"הפתעה" בדוחות ערך פיננסים: חברת המימון מחקה כמחצית מההון העצמי

ערך פיננסים מציגה הפסד שנתי של 25 מיליון שקל, בעקבות זינוק בהפרשות להפסדי אשראי, על רקע הידרדרות ביכולת הגבייה וריבוי הליכים משפטיים • אלו נגרמו בין היתר כתוצאה מעליית שיעורי הריבית והאינפלציה במשק, צמצום והקשחת התנאים לקבלת אשראי בנקאי

נאור אליהו, מבעלי השליטה בערך פיננסים / צילום: איל יצהר
נאור אליהו, מבעלי השליטה בערך פיננסים / צילום: איל יצהר

התדרדרות ביכולת הגבייה של תיק האשראי המנוהל בחברה לצד ריבוי הליכים משפטיים, הובילו למחיקת כמעט מחצית מההון העצמי של חברת האשראי החוץ בנקאי ערך פיננסים  ב־2022. זאת בשנה שבה קרסו שתיים מהחברות הפועלות בענף - יונט קרדיט וגיבוי פיננסי, שהתרחשו בהן אי סדרים חמורים שגרמו להיעלמות של עשרות מיליוני שקלים.

ברקע ההסלמה הביטחונית: הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי
"להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מנהל ההשקעות שממליץ מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים
סטארט-אפ ראשון הגיע לחדלות פירעון: המשקיע נסוג בשל החשש לבצע השקעה בישראל

ערך פיננסים, בשליטת נאור אליהו, יוסי וסרמן ואבינועם בן נון (מחזיקים בכ־37% מהמניות) דיווחה על הפסד של 25 מיליון שקל בסיכום השנה שחלפה, כאשר רואי החשבון מצמידים לדוחותיה הערה בהתייחס לגירעון של 10 מיליון שקל בהון החוזר, ומציