המהלך יחל כבר היום (א') כאשר יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר. המהלך צפוי להימשך כחודש וחצי, והתעריף החדש ייגבה רק לאחר סיום הצבת התמרורים. הודעה על המועד תצא בערוצים העירוניים ובאפליקציות פנגו וסלו שבוע לפני העלאת התעריף וגם חודש לאחר מכן.

מפת תעריפי החנייה בתל אביב / עיצוב: דוברות עיריית ת''א
 מפת תעריפי החנייה בתל אביב / עיצוב: דוברות עיריית ת''א

בנוסף, מיד עם הצבת התמרור ברחוב, שעות התשלום באזורים אלו יוארכו: חניה בימי ו' וערבי חג תהיה עד 17:00 ולא עד 13:00, וחניה באמצע השבוע המוסדרת בתשלום תוארך מ-19:00 ל-21:00 (חניה עד 17:00 תישאר בלעדית לתושבי האזור כמו היום).

תמרור החניה החדש בתל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב
 תמרור החניה החדש בתל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב

"אין ספק שערים נוספות יבואו בעקבותינו"

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, אמרה כי "חניה היא מוצר במחסור, בעיקר במרכז העיר. כדי לפנות מקום חניה לטובת התושבים באזור הכי מבוקש לחניה והכי עמוס בתנועה, החלטנו לייקר את תעריפי החניה למבקרים מחוץ לעיר ל-12 שקל לשעה בכחול-לבן ולהאריך את שעות החניה בתשלום. אנו מקווים שהעלאת תעריפי החניה בכחול-לבן למבקרים מחוץ לעיר תביא לצמצום כניסה של רכבים פרטיים לעיר או לכך שהמגיעים ברכב יעדיפו לחנות בחניונים מסחריים ולא בחניית רחוב. זהו צעד חשוב שנותן מענה לצורך בניהול חכם ויעיל יותר של מאגר החניה המצומצם ברחובות העיר ושמתאפשר בזכות שינוי בחוק ההסדרים שאנו מאמצים, ואין לי ספק שערים נוספות יבואו בעקבותינו".

השינוי התאפשר בזכות הרפורמה בחוק ההסדרים הקודם, שהתירה לרשויות המקומיות להעלות לראשונה את מחיר החניה ליותר מ-6.30 שקלים, המחיר שעד כה היה המקסימלי בחוק.

הממשלה קידמה את הרפורמה במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי במרכזי הערים, להוביל לעידוד שימוש באמצעים חלופיים ובראשם תחבורה ציבורית, מלבד עיריית תל אביב עד כה לא נעשה שימוש בכלי החדש.

הכוונה בהליך החקיקה הייתה להעלות את מחיר החניה גם לתושבי הערים על מנת לצמצם את הגודש ואת התלות ברכב הפרטי, אך בעיריית תל אביב בחרו בגרסה מקוצצת שכוללת את השינוי במחיר החניה רק למי שלא מתגורר בעיר ושאין ברשותו תו חניה, זאת על רקע הבחירות המקומיות בסוף השנה.