הפגנות | סיקור שוטף

שבוע עשירי ברציפות: כ-200 אלף מפגינים בתל אביב; רבבות ברחבי הארץ

הפגנות במספר רב של מוקדים ברחבי הארץ • מובילי המאבק הכריזו בהפגנה בתל אביב על יום החרפת ההתנגדות ביום חמישי הקרוב • לפי הערכות שונות מספר המפגינים בתל אביב נע בין 150 ל-240 אלף • בתום ההפגנה בתל אביב עשרות מפגינים ירדו לנתיבי איילון באזור מחלף ארלוזורוב

ההפגנה הערב בתל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: איתי ארבל
ההפגנה הערב בתל אביב נגד המהפכה המשפטית / צילום: איתי ארבל

ברקע הליך החקיקה המואץ שיימשך השבוע, הערב התחדשו ההפגנות בתל אביב, באר שבע, ירושלים ועשרות מוקדים נוספים ברחבי הארץ, נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. 

בשעה 20:00 צפוי המפכ"ל רב ניצב יעקב שבתאי למסור הודעה משמעותית.

21:50

בנתניה עיכבה המשטרה את תושב העיר בחשד שהשליך חזיזריט פירוטכני לעבר קבוצת מפגינים.

מהמשטרה נמסר: במהלך ההפגנה השליך עובר אורח חזיז לעבר המפגינים ונעצר מיד ע"י כוח בילוש שהיה במקום. ברשותו של החשוד - תושב העיר כבן 22 נתפס חזיז נוסף.
החשוד עוכב כאמור לחקירה בתחנת המשטרה, בסיומה ובהתאם לממצאים יוחלט האם לבקש את הארכת מעצרו.

לאחר ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב החלה צעדה בעיר. עשרות מפגינים ירדו לנתיבי איילון באזור מחלף ארלוזורוב. המשטרה נערכה עם פרשים ומכת"זית עם איילון.

שלא כמו בשבועות הקודמים בהם המשטרה אפשרה למפגינים לצעוד על איילון, הערב המשטרה החלה לפנות במהירות את המפגינים.

איילון דרום וצפון חסום כעת ע"י המשטרה. מפגינים ממשיכים לנסות לרדת לאיילון.

מפגינים חוסמים את איילון לאחר ההפגנה הערב / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים חוסמים את איילון לאחר ההפגנה הערב / צילום: תמונה פרטית

20:35

על פי מארגני המחאה "לאחר הערכת מומחי הטלוויזיה, השוואת רחפנים ומצלמות ושיח עם המשטרה, הערב לקחו חלק בהפגנה 240 אלף מפגינות ומפגינים. מספר שיא מאז תחילת המאבק."

בנוסף מובילי המאבק הודיעו כי בחמישי הקרוב יערך יום ההתנגדות נוסף, תחת הכותרת ״יום החרפת ההתנגדות״. עוד קודם לכך, ברביעי הקרוב, מתכוונים לשבש את המראתו של נתניהו לברלין, כשבברלין מתוכננות הפגנות גדולות של ישראלים.

יאיר לפיד נואם בהפגנה בבאר שבע נגד הרפורמה המשפטית / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד נואם בהפגנה בבאר שבע נגד הרפורמה המשפטית / צילום: אלעד גוטמן

בבאר שבע מפגינים על פי הערכות מארגני המחאה כעשרת אלפים מפגינים. ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד נאם בעצרת: ״ממשלה שיש בה שתי מפלגות שכל המהות שלהן היא סרבנות והשתמטות מצה"ל, שלא תטיף לנו מוסר. ישראל במשבר הגדול בתולדותיה. גל טרור נורא פוגע בנו. הכלכלה מתרסקת, כסף בורח מהארץ. פה בדרום, הבטחון האישי מתרסק כל יום מחדש. האיראנים חתמו אתמול הסכם עם סעודיה שיכניס לתוכנית הגרעין שלהם מיליארדי דולרים. הדבר היחיד שמעניין את הממשלה זה להמשיך לרסק את הדמוקרטיה הישראלית ואת אחדות עם ישראל״.

בנוסף אמר לפיד, "אם מחר בבוקר ועדת החוקה תתכנס ותמשיך בחקיקה המטורפת הזו, זוהי יריקה בפרצופו של הנשיא, בפרצופו של כל אזרח שמאמין באחדות עם ישראל".

בהפגנה בנתניה נאם יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "בימים האחרונים שמענו הרבה מלל, הרבה אמירות ריקות מתוכן על פשרה והסכמות. קודם כל פשרה והסכמה עם מי, האם יש אדם אחד שסומך על בנימין נתניהו? אני מקווה שגם בני גנץ לא סומך עליו. השאלה השנייה היא על מה הפשרה? על אוסף של חוקים פרסונליים ומטורללים? חוק דרעי 1, חוק דרעי 2.

