משבר הבנקים בארה"ב מוביל למשיכת פיקדונות חריגה. אז למה בפד פחות מודאגים?

ברקע הטלטלה במערכת הבנקאית בארה"ב, בימים האחרונים חלה מגמה של העברת פיקדונותיהם מהבנקים הקטנים אל הגדולים והיציבים יותר • אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "עלול לגרום למחנק אשראי" • בצד החיובי: המהלך עשוי לצנן את האינפלציה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

קריסת בנק סיליקון ואלי הציתה סערה בשוק הבנקאות האמריקאי ומשקיעים החלו להוציא את פיקדונותיהם מהבנקים הקטנים (והמסוכנים לראייתם), והעבירו אותם לבנקים הגדולים והיציבים יותר, דוגמת ג'יי פי מורגן ו־וולס פארגו, כך עולה מדוח חדש שפרסם הפדרל ריזרב. מהדוח ניתן ללמוד כי הבנקים הקטנים איבדו בין ה־8 ל־15 לחודש מרץ כמיליארד דולר (2.2% מסך הפיקדונות שלהם). בתקופה זו, הבנקים הגדולים נהנו מגידול של 120 מיליארד דולר בפיקדונות, בעוד שהבנקים הקטנים ירדו ב־109 מיליארד דולר.

רשות המסים יוצאת עם בשורה משמעותית לשחקנים בשוק ההון 
בייננס צוברת בעיות ומאבדת כ-2 מיליארד דולר תוך ימים ספורים 
חברת ההשקעות בלקרוק: "לא תהיה הורדת ריבית בארה"ב השנה" 

בדומה לאירועי עבר, גם הפעם החשש הוא כי הוצאת הפיקדונות מהבנקים הקטנים, עשויה לסכן את אותם - עליות ריבית הפד בשנה האחרונה עלולות להוביל למשבר נזילות, כפי שקרה לבנק סיליקון ואלי (SVB) שקרס בתחילת החודש. "סביר להניח שנראה את השוק ממשיך לסעור בשבועות הקרובים", אמרה בשבוע שעבר מנכ"לית סיטי גרופ ג'יין פרייז'ר. "אנו מקווים שיהיו שכמה פחות גופים יקרסו". האם הבנקים הקטנים בארה"ב אכן בסכנה? כן, אך לא בטוח שזו בשורה רעה לכלכלה האמריקאית.

מדוע המשקיעים מעבירים את כספם?

"התהליך שאנו רואים הוא מובן מאוד מבחינת המשקיעים, הם מעוניינים להוריד את רמת הסיכון של הפיקדונות שלהם בחוסר הוודאות הנוכחי, ולכן מעבירים פיקדונות מבנקים קטנים לבנקים הגדולים", מסביר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי בפסגות בית השקעות. "התהליך הזה מסכן את הבנקים הקטנים שמספר המזומנים שלהם קטן והבנקים הגדולים רק מרוויחים. עליות הריבית מציבות את הבנקים הקטנים בעמדה מסוכנת, כאשר ההון שהם יכולים לגייס מהפד נהיה יקר יותר. עם זאת, הפיקדונות שכבר נמצאות בבנק הן בעלות תשואה נמוכה יותר בעקבות עליות הריבית".

אולם באותה נשימה, גרינפלד סבור שזהו תהליך בריא וטבעי עבור המערכת הבנקאית בארה"ב, שם מספר הבנקים הקטנים קורסים כמעט בכל שנה - מה שמוביל לצמצום צריכת האשראי, וכך להוביל בקצה להורדת האינפלציה הגואה.

מהצד השני, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, אומר כי למרות שהמשבר בבנקים לא יצר פגיעה חמורה בשוק המניות, האיום על הכלכלה עדיין גבוה. "בשנים האחרונות הבנקים הקטנים העניקו יותר הלוואות מהבנקים הגדולים (580 מיליארד דולר לעומת 460 מיליארד דולר), כשבמקביל האחרונים אף החלו לצמצם מתן אשראי, לעומת הקטנים. בסך־הכול, בשנים האחרונות, חלקם של הבנקים הקטנים במתן אשראי היה פעמים רבות גדול יותר מהבנקים הגדולים".

