חברת ההשקעות בלקרוק: "לא תהיה הורדת ריבית בארה"ב השנה"

האנליסטים חלוקים בשאלה אם הפד יוריד את הריבית עוד השנה • בעוד שאנליסטים רבים חושבים שכן, בבית ההשקעות בלקרוק מאמינים שהאופטימיות עלולה לעלות ביוקר

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

האם הפדרל ריזרב יוריד את הריבית עוד השנה? לפי התחזיות בשוק, נראה כי התשובה חיובית. על פי חישובי CME Group, נראה היה כי תחזית השוק מצביעה על כך שהפד ישמור על הריבית ברמות הנוכחיות אך יתחיל להוריד כבר בסביבות יולי או ספטמבר.

בבנק אוף אמריקה מזהירים: זו הבועה הבאה שעלולה להתפתח 
 עסקת הענק של תשובה: הגז הישראלי עובר לידיים זרות, ומי המרוויחים הגדולים?

אך בעוד שסוחרים רבים בטוחים שהפדרל ריזרב אכן יוריד את הריבית השנה, חברת ההשקעות הגדולה בעולם בלקרוק מזהירה שהאופטימיות עלולה לעלות להם ביוקר. לטענתה, לא רק שהריבית לא תרד, אלא היא תמשיך לעלות.

בבלקרוק טוענים כי התחזיות האופטימיות של השוק מגיעות למרות הצהרות פומביות מרובות של פקידי הבנק המרכזי, שציינו בתחזית שפורסמה לאחר העלאת הריבית בשבוע שעבר, כי ככל הנראה יתווסף עוד רבע אחוז עלייה, ולאחר מכן לא צפויים שום קיצוצים לפחות עד סוף 2023. לדעתם, הפד ממוקד כעת במאבק באינפלציה, מה שהופך את הורדות הריבית לבלתי סבירות.

"אנחנו לא צופים הורדות ריבית השנה - אותה מדיניות כלכלית ידועה לפיה בנקים מרכזיים ממהרים להציל את הכלכלה כשהמיתון מגיע", נכתב בהערות ששלחו האסטרטגים של בלקרוק ללקוחות. "אנו רואים לפנינו שלב חדש, של ריסון האינפלציה: פחות מאבקים, אך עדיין בלי הורדות ריבית".

לפי בלקרוק, החוסן הנוכחי של שוק המניות נובע במידה רבה מהעובדה כי המשקיעים אופטימיים שהפד יתחיל להקל במדיניות המוניטרית שלו לאחר שנה של הידוק. "אנחנו חושבים שהפד יוכל לספק את הורדת הריבית המתומחרת על ידי השווקים רק אם מחנק אשראי רציני יותר יתפוס ויגרום למיתון עמוק עוד יותר ממה שאנו מצפים", כתבו האסטרטגים של בלקרוק.

ההשלכות על ההשקעות מבשרות רעות. בלקרוק, שמנהלת כ-10 טריליון דולר בכספי לקוחות, אומרת שהיא תקצה חלק קטן יותר מתיק ההשקעות שלה למניות ממה שהיא מקצה בדרך כלל. במקום זאת, היא ממליצה ללקוחותיה להתמקד בהשקעות כגון מוצרי הכנסה קבועה הצמודים לאינפלציה. השקעות בהכנסה קבועה משלמות בדרך כלל ריבית קבועה, ואלו הצמודות לאינפלציה נועדו לסייע למשקיעים להגן על כוח הקנייה שלהם מול עליית המחירים.

קריסת בנקים אמריקאים דורשת חשיבה מחדש

בחברות ההשקעות TD Securities ו-DoubleLine Capital LP, טוענים שהתמוטטותם של הבנקים בארה"ב וקרדיט סוויס מאלצת חשיבה עולמית מחודשת על תחזית המדיניות המוניטרית, ושהפד טועה בצורך להמשיך להעלות את הריבית ככל שהסיכון למיתון גדל.

יותר מכך, נתונים כלכליים עדכניים אשר תומכים בהשקפתה של בלקרוק, טוענים כי ייתכן שהפד אף ממעיט בהערכת האינפלציה העיקשת, בעקבות שוק עבודה הדוק. מחירי הליבה לצרכן בארה"ב עלו בפברואר, בעוד מחקר של הבנק הפדרלי של ניו יורק מצא כי נראה כי האינפלציה עומדת להימשך זמן רב מהצפוי.

ב-CNBC ציינו כי כלכלן סיטיגרופ, אנדרו הולנהורסט, מעריך שלמרות שזה יהיה מאתגר, הפד עשוי לתעדף את מאבק האינפלציה שלו. "חששות לגבי היציבות הפיננסית צפויים להישאר גבוהים לפחות במהלך החודשים הקרובים. המשמעות היא שפד זהיר", אמר הולנהורסט. בבנק אוף אמריקה אנליסטים מצביעים על הפרדוקס של משקיעים שצופים בו-זמנית שהפד יקל על המדיניות להילחם בהאטה כלכלית תוך הימור על כך שהמניות ימשיכו לטפס.