עסקת הענק של תשובה: הגז הישראלי עובר לידיים זרות, ומי המרוויחים הגדולים?

BP וחברת האנרגיה ADNOC מאבו דאבי ירכשו 50% מהשותפות ניו־מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) לפי שווי המהווה פרמיה של כמעט 70% על מחיר השוק • המרוויחים הגדולים מהמכירה: מחזיקי יחידות ההשתתפות של ניו-מד שיקבלו 6.5 מיליארד שקל, והיתרה תזרום לקבוצת דלק שתמשיך להחזיק במחצית השותפות • מנכ"ל ניו־מד: "הבאנו את מסי לשחק בבית"ר ירושלים"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

התפתחות דרמטית בשוק האנרגיה המקומי אחרי שענקית גלובלית נוספת בדרכה להיכנס כשותפה לשדה הגז הגדול בישראל - מאגר לוויתן. בריטיש פטריליום (BP ) הגישה יחד עם חברת האנרגיה ADNOC מאבו־דאבי הצעה לקנות מחצית מהשותפות ניו־מד אנרג'י  (לשעבר דלק קידוחים), תמורת 7.1 מיליארד שקל ולפי שווי של כ־14 מיליארד שקל לשותפות כולה. ניו־מד אנרג'י מחזיקה ב-45% ממאגר הגז הטבעי לוויתן, ומחיר העסקה המוצעת משקף פרמיה של 65% על מחיר השוק של השותפות ביום ב' השבוע.

נהנים מרווחי הגז: מיליוני שקלים ליוסי אבו ולעיתונאי לשעבר נדב פרי
משרד האנרגיה: זינוק של 37% בהכנסות המדינה מתמלוגי גז טבעי ב-2022  

ניו־מד, בניהולו של יוסי אבו, דיווחה כי קיבלה מכתב הצעה אינדיקטיבית לא מחייבת משתי חברות האנרגיה הבינלאומיות, לרכישה במזומן של כל יחידות ההשתתפות של השותפות המוחזקות בידי הציבור (45%), וכן־5% מיחידות ההשתתפות המוחזקות על ידי קבוצת דלק , כך שלאחר השלמת העסקה יחזיקו BP ו־ADNOC ב־50% מהבעלות בניו־מד (בחלקים שווים ביניהן), וקבוצת דלק ב־50%. אם תושלם העסקה, תהפוך ניו־מד אנרג'י לחברה פרטית.

 

המרוויחים הגדולים מהעסקה צפויים להיות מחזיקי יחידות ההשתתפות (יה"ש) של ניו־מד מקרב הציבור, שיקבלו בעסקה כ־6.3 מיליארד שקל. יה"ש ניו מד טסה בעקבות הדיווח אתמול (ג') בכ־37% ומשקפת לשותפות שווי של 11.7 מיליארד שקל, לאחר תשואה שלילית של 18% בשנה האחרונה. מניית קבוצת דלק, שתמכור יחידות בכ־700 מיליון שקל, זינקה ב־17%, אך גם לאחריה היא רושמת תשואה שנתית שלילית של כ-10%.

ADNOC, חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי, אינה השחקן הראשון מהמפרץ הפרסי שמכניסה ניו־מד לישראל. בספטמבר 2021 מכרה ניו־מד את חלקה במאגר הגז תמר (בהתאם להוראות מתווה הגז) לידי חברת מובדאלה פטרוליום, גם היא מאבו דאבי, בתמורה לכמיליארד דולר.

תוכנית להנזלת גז טבעי ומכירתו לאירופה

השלמת העסקה הנוכחית תהווה שלב נוסף בכניסתן של ענקיות אנרגיה זרות להחזקה בשדות הגז הגדולים של ישראל. נכון להיום מחזיקה שברון האמריקאית 25% ממאגר תמר ו־40% בלוויתן, לאחר שנכנסה לעמדת המפעיל של שני המאגרים ביולי 2020 כשרכשה את חברת נובל אנרג'י, שקידמה את פיתוחם. מובדאלה פטרוליום מחזיקה כיום יחד עם איש העסקים אהרון פרנקל ב־22% ממאגר תמר.

