הודעת המפכ"ל: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך"

בהודעה המשמעותית הערב התייחס המפכ"ל להעברת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו, ואמר כי הוא דוחה אותה לאחרי הרמאדן • בנוסף אמר שבתאי כי "מעולם לא נטשתי קרב ומערכה. ואין בכוונתי לעשות כך עתה"

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביום חמישי הודיע המפכ"ל קובי שבתאי כי החליט בתיאום עם השר איתמר בן גביר להעביר את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו לתפקיד ראש אגף ההדרכה. זמן קצר לאחר מכן, הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי קיים חשש כבד בנוגע לחוקיות ומניעי המהלך והיא הורתה על הקפאתו.

תל אביב, חיפה, בית שמש, חולון, אפרת ועוד: שורה של הפגנות ברחבי הארץ זה השבוע העשירי ברציפות | סיקור שוטף

20:05

דברי המפכ"ל: "ערכתי עם עצמי חשבון נפש. אנחנו נכנסים לשבוע העשירי של המחאות. במשך 10 שבועות שוטרי משטרת ישראל שומרים בגופם על חופש הדמוקרטיה. אנחנו אחרי שבועות בעצימות גבוהה עם כמות נפגעים נמוכה ביותר. לצד חופש המחאה שמרנו על הסדר הציבורי בארץ. גם ברמה האישית וגם ברמה הארגונית. אנחנו מיישמים את מדיניות השר בהתאם לנסיבות בשטח.

"ההנחיות למפקדים ולשוטרים הן ברורות אנחנו לא רוצים לראות דם ברחובות, לא של אישה בת 70 אזוקה. כמפכ"ל אני מחויב למדינת ישראל לחוקיה ולערכיה. לכן לגבי סבב המינויים: היה מתוכנן להיערך. עמי הוא קצין מקצועי מוערך ומנוסה. בלי קשר המינוי היה מדובר ליישום אחרי חודש הרמאדן. עובדתית אני מסתכל בעיניים לכולם - ואומר טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך.

"אני מקבל את החלטת היועמ"שית. לא מדובר כאן בין מפכל לממ"ז. אין לי ספק שגם אני וגם ניצב עמי אשד להתנהל במקצועיות ובממלכתיות כפי שנהגנו עד היום. אני מתחייב בפניכם אזרחי ישראל כי אשמור על זכותכם להפגין ולמחות כל עוד הדבר יעשה בגבולות החוק ולא איכנע לשום לחץ פוליטי בנושא. בנימה אישית: כל חיי הייתי לוחם ומפקד ערכי. מעולם לא נטשתי קרב ומערכה. ואין בכוונתי לעשות כך עתה. אני ניצב על המשמרת מזה 37 שנים ואני מתחייב לעשות את המיטב עבור מדינת ישראל ואזרחיה".

19:30

הערב אמר השר בן גביר בחדשות 12 כי "מופעלים על המפכ"ל לחצים. אני לא יודע מה הוא עומד לומר בשעה 20:00 אך הממ"ז עמי אשד הוא כושל. העיתוי היה שלי". בן גביר הוסיף שהמשטרה לא קיימה את המדיניות שלו. "אני מכתיב מדיניות. עורקי תחבורה ראשיים ונתב"ג לא יכולים להיות חסומים". עוד אמר בן גביר כי "בתור מי שהפגין עשרות שנים - אני האחרון שאגיד שאסור להפגין".

מלכתחילה טענו השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי כי מדובר בסבב מינויים שנקבע מראש על ידי המפכ"ל. אולם היועמ"שית חשדה כי אין מדובר בסבב מינויים שנקבע מראש, אלא שמדובר בהדחה והעברה מתפקיד על רקע מעורבות השר בהפגנות נגד הממשלה, ועל רקע חוסר שביעות רצון של השר מהתנהלות מחוז תל אביב סביב ההפגנות.

בן גביר מסר בתגובה כי "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועמ"שית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת".

שבתאי מסר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע ע״י השר לבטחון לאומי בלבד. משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועמ"שית מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".