כך ניסה מאסק להשתלט על חברת הבינה המלאכותית הצומחת, ונכשל

עפ"י דיווח בחו"ל, ב־2018 איל ההון ניסה להשתלט על חברת הבינה המלאכותית OpenAI, אותה ייסד עם שותפיו • אך כשלא צלח - הודיע על עזיבתו

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

חברת הבינה המלאכותית OpenAI נמצאת בכותרות כמעט בכל יום בשבועות האחרונים. היא פרצה לחיינו בשנת 2015, ומאז אחראית על פיתוח שלל טכנולוגיות חדישות, לרבות ChatGPT - תוכנת בינה מלאכותית יוצרת העונה על שאלות משתמשים, אשר מופעלת על־ידי שפת תכנות מתקדמת. 

הורדת שכר של עשרות אחוזים וחודשים בלי עבודה: המציאות החדשה של המגייסים להייטק 
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה
המנכ"ל הראשון של אמזון אחרי בזוס נקלע לסחרור לא צפוי

בין מייסדי החברה היה אילון מאסק. איל ההון עזב את החברה במפתיע בשנת 2018, בטענהכי הוא מנסה להימנע מניגוד עניינים פוטנציאלי, בעקבות פעילותה של טסלה בתחום הבינה מלאכותית. אלא שדיווח חדש באתר Semafor חושף מעט יותר אור על מה שהתרחש מאחורי הקלעים ב־OpenAI: ניסיון השתלטות שכשל מצד מאסק על חברת המחקר האמריקאית.

שנים בודדות לאחר הקמתה, מאסק סבר כי החברה תתקשה להתמודד מול מתחרותיה, בראשן גוגל. על־פי אותו דיווח, לכן הוא ניסה להשתלט על החברה ולנהל אותה בעצמו, אבל נדחה על־ידי יתר מייסדי החברה: סם אלטמן (כיום המנכ"ל) וגרג ברוקמן (הנשיא).

צומת הדרכים והחלופה שהציעה מיקרוסופט

בתגובה, מאסק התפטר מדירקטוריון OpenAI, וחרף הבטחתו להשקיע בחברה בכמיליארד דולר במשך שלוש שנים, הוא הסתפק בהשקעה חד־פעמית של 100 מיליון דולר בלבד.

עזיבתו של מאסק הותירה את OpenAI בקשיים בעקבות העלות הגבוהה של פיתוח מנועי בינה מלאכותית. לאחר עזיבתו, מנהלי OpenAI פנו לתאגידים שונים, ביניהם מיקרוסופט, במטרה לסייע במימון. שנה לאחר הסערה, מיקרוסופט השקיעה כמיליארד דולר ב־OpenAI.

לאורך השנים מאסק התבטא פעמים רבות נגד התפתחות תחום הבינה המלאכותית, וטען כי מדובר בטכנולוגיה ש"מסוכנת יותר מנשק גרעיני", ולכן יש להחיל עליה רגולציה.