הפלישה האמירתית: בדרך לעסקת לרכישת ענק נוספת בישראל

ההצעה לרכישת מחצית משותפות הגז והנפט ניו-מד מהווה עסקת ענק שלישית של רוכשת מהאמירויות בישראל

כשנתיים וחצי לאחר שנחתמו הסכמי אברהם, ובהמשך להודעת שמסר בעבר שליט האמירויות, מוחמד בן זאיד, על השקעות מתוכננות בהיקף של 10 מיליארד דולר בישראל.

בעסקה הנרקמת בניו-מד חוברת ADNOC מאבו דאבי ל-BP הבריטית (שזוהי לה השקעה ראשונה בישראל) לצורך רכישת מחצית מהשותפות המחזיקה במאגר לוויתן.
ADNOC, ראשי תיבות של: Abu Dhabi National Oil Company, היא חברת הנפט הלאומית של איחוד האמירויות, אשר נמצאת בבעלות המדינה.

ADNOC היא חברת הנפט הגדולה ביותר באיחוד האמירויות וה-12 בגודלה בעולם במונחי הפקה. נכון לשנת 2021, לחברה כושר הפקה העולה על כ-4 מיליון חביות, עם תוכניות להגדלת יכולת ההפקה לכ-5 מיליון חביות עד לשנת 2030.

גם עסקת הענק הראשונה של גוף אמירתי בישראל, שהושלמה בסוף שנת 2021, נעשתה בתחום מאגרי הגז, כשמובדאלה מאבו דאבי רכשה 22% ממאגר תמר תמורת כמיליארד דולר (מניו-מד עצמה - שנאלצה לוותר על חלקה בשל מתווה הגז).

טרם התקבלו האישורים להשלמת עסקת הפניקס

בדצמבר האחרון, יצאה לדרך עסקה נוספת עם חתימת מזכר הבנות לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס על-ידי קרנות השקעה מאבו דאבי, בהובלת קרן ADQ, בראשות טחנון בן זאיד - אחיו של שליט האמירויות. עסקה זו טרם קיבלה את האישורים הנדרשים להשלמתה.

בכוונת ADQ לרכוש 25% ממניות הפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל (במונחי שווי שוק) מידי הקרנות האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין פוינט תמורת כ־2.3 מיליארד שקל, מחיר המשקף להפניקס שווי של 9.2 מיליארד שקל.

קשה עדיין לנבא האם העסקה תאושר. בשוק ההון ובציבור יש לה מתנגדים, ולצידם מי שטוענים שלכל הפחות יש להחמיר את המגבלות שיושתו על מי שעשויים להיות בעלי הבית החדשים בחברת ביטוח המנהלת קרוב ל-400 מיליארד שקל נכסים, רובם המכריע כספי חיסכון של הציבור בישראל.

נזכיר, כי מיד אחרי פרסום דבר החתימה על מזכר ההבנות בין הצדדים בהפניקס, אמר גורם מדיני בשיחה עם גלובס כי ההחלטה אם לאשר את העסקה צריכה לעבור מהדרג הפקידותי, קרי רשות שוק ההון, לידי הדרג הפוליטי. זאת לנוכח האינטרס של הממשלה הישראלית לממש את ההתחייבות האמירתית להשקעות בישראל.

עסקה אחרת של גוף אמירתי שעמדה על הפרק אך הסתיימה בנסיגה, ככל הידוע בשל קשיים מול הרגולציה הישראלית, הייתה השתתפות של ענקית הנמלים DP World מהאמירויות במכרז להפרטת נמל חיפה.