לדבריו, בכך עלולה להיווצר כאב ראש לא קטן לרגולטור האמריקאי: "בריחת הפיקדונות מהבנקים הקטנים עלולה לגרום למחנק אשראי. אנו מעריכים שבנסיבות אלה, הרגולטור יכריז על מתן ביטוח זמני לכלל הפיקדונות בבנקים. צעד זה להערכתנו יסיים את המשבר הפיננסי הנוכחי".

 

ההערכה: המגמה בדרך להיבלם

אולם, החדשות הטובות הן שהמגמה עשויה להיעצר בקרוב. גורמים במערכת הבנקאית העולמית מעלים השערה שהעלייה בפיקדונות העוברים לבנקים הגדולים החלה להיבלם, והשבוע הכריז יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "מעבר הפיקדונות במערכת הבנקאית התייצב בשבוע שעבר".

אותם גורמים מציינים כי התערבות הרגולטור האמריקאי וההבטחה לשמירה על לקוחות הבנקים שקרסו ועל נכסיהם תרמה להחזרת תחושת הביטחון בקרב המשקיעים, כך שזרם הפיקדונות היוצא החל להיבלם.

בין השאר, מסיבה זו, הראל גילאון, מנכ"ל משותף של בנק ההשקעות אופנהיימר, חושב שאין מקום לדאגה: "סך־הכול, הפיקדונות ירדו בכ־2%, ולא נראה שחלו זעזועים משמעותיים בבנקים הגדולים בעקבות כך. השוק בסוף עושה את שלו, ונע לעבר בנקים בטוחים יותר. הצפי שאכן הזליגה לעבר בנקים גדולים תרד מעידה על התייצבות השוק לאחר הטלטלה של קריסת SVB".

גילאון סבור שהשוק הפיננסי רואה שאין תחליף לבנקים הגדולים, והאיזון חוזר לשוק כשהפיקדונות עוברים, בחלקם, חזרה לבנקים הגדולים.

הבנקים הבאים שעלולים להיסגר, ואלו שנרכשים

החשש הגדול מקריסת הבנק הבא הוא מצבו של בנק פירסט ריפאבליק, אשר מתקשה להחזיק את הראש מעל המים, ומנייתו צנחה בכ־90% רק החודש. הצעדים שהוביל הממשל האמריקאי בכדי למנוע את קריסת הבנקים עשויים לסייע לו, והערכה היא שהבנק יצליח להתייצב.

במקביל, בתוך המערבולת המתמשכת בסקטור הפיננסי, הבנק האזורי מצפון קרוליינה, פירסט סיטיזנס, הגיע להסכם לרכישת כל הפיקדונות וההלוואות של בנק סיליקון ואלי, כך לפי הצהרה של התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) שפורסמה בתקשורת האמריקאית. העסקה כוללת רכישה של כ־72 מיליארד דולר של נכסי SVB בהנחה של 16.5 מיליארד דולר, בעוד שכ־90 מיליארד דולר בניירות ערך ונכסים אחרים יישארו באחריות ה־FDIC.

גילאון מאופנהיימר רואה ברכישת הבנק כצעד חיובי ביותר עבור הסקטור הפיננסי. לדבריו, הבטחת הפיקדונות עבור המשקיעים על ידי ה־FDIC ורכישת הפיקדונות וההלוואת של SVB על ידי פירסט ריפאבליק, מחזקים את האמון במערכת. "אנו רואים את היציבות חוזרת לענף הבנקאות בארה"ב. להיותו של SVB בנק גדול, יש השפעה רבה על המשק, ועצם רכישתו מאותת לשוק שהאירוע הסתיים".