הבקו"ם עובר לרמלה: כמה תרוויח שיכון ובינוי וכמה המדינה

במקום המחנה שיתפנה ייבנו כעשרת אלפים דירות, שיכניסו מיליארדים לקופת המדינה

הבסיס החדש שיוקם ברמלה / הדמיה: קבוצת בראשית אופק רחב בבעלות שיכון ובינוי
הבסיס החדש שיוקם ברמלה / הדמיה: קבוצת בראשית אופק רחב בבעלות שיכון ובינוי

המעבר: אחרי כ־60 שנים בתוך מחנה תל השומר, בסיס הקליטה והמיון הצה"לי, הבקו"ם, יעבור לבסיס חדש, "אופק רחב", במסגרת פינוי מחנות צה"ל. הבסיס ייבנה בעיר רמלה, שתיהנה מההכנסות מארנונה.

העסקה: את הבסיס החדש תבנה קבוצת "בראשית - אופק רחב", בבעלות שיכון ובינוי. היא לא רק תבנה את הבסיס אלא גם תתפעל ותתחזק אותו למשך 25 שנים (למעשה 20.5 שנים של תפעול בפועל, לאחר השלמת הבנייה). מרגע חתימת ההסכם מחויבת החברה להשלים את ההקמה בתוך 60 חודשים, והיא שואפת לקצר את הזמן הזה בכמה חודשים. במקור הבסיס תוכנן להתאכלס לפני שנה, במרץ 2022, ומועד זה נדחה בכשש שנים.

הבסיס החדש: יוקם בצמוד למחנה רחבעם של פיקוד העורף, ליד רמלה, על שטח של 450 דונם. נוסף לבקו"ם יעברו אל המחנה החדש חלק ממחנות צריפין, מחנה השלישות ברמת גן, מפקדת זרוע היבשה שליד קריית מלאכי וכן מוקדי שירות, מעבדות, מרפאה אזורית וגופים מאגף כוח־האדם של צה"ל. הבסיס יקלוט על־פי התכנון כ־9,000 חיילים שישרתו בו דרך קבע, ומתוכנן לספק שירות לכ־5,000 איש בכל יום. על התכנון שלו אחראי משרד פלד אדריכלים, ולדברי משרד הביטחון, הוא יהיה בסיס ירוק, שיציע שבילים להולכי רגל, שבילי אופניים וחניות בתת־הקרקע. סולל בונה, חברה־בת נוספת של שיכון ובינוי, תשמש כקבלן ההקמה, ומלם תים תקים ותתפעל את מערכות התקשוב בבסיס. 

הבסיס החדש שיוקם ברמלה / הדמיה: קבוצת בראשית אופק רחב בבעלות שיכון ובינוי
 הבסיס החדש שיוקם ברמלה / הדמיה: קבוצת בראשית אופק רחב בבעלות שיכון ובינוי

ההכנסות: בחברת שיכון ובינוי מעריכים כי עלות הבנייה של המחנה החדש, ששטחו הבנוי יהיה יותר מ־300 אלף מ"ר, תעמוד על כ־2.4 מיליארד שקל. ההכנסות הצפויות הן בסך של 4 מיליארד שקל - מהם 1.38 מיליארד שקל לאחר שנת הפעלה אחת של הפרויקט (כלומר בסביבות שנת 2029), כמענק הקמה.

המימון: הקבוצה תממן את הקמת הפרויקט באמצעות הון עצמי ובעיקר מאשראי בסך 1.3 מיליארד שקל שיועמד לרשותה. את המימון העמידו בנק הפועלים ועמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות. ההלוואות שתקבל החברה הן בריבית פריים, למעט הריבית ארוכת הטווח שתהיה בריבית קבועה - כ־5.5% נכון לאוקטובר 2022 - כך שחלק זה מושפע פחות משינויי הריבית במשק.

מה ייבנה על הקרקע שתתפנה: הקמת הבסיס החדש היא כאמור חלק ממהלך לפינוי בסיסי צה"ל ממרכז הארץ. ההערכות הן שעל שטחי הבסיסים המפונים (שחלק מהם כבר פונו) ניתן יהיה להקים בסך־הכול קרוב ל־70 אלף יחידות דיור חדשות. עלות פינוי כל הבסיסים הוערכה בידי הממשלה בכמעט 14 מיליארד שקל, והכנסותיה מהקרקעות שישווקו צפויה להיות גבוהה הרבה יותר. 

הבקו''ם כיום / צילום: אלי יהב
 הבקו''ם כיום / צילום: אלי יהב

על שטח הבקו"ם, לדוגמה, מתוכננות להיבנות יותר מ־10,000 יחידות דיור, שיצטרפו לאלפי הדירות שכבר נבנות באזור. לפי נתוני מכרזים שנסגרו לאחרונה בתל השומר - סביב מחיר ממוצע של כ־1.4 מיליון שקל קרקע ליחידת דיור - מדובר על קרקע בשווי של קרוב ל־15 מיליארד שקל.