הרכבת הקלה | שאלות ותשובות

מתי הרכבת תתחיל לפעול? כל מה שכדאי לדעת על הקו האדום

היכן מתחיל ומסתיים המסלול של הקו האדום, בכמה שנים נדחה הפרויקט, כמה תעלה הנסיעה בו, ומה תהיה תדירות הרכבות? • לקראת פתיחתו הקרבה של הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, גלובס עושה סדר

הרכבת הקלה בתחנת אצטדיון בלומפילד תל אביב / צילום: נוי מאיה
הרכבת הקלה בתחנת אצטדיון בלומפילד תל אביב / צילום: נוי מאיה

אחרי דחיות רבות ומיליארדי שקלים, נראה שהפעם זה הולך לקרות: הקו האדום של הרכבת הקלה אמור להיפתח בסוף החודש הבא. מה תהיה התדירות שלו, כמה הוא יעלה ומתי יפתחו שני הקווים הנוספים? גלובס עושה סדר לקראת הגעת הרכבת. 

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, וזה הרגע לבדוק: האם מדובר בהצלחה או כישלון? | ניתוח גלובס

מהו הקו האדום?

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן הוא עמוד השדרה התחבורתי של המטרופולין וצפוי לעבור דרך מוקדי ביקוש משמעותיים: מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הקו ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם ימשיך לדרום הקריה, פארק המסילה, שדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרום העיר בת ים.

אורך הקו 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה מתחת לפני הקרקע, מפורטל אליפלט שבפארק המסילה בתל אביב ועד לפורטל שנקר בפתח תקווה, הסמוך למחלף גהה. לאורך הקו הוקמו 34 תחנות, וההערכות הן שיסעו בו כ-234 אלף נוסעים ביום.

מה ההבדל בינו ובין מערכת המטרו?

ברוב המקומות בעולם תוכלו לראות מערכת מטרו של רכבות תת־קרקעיות ומערכת של רכבות קלות מעל לקרקע. הקו האדום הוא יצור כלאיים שמשלב מערכת עילית ותת־קרקעית, ועדיין קיימים הבדלים משמעותיים בין הרכבת הקלה ובין מערכת המטרו שתנוע כל כולה מתחת לפני הקרקע ולכן תוכל לנוע במהירות גבוה יותר - 40 קמ"ש לעומת 20 קמ"ש ברכבת הקלה ולהסיע הרבה יותר נוסעים - 40 אלף לעומת 7.5 אלף בשעה. למעשה, התחזיות הן שללא מערכת המטרו, קווי הרכבת הקלה שנמצאים כעת בהקמה יקרסו מבחינת מתן השירות בשנת 2040 - הקו האדום יגיע לתפוסה של 150%, הקו הירוק לתפוסה של 170% והקו הסגול ל-250%.

הבדל משמעותי נוסף הוא שלמטרו יש העדפה מלאה בנסיעה - כל כולה מתרחשת ללא הפרעה מתחת לאדמה. לעומת זאת, רכבת קלה תלויה גם במתרחש מעל הקרקע ונסיעתה איטית יותר ועירונית יותר.

מערכת המטרו תפתח בהדרגה, ולפי ההבטחות השלב הראשון יהיה בשנת 2034 והמערכת תפתח כולה בשנת 2037.

אילו קווי רכבת קלה יופעלו בקו האדום ומה תהיה התדירות?

על הקו האדום יופעלו שלושה קווים - קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא, קו R2 משלוחת הקו בקריית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו, וקו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט.

בקו R1 מפתח תקווה לבת ים ינועו בפתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה ועוד ארבע נוספות ינועו מקריית אריה לאליפלט בקו R3 - בסך הכול 10 רכבות. כלומר, התדירות הממוצעת בקו תהיה רכבת בכל שש דקות, במקטע התת־קרקעי שאמור להיות השוקק ביותר. לשם השוואה, באתר נת"ע מצוין שרכבת אמורה להגיע בכל שלוש דקות, כך שהפתיחה הייתה אמורה להיות עם 18־20 רכבות.

מתי הוא יתחיל לפעול?

אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות מתי הרכבת תתחיל לפעול, אבל המועד מתקרב. ביום חמישי האחרון חברת הבקרה הגרמנית שנשכרה כדי לאשר שאין מניעה בטיחותית להפעלה, כתבה מכתב לבקשת נת"ע שבה אישור בטיחותי עקרוני, אך לא מדובר באישור הסופי. בכל אופן, ועדת ההיגוי של משרדי הממשלה, היא שתקבע בסופו של דבר מה יהיה מועד הפתיחה. ההערכות הן שהפתיחה תתאפשר כבר בחודש הבא.

האם תהיה לרכבת העדפה ברמזורים?

