רייטינג | ניתוח

רייטינג כזה לא ראינו הרבה זמן: כך הסתיים החודש הדרמטי בטלוויזיה

החקיקה המשפטית הבעירה את ישראל, אך הועילה לרייטינג • כיצד השפיעו מעברי הטאלנטים בין ערוצים, כמה צפו בנאום של נתניהו, ומה יקרה לדרמה ולריאליטי

ערוצי החדשות / צילום: Shutterstock
ערוצי החדשות / צילום: Shutterstock

החודש האחרון היטיב עם ערוצי הברודקאסט בישראל: המחאה סביב החקיקה שקידמה הממשלה ביחס למערכת המשפט העלתה את הרייטינג של ארבעתם בפריים-טיים, אם כי פגעה בהיקפי הפרסום.

במקביל התרחשו מעברים של טאלנטים בין ערוצים, מה שגרם לחלק מהצופים לשנות הרגלי צפייה, כך שבסך הכללי עוגת הרייטינג גדלה בצורה מינורית בלבד. 

כיצד השתקף החודש הדרמטי של ישראל על מסכי הטלוויזיה - תמונת מצב. 

בין "הפטריוטים" ל"ארץ נהדרת": האם יש היתכנות כלכלית לארבע מהדורות חדשות?

הרצועות של 19:00

לקראת סוף פברואר נפל דבר: אילה חסון הודיעה כי היא עוברת מערוץ 13 לשורות השידור הציבורי. ההשקה הייתה מוצלחת: אם לפני הגעתה של חסון לתאגיד השידור רצועת 19:00 התקבעה על ממוצע 2.6%-2.8% בינואר ובפברואר, הרי שהממוצע במרץ כבר עמד על 5.2%. 

בשבוע הראשון המהדורה של "כאן 11" אף התברגה במקום השני מבין ארבע התוכניות ברצועה, ובהמשך ירדה לרייטינג של 4.2%. עדיין מדובר בהקפצת הנתון עבור התאגיד, אולם נדרשת עבודה כדי לחזור ולהתמקם במקום השני. 

שבע עם אילה חסון, כאן 11 / צילום: מיכה לובטון
 שבע עם אילה חסון, כאן 11 / צילום: מיכה לובטון

המפץ בשוק הטלוויזיה: מי המנצח הגדול של ערב השידורים החדש? 

מי שתופס כעת את המקום השני הוא רביב דרוקר עם "אזור בחירה" ברשת 13, שבשבוע האחרון עמדה על רייטינג ממוצע של 5.6%, ובתחילת החודש הייתה עם 5.3%. ערוץ 14 עם יעקב ברדוגו, שהיה במקום הרביעי והאחרון בתחילת החודש עם 4%, נמצא כעת במקום השלישי בממוצע שבועי, עם 4.5% - מאוד קרוב לאילה חסון. מי ששולטת ברצועה ללא עוררין היא קשת עם "תוכנית חיסכון" של קרן מרציאנו, שרושמת נתוני צפייה בסביבות ה-12% - והיא היחידה שהמיקוד שלה הוא בנושא הכלכלי.

המהדורות המרכזיות

השינוי המהותי ביותר התחולל ברצועת מהדורות החדשות המרכזיות בימי חול. אומנם חדשות 12 שומרת על דומיננטיות במקום הראשון (היחידים עם נתוני רייטינג דו-ספרתיים), אולם הסידור שלפיו חדשות 13 במקום השני, חטיבת החדשות של התאגיד במקום השלישי, ואז ערוץ 14 - כבר לא רלוונטי יותר.

נתחיל מהמקום הרביעי היציב: מאז המונדיאל התחזקה מהדורת החדשות של "כאן 11", והיא אף מצליחה לשמור על ההתחזקות - אם בעבר הרייטינג עמד על 3%-4%, כעת לרוב מדובר ביותר מ-5%. עם זאת, הנתונים האלה מספיקים רק למקום הרביעי ברשימה, מה שמעיד על העניין הגובר של ישראלים בחדשות בכלל.

על המקום השלישי והשני יש תחרות מדי ערב בין מהדורות חדשות 13 ל"עכשיו 14" (עם המצטרף החדש, שרון גל). בימים מסוימים זה מסתיים בתיקו, לעתים רשת מנצחת ולעתים ערוץ 14. הרייטינג הגבוה ביותר החודש של 14 עמד על 9%, ושל רשת 13 - 8.2%. מדובר במשל למצב של רשת 13 באופן כללי, וגם בערוץ מבינים שעליהם למצוא את הדרך להחזיר אליהם את הצופים ואף למשוך צופים חדשים.

לצד זאת, ברשת 13 צריכים למצוא מחליפה לאילה חסון, שהתוכניות אותן הובילה סיפקו לערוץ נתוני רייטינג נאים מדי סוף שבוע. נכון לעכשיו פועלים בערוץ במתכונת מגישים מתחלפים, אך במקביל מחפשים מחליף או מחליפה קבועים.