תהליך המכירה של מניות ניו־מד, אם ייצא לפועל, צפוי להימשך מספר שבועות, עד שיובא להכרעת האסיפה הכללית של מחזיקי היחידות. הנהלת השותפות בראשותו של אבו תישאר בחברה גם לאחר המכירה. ניו־מד תקים ועדה בדירקטוריון שתורכב משלושה דירקטורים חיצוניים (דח"צים) והיא תוכל לקבל הצעות רכישה גבוהות יותר, ככל שיתקבלו כאלה. עם זאת, הצעת BP ו־ADNOC היא בעלת סיכויים טובים להתקבל, בשל הפרמיה הגבוהה - כאמור 65% מעל מחיר השוק.

שדה הגז לוויתן, בהיקף של מעל ל־21 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, הוא הגדול בשדות הגז של ישראל - כפול בגודלו משדה הגז תמר. הוא מוחזק כיום בידי ניו־מד (45%), שברון (40%) ורציו הישראלית. השטח הכולל של מאגרי לוויתן משתרע על פני 330 ק"מ בעומק המים הכלכליים של ישראל. פיתוחו של המאגר יצא לדרך ב־2017, כאשר צנרת הגז הטבעי שהונחה מהמאגר החלה לפעול בשנת 2019. הגז מלוויתן נמכר כיום לישראל, ירדן ומצרים.

התוכניות העתידיות של ניו־מד, לאחר השלמת המכירה ל־BP ו־ADNOC, כוללות בין היתר הנזלת גז טבעי (LNG) ממאגר לוויתן ומכירתו לאירופה. בתוך שנה צפויה להתקבל החלטה בנושא בהיקף השקעה של 5-6 מיליארד דולר. ככל שתאושר, תקים BP אוניית הנזלת גז טבעי שתגיע ללוויתן שם תפיק את הגז הדחוס כך שניתן יהיה לייצא אותו לחו"ל.

מעבר לפיתוחו של לוויתן, ניו־מד מתכננת להשתתף גם במכרז לחיפושי אנרגיה במים הכלכליים של ישראל, שייצא לדרך ביוני הקרוב, יחד עם השותפות החדשות. כמו כן, שיתוף פעולה אפשרי נוסף עשוי לצמוח מרצונה של ניו־מד להתחיל בחיפושי אנרגיה במצרים, באמצעות השתתפות במכרזים עתידיים במים הכלכליים שלה.

"זה לא סוד שמערכות היחסים האינטימיות שבנינו בשנים האחרונות בעולם הערבי, הן מאוד משמעותיות ועמוקות", אמר לגלובס יוסי אבו, מנכ"ל ניו־מד. "זה נכון לגבי מצרים וכמובן גם לגבי האמירויות". לדבריו, "ADNOC היא חברת הנפט הלאומית של אבו־דאבי. מדובר בחברה שמחזיקה בכמעט 5% מסך ייצור הנפט בעולם מדי יום - תפוקה של כ־4 מיליון חביות. יחד עם BP מדובר בשתי שחקניות עם נתח של כ־10% משוק האנרגיה הגלובלי. מבחינתנו הבאנו את מסי לשחק בבית"ר ירושלים".

"נהפוך משחקן אזורי - לשחקן אנרגיה גלובלי"

אבו מספר כי הקשר עם BP החל מפגישות שערך עם סגן הנשיא האזורי של החברה בשנים האחרונות. "פגשתי אותו בקהיר כשהקמנו ב־2019 את איגוד חברות הגז האזורי. אני שימשתי כיו"ר הראשון שלו, והוא החליף אותי".

יוסי אבו, מנכ''ל NewMed Energy / צילום: ענבל מרמרי
 יוסי אבו, מנכ''ל NewMed Energy / צילום: ענבל מרמרי

היחסים הלכו והתהדקו בין הצדדים, מוסיף אבו, ובשלב מסוים "הצענו ל־BP להצטרף למכרז הבא של חיפושי גז בשטחי ישראל, משום שראינו את הפוטנציאל האדיר שיכול להיות לחיבור אסטרטגי שלנו עם ענק בינלאומי בסדר גודל כזה. באותה תקופה היינו באמצע תהליך של רישום למסחר בלונדון, אלא שהשווקים קצת התקררו. אז אמרנו לעצמנו: במקום ללכת לונדון - נביא את לונדון אלינו".

