אמזון | ניתוח

המזל הרע של אנדי ג'סי: המנכ"ל הראשון של אמזון אחרי בזוס נקלע לסחרור לא צפוי

השנתיים האחרונות יירשמו בהיסטוריה של ענקית המסחר המקוון כתקופה שמנהליה ישמחו לשכוח • מאז שאנדי ג'סי הפך למנכ"ל, המניה צנחה ב־47%, הגיוסים הוקפאו, פרויקטים נעצרו, וכעת החברה בגל פיטורים שני תוך חצי שנה

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון. הצרות החלו עם כניסתו לתפקיד / צילום: Associated Press, Isaac Brekken
אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון. הצרות החלו עם כניסתו לתפקיד / צילום: Associated Press, Isaac Brekken

ענקית המסחר המקוון  אמזון   התמודדה בשנתיים האחרונות עם מספר טלטלות משמעותיות מאז נכנס אנדי ג'סי ללשכת המנכ"ל: מניית החברה צללה באופן דרמטי, גיוסים הוקפאו, פרויקטים משמעותיים נעצרו, ובתחילת השנה היא פיטרה 18 אלף עובדים. אלא שהצרות לא נגמרו: השבוע הודיעה אמזון כי היא יוצאת לסבב פיטורים שני, שיכלול כ־9,000 עובדים נוספים.

לפי הודעתו של ג'סי, סבב הפיטורים הנוכחי, שיסתיים עד סוף חודש אפריל, יכלול בעיקר אנשי מחשוב ענן, משאבי אנוש ופרסום. למרות הצעד הדרמטי, ג'סי הביע אופטימיות לגבי עתיד החברה, אך אין ספק שאמזון בניהולו, חווה את אחד מהמשברים המשמעותיים בתולדותיה. 

כך משפיע הפיחות בשקל על ההייטקיסטים
חברת הסייבר המסתורית הציעה לעובדת NSO הצעה מפתה - עכשיו היא טוענת שרומתה  

השגשוג בקורונה והחלפת ההנהגה

עד לפני שנתיים, מצבה של אמזון היה לא רע כמו היום, ויש יגידו אפילו טוב מאוד. משבר הקורונה, שפקד את העולם בראשית 2020, סייע לחברה לצמוח לשיאים חדשים: צרכנים, שנאלצו להישאר בבתיהם בעקבות הסגרים הנרחבים, בחרו לקנות יותר באינטרנט - ובפרט דרך אמזון. החברה הכפילה את כוח־האדם שלה ל־1.6 מיליון עובדים עד סוף 2021, לעומת 798 ברבעון הרביעי של 2019. במקביל, היא השקיעה משאבים רבים בפיתוח ומחקר.

אבל ההצלחה המרשימה לא נמשכה זמן רב. הבעיות החלו ב־2021, כשמייסד ומנכ"ל אמזון לשעבר, ג'ף בזוס, הודיע על פרישתו מהתפקיד. "אמזון לא יכולה להיות במצב טוב יותר בעתיד", אמר בזוס לעובדים באותה העת. "אנחנו יורים על לכל הכיוונים, בדיוק כפי שהעולם צריך אותנו. יש לנו דברים בקנה שימשיכו להדהים". באופן אירוני, ראשית דבריו של בזוס היו למעין נבואה שהגשימה את עצמה בעתיד הלא רחוק.

את בזוס החליף אנדי ג'סי, האיש שניהל את עסקי הענן של החברה משנת 2003 ועד 2021. ג'סי עבד באמזון מאז 1997, ואין ספק שכניסתו ללשכת המנכ"ל לא הפתיעה רבים: הוא היה מוכר בתור זה שהזניק את שירותי AWS של החברה, מה שהפך אותו לדמות מוכרת בתעשייה כולה.

2021: שנה שבה התחיל כל הבלגן

אך במהרה הקערה התהפכה על פיה. אמזון, תחת ניהולו של ג'סי, חוותה (ועודנה חווה) תקופה קשה. בין השאר, החברה רשמה האטה בצמיחת ההכנסות, מה שבהמשך הוביל לצמצום עלויות ולשני סבבי פיטורים. במקביל, שווי השוק של אמזון צנח בכמעט 50% בהשוואה ליולי 2021, עת כניסתו של ג'סי לתפקיד, ועומד כיום על כטריליון דולר. בדומה לשווי השוק, מניית החברה צללה ב־47% מאז יולי 2021. המניה אז נסחרה בכ־186 דולר למניה אחת, וכעת עובדת על 97.7 דולר בלבד.

יש מי שיטען שהבעיות של אמזון נובעות מתזמון גרוע, ולא רק קשורות להתנהלותו של ג'סי. הרי האינפלציה הגואה ברחבי העולם דחפה את עליות הריבית ופגעה בצמיחה של כלל מגזר הטכנולוגיה בארה"ב. כך או כך, כמנכ"ל השני בהיסטוריה של החברה, הוא זה שנאלץ להתמודד עם ההשלכות, לרבות עם הפיטורים של למעלה מ־25 אלף עובדים.

לפי דיווחים ברחבי העולם, כעת ג'סי חותך בהוצאות היכן שהוא רק יכול. פרויקטים ניסיוניים של החברה שלא הוכיחו את עצמם נסגרים כהרף עין, כמו רובוט השליחויות של החברה, שירות סיורים וירטואליים, מכשיר שיחות וידיאו לילדים ועוד. ג'סי אף החליט לסגור חלק מחנויות החברה, ומוקדם יותר השנה הודיע שאמזון תסגור כמה סופרמרקטים שבבעלותה. גם פרויקט רחפני השליחויות של אמזון מתקשה לצאת לדרך בעקבות הקיצוצים.

אמזון גם עצרה את התקדמות הקמפוס החדש והרחב שלה בווירג'יניה. זאת בנוסף לפרויקטים בנאשוויל ו־וושינגטון, שהוקפאו גם הם - בעיקר משום שחלק גדול מכוח העבודה של אמזון עבר מרחוק. על פי דיווחים שונים, היא סגרה, ביטלה או דחתה פתיחת מחסנים חדשים רבים אחרים.

ואם לא די בכך, בשנה שעברה, החברה כולה רשמה הפסד תפעולי של 10.6 מיליארד דולר.

אמזון מפטרת, אבל המשקיעים מגיבים הפוך

באחרונה דווח כי גם חברת מטא (פייסבוק) צפויה לבצע סבב פיטורים נוסף, שיכלול כ־10 אלף עובדים ולסגור כ־5,000 משרות פתוחות. גם במקרה של מטא, הנימוק הוא התייעלות. אבל מעניין לראות שלהבדיל ממטא, שפיטרה ונהנתה מתמיכה של משקיעים ועליית המניה, אצל המזון הדברים נראו קצת אחרת - המניה ירדה בכ־1.25% לאחר פרסום דבר הפיטורים.

מההצלחה המשמעותית בזכות הקורונה וצמיחת המסחר האלקטרוני - אמזון נאלצה להתמודד עם החזרה של "הכלכלה הפיזית". ג'סי נמצא תחת לחץ אדיר להוכיח שהוא יכול להתמודד עם כל ההוצאות, אבל המשימה הגדולה ביותר שלו היא למצוא מנועים חדשים לצמיחה, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו הורג את החיה החדשנית שבזוס יצר.