ינון מגל, הפטריוטים, ערוץ 14 / צילום: תומר שלום
 ינון מגל, הפטריוטים, ערוץ 14 / צילום: תומר שלום

המחאה טובה ל"פטריוטים"

לא רק מהדורת החדשות של ערוץ 14 הצליחה להתחזק, אלא גם תוכנית הפריים-טיים בהובלת ינון מגל, "הפטריוטים", שמשודרת בפורמט זה מאז 2019. מודל הפאנל הרזה שלא עולה הרבה כסף לערוץ מצליח לספק רייטינג של יותר מ-7% מדי ערב, כשבערוצים המתחרים משקיעים משאבים רבים כדי להפיק תוכן שלעתים זוכה לרייטינג נמוך יותר.

המנוע מאחורי הרייטינג הגבוה יחסית לערוץ הוא אירועי האקטואליה בשבועות האחרונים. כשהחקיקה והמחאה היו בשיאן, הצופים חיפשו את העיסוק החדשותי - מה שמעלה את התהייה האם המגמה תימשך גם לאחר שהצדדים הלכו להידברות.

בשיא הצליחו מגל וחבריו לספק רייטינג של 8.6% - נתון אסטרונומי אם לוקחים בחשבון שהממוצע החודשי בינואר האחרון היה 3.9%, ובדצמבר 3.2%.

הדרמה של קשת

בפברואר עלתה קשת עם הדרמה "גוף שלישי", שבהפקתה הושקעו כמה מיליוני שקלים. הדרמה, בכיכובם של רותם סלע, יהודה לוי, ליאור רז וגל מלכה, רשמה נתוני צפייה טובים, גם מול המתחרה מושכת הרייטינג של רשת, "הישרדות".

ביום ראשון שעבר החליטו בקשת לשדר את הפרק הלפני האחרון של "גוף שלישי" כמתוכנן, במקום לשנות תוכניות ולסקר את ההפגנות הספונטניות הענקיות שהתקיימו ברחבי המדינה. הביקורת הציבורית לא איחרה לבוא, אבל הרייטינג עמד על 17%, כלומר היו לא מעט צופים שזו הייתה בחירתם.

יהודה לוי ורותם סלע ב''גוף שלישי'', קשת 12 / צילום: מיכאל טומרקין
 יהודה לוי ורותם סלע ב''גוף שלישי'', קשת 12 / צילום: מיכאל טומרקין

ברשת, לעומת זאת, החלו עם פרק של "הישרדות" (שרשם 14.2%), הפסיקו אותו באמצע ועברו לשדר מהשטח. למחרת שודר פרק סיום העונה של "גוף שלישי" שגרף רייטינג של 19.4%, כאשר ממול "הישרדות" עם הפרק המלא (שהיה אמור להיות משודר יום קודם לכן) השיגה 9.6%.

המסקנה העיקרית שעולה מכך היא שיש קהל לדרמה. כשמביאים תוכן טוב, הצופים לוחצים על השלט. עם זאת, מוקדם להספיד את הריאליטי. נכון לעכשיו, התוכניות החזקות של רשת הן "הישרדות" (שהסתיימה במוצאי שבת עם רייטינג של 15.7% ופיק של 19.1%) ו"האח הגדול". זו כנראה הסיבה שברשת מחפשים פורמטים חדשים שימשכו צופים. 

משתתפי ''הישרדות'', רשת 13 / צילום: נוי עינב
 משתתפי ''הישרדות'', רשת 13 / צילום: נוי עינב

סיקור המחאה

החקיקה המשפטית והמחאה עמדו במוקד השידורים של הערוצים. בערב הגורלי של השבוע שעבר (ב') רשמה מהדורת החדשות של קשת נתון רייטינג מרשים של 23.4%. במקום השני הייתה רשת עם 8.2%, ערוץ 14 היה במקום השלישי עם 7.4%, ולבסוף "כאן 11" עם 6.8%.

אולם השיא היה כשארבעת הערוצים שידרו את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעסק בהחלטה לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות. הרייטינג בקשת עמד על 26%, ברשת 8.5%, בערוץ 14 על 8.4%, וב"כאן 11" על 7.7%. אם סוכמים את הנתונים, מגיעים לכ-50%. מחצית ממדינת ישראל, לפי נתוני ועדת המדרוג, צפו בראש הממשלה.

חשוב לציין כי ככל שהסיקור הפך לאינטנסיבי יותר, כך עלתה גם האלימות כלפי אנשי תקשורת. מניטור שערך ארגון העיתונאים והעיתונאיות עולה כי התרחשו לא פחות מ-17 אירועי אלימות נגד עיתונאים וצוותי תקשורת. למעט מקרה אחד, עד כה לא אותרו או הועמדו לדין של מפגינים ושוטרים שתקפו עיתונאים.