לרכבת תהיה העדפה של כ-70% ברמזורים כך שברוב המקרים היא תזכה לנסוע קודם. בהתחלה, הדבר ייצר כנראה עומסים לרכבים פרטיים כדי להניע את הרכבת, שעליה אלפי בני אדם, מהר יותר.

האם בהתחלה תהיה הפעלה חינמית?

כשהרכבת הקלה בירושלים נפתחה ההפעלה הייתה חינמית, אך בתל אביב הוחלט כי לא תהיה נסיעה בחינם. עלות הנסיעה עם פתיחת הקו האדום תהיה כבאוטובוסים - כלומר 5.5 שקלים, נסיעה לכל אורך הקו תעלה כ-12 שקל.

האם ניתן יהיה לעלות עם אופניים ובעלי חיים? 

ניתן יהיה לעלות לרכבת הקלה עם אופניים וקורקינטים מקופלים.

כלבי שרות ונחיה יוכלו לעלות חופשי, ותתאפשר עלייה לכלבים בגודל שניתן לשים על הברכיים.

האם מדובר בבשורה תחבורתית?

הקו אמנם ישרת עשרות אלפים מהתושבים ונוסעים שמגיעים לגוש דן, אך הוא לא מהווה מהפכה. למעשה מדובר בכלי להסעת המונים שהוקם באיחור של עשרות שנים ביחס לביקושים ולנוכח הגידול באוכלוסייה, שיוביל, על פי ההערכות, את ישראל להיות המדינה הצפופה ביותר בעולם המערבי. הקו עצמו צפוי להיות מלא בנוסעים מיומו הראשון והוא יהווה אלטרנטיבה גם למי שמשתמש היום ברכב הפרטי אבל הוא לא צפוי להפחית את הפקקים.

לפי ההערכות, הקלה מסוימת בגוש דן תתרחש רק בעוד שנים כשיופעלו כלל הקווים, יוכשרו עוד נתיבי העדפה לאוטובוסים וכשתושלם העבודה על מסילת הרכבת הרביעית באיילון שתקל על פקק הרכבות במטרופולין.

כמה עלתה ההקמה שלו?

מדובר בפרויקט התשתיות היקר ביותר שנעשה בישראל. עלות הקמת הקו עומדת כעת על 18.7 מיליארד שקל, הרבה מעל התכנון המקורי. עם אישור הקמתו בשנת 2010 האומדן עמד על 10.7 מיליארד שקל ועם תחילת ההקמה כבר הגיע  ל-16.7 מיליארד שקל וכאמור טיפס מאז.

בדוח מבקר המדינה מחודש נובמבר האחרון צוין כי הפרויקט נמצא בטווח העלויות של פרויקטים דומים בעולם כשהוא מהווה 77% מהשיעור המרבי של פרויקטים מסוגו. חלק מהעלייה באומדן היא בעקבות העיכובים בקו ודרישותיהם של קבלנים לפיצויים בהתאם לכך.

בכמה שנים הוא נדחה?

הפרויקט אושר בממשלה כבר בשנת 2000. הסכם זיכיון להקמתו נחתם בשנת 2007 אך הוא בוטל כשנתיים לאחר מכן בעקבות קשיים בסגירה הפיננסית של הקבוצה הזוכה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.

בפועל, העבודות החלו בשנת 2015 עם פיצוץ גשר מעריב. מאז נת"ע דחתה את מועד הפתיחה מסוף אוקטובר בשנת 2021 ב-13 חודשים לנובמבר 2022. לאחר מכן הודיעה שיתחיל לפעול ברבעון הראשון של שנת 2023 ואז נקבה בחודש מרץ. מאוחר יותר התחייבה שיפעל ביום העצמאות וכעת המועד המתוכנן הוא בחודש הבא.

אילו עוד קווים יפעלו, ומה סטטוס ההקמה שלהם?

במקביל, מוקמים בגוש דן עוד שני קווים נוספים: הקו הסגול מחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב (יהוד-מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל), דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב, אורכו 27 ק"מ ויוקמו בו 46 תחנות, וכולו קו עילי. הקו צפוי להיפתח בשנת 2027, והעבודות עליו מורגשות ברחבי המטרופולין.

הקו הירוק מחבר את המטרופולין מחולון וראשון לציון בדרום ועד הרצליה בצפון דרך העיר תל אביב, אורכו של הקו 39 ק"מ, יוקמו בו 62 תחנות ומתוכו 4.5 ק"מ יהיו תת־קרקעיים. כעת מכונת ה-TBM החלה בחפירה ודיפון של המנהרה משדרות הר ציון בתל אביב ועד לאבן גבירול - נורדאו. הקו צפוי להיפתח בשנת 2028.