"על חוק התרומות של משפחת נתניהו שמאפשר לו ולבני משפחתו לקבל כספים על הוצאות משפטיות ורפואיות? על חוק הנבצרות? אולי נסכים שבמקרה וראש הממשלה לא מסוגל למלא את תפקידו אז סמכויותיו יעברו לאשתו או לבנו? עמדתי ותקוותי הם שבית המשפט העליון יפסול את כל החקיקה הפרטית הזאת, כי זו פשוט חובה לפסול אותם מיד, אם הם יעברו חס וחלילה בקריאה שלישית".

מפקד מחוז תל אביב, עמי אשד, בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: תמונה פרטית
 מפקד מחוז תל אביב, עמי אשד, בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: תמונה פרטית

20:00

ההפגנה המרכזית בקפלן התחילה ובמקום יש רבבות של מפגינים עם דגלי ישראל. בין הנואמים הערב יהיו המפכ״ל ה-15 רב ניצב בדימוס משה קראדי, השופטת בדימוס הילה גרסטל, מייסד היוניקורן FORTER לירון דמרי ואורה פלד נקש, החובלת הראשונה בצה״ל.

המחאה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: אמיר גולדשטיין
 המחאה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: אמיר גולדשטיין

19:45

שיא בחיפה - לפי הערכת מארגני המחאה כ-50 אלף מפגינים, המשטרה מבקשת מהמפגינים להתרחק לרחובות סמוכים בשל העומס במקום.

בבאר שבע מפגינים אלפים ונושאים שלט "הנגב נלחם על הדמוקרטיה", ודמות של סוס עם הכיתוב "תעצרו את הדהירה המטורפת". 

מיצג מחאה בהפגנה בתל אביב, הערב / צילום: גבי דנציגר
 מיצג מחאה בהפגנה בתל אביב, הערב / צילום: גבי דנציגר

19:10

בשעה זו אלפים צועדים בחיפה ובתל אביב. רחוב קפלן סמוך לקריית הממשלה כבר עמוס במפגינים, במאות נשים המציגות את מיצג "סיפורה של שפחה". קבוצות גדולות של מפגינים צועדים עם דגלים וקריאות בעד הדמוקרטיה. בחולון מפגינים מאות בני אדם, ובהרצליה חסמו המפגינים את רחוב בן גוריון סמוך לרחבת העירייה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיע להפגנה בנתניה, יו"ר העבודה מירב מיכאלי בהפגנה בקפלן.

מפגינים חסמו את כביש 65 בצומת כרכור והמשטרה פועלת במקום למנוע את החסימה. מהמשטרה נמסר כי כוחות משטרה רבים פועלים במקום לשמירת הסדר הציבורי.

צעדת המחאה מכיכר הבימה / צילום: תמונה פרטית
 צעדת המחאה מכיכר הבימה / צילום: תמונה פרטית

17:15

בהפגנה בתל אביב הערב ינאמו מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי, מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, נשיאת בית המשפט המחוזי בדימוס הילה גרסטל, מייסד היוניקורן FORTER לירון דמרי ואורה פלד נקש, החובלת הראשונה בצה״ל.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ינאם בהפגנה בבאר שבע, גדי אייזנקוט הרמטכ"ל לשעבר בהרצליה, וחברת הכנסת מהעבודה אפרת רייטן בצומת כרכור. בהפגנה מול בית הנשיא בירושלים ינאמו הרבנית מלכה פיוטרקובסקי פרופ' ברק מדינה ופרופ' רות הלפרין קדרי.

הפגנות יתקיימו הערב גם בהתנחלות אפרת, גבעת שמואל, גדרה, אילת, בית שמש, בת ים, חדרה ובצמתים ובגשרים בהם צומת גולני, יטבתה, הערבה וצומת הרואה.

חסימות בתל אביב

המשטרה הודיעה כי בשל ההפגנות החל מהשעה 17:20 העליות ממחלף השלום מנתיבי איילון ייחסמו במקביל לרחובות הבאים: רח' קפלן ייחסם מאבן גבירול עד מנחם בגין משני הכיוונים; רח' לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב הפטמן עד רח' שאול המלך משני הכיוונים; רח' לסקוב ייחסם מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון צפון; רח' ארניה ייחסם מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון; רחוב אבן גבירול ייחסם בין רחוב שאול המלך לרחוב מרמורק לשני הכיוונים; רחוב דיזנגוף ייחסם בין רחוב הוברמן לרחוב אבן גבירול לשני הכיוונים; דרך מנחם בגין משד' שאול המלך עד רחוב חשמונאים בשני הכיוונים (כולל שיקועים); רחוב גבעת התחמושת מיגאל אלון ועד מנחם בגין בשני הכיוונים; רחוב חשמונאים ייחסם לכיוון מזרח מרחוב קרליבך. בנוסף ייחסמו אבא הלל פינת ז'בוטינסקי על פרשת דרכים זיסמן לכיוון ז'בוטינסקי ואריאל שרון פינת על פרשת דרכים.

החל מהשעה 17:00 הרחובות הבאים ייחסמו לתנועת כלי רכב: עליית הנוער- דרך השלום; יגאל אלון- דרך השלום; יצחק שדה - המסגר, והחל מ 19:00 יגאל אלון - בין יצחק שדה לדרך השלום לשני הכיוונים.