אבו הוסיף כי "בשלושת החודשים האחרונים עבדנו על הנושא באופן אינטנסיבי, זה לא היה קל. לצורך בחינת התהליך וקידומו מונתה ועדה עצמאית של דח"צים כדי למנוע אפשרות של ניגוד עניינים, משום שקבוצת דלק מוכרת רק חלק מהחזקותיה. העסקה גם לא בלעדית, כך שאם גוף אחר רואה פוטנציאל ורוצה להציע יותר, הוא יכול. המשמעות היא שלא נכבלו ידי הוועדה העצמאית בשום צורה".

אבו מציין כי "ניו־מד אנרג'י היא כיום שחקן אנרגיה מוביל באזור. אנחנו ספקים מרכזיים של גז טבעי לישראל, ירדן ומצרים. הכניסה של השחקניות החדשות תעזור לנו להפוך משחקן אנרגיה אזורי - לשחקן גלובלי.

"זהו מהלך שייתן 'בוסט' אדיר לקידום פרויקט ההרחבה ואוניית ההנזלה שאנחנו עובדים עליו, שעלותו מוערכת ב־6-7 מיליארד דולר. החלטת ההשקעה תתקבל בתוך שנה, וברור שחיבור אסטרטגי שלנו עם שתי חברות גלובליות עם הניסיון והמשאבים שיש לשתיהן - יהיה בעל משמעות רבה".

בריטיש פטרוליום: מחזור של רבע טריליון דולר

שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, בירך על ההסכם החדש והוסיף כי "הדבר מעיד על הפוטנציאל והאטרקטיביות שיש למשק הגז הטבעי הישראלי ברחבי העולם. העסקה יכולה להגביר התעניינות של חברות גז טבעי ונפט בינלאומיות גדולות בהליך התחרותי הרביעי - אך יותר מכל ההסכם מעיד על איתנות היחסים והאמון בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות. פרטי ההסכם, לאחר שיוצגו למשרד בראשותי, ייבחנו על ידי כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, כתנאי לאישורו".

בריטיש פטרוליום, שעתידה להפוך לשותפה במאגר לוויתן, היא אחת מענקיות האנרגיה הוותיקות בעולם. החברה נוסדה בתחילת המאה שעברה, לאחר שמספר גיאולוגים בריטים מצאו נפט בדרום פרס (כיום איראן). מאז הפכה BP לקונגלומרט עצום, חובק עולם בפעולותיו מהמטה הממוקם בבירה הבריטית. את שנת 2022 סיכמה עם הכנסות של 249 מיליארד דולר.

BP, המנוהלת על ידי ברנרד לונף, נסחרת בלונדון בשווי של 90 מיליארד ליש"ט (395 מיליארד שקל). היא מחזיקה בפעילות של הפקת נפט וגז טבעי ב־62 מדינות ברחבי העולם, ומעסיקה 68 אלף עובדים. לחברה מעל 20 אלף נקודות מכירה קמעונאיות, שדרכן היא מוכרת דלק לציבור הלקוחות.

בחודש שעבר בוטל ניסיון של ניו־מד להירשם למסחר בבורסה של לונדון, לאחר ביטול מיזוג מתוכנן עם חברה בריטית בשם קפריקורן אנרג'י (Capricorn). זאת אחרי שקפריקורן הודיעה לניו־מד על שינויים משמעותיים בהנהלתה, תוך דחיית דיון בדירקטוריון במיזוג שעליו דווח בסוף ספטמבר האחרון.

למעשה מאז תחילת שנת 2021 ניסתה ניו־מד אנרג'י להוביל מהלך שיהפוך אותה משותפות חיפושי נפט וגז הרשומה בת"א לחברה בע"מ הנסחרת בלונדון. הצעד הנוכחי להכנסת BP ו־ADNOC ימחוק כאמור את ניו־מד מהמסחר בבורסה, בדרך להפיכתה לגוף פרטי שמחציתו תמשיך להיות מוחזקת כאמור בידי קבוצת דלק, הנסחרת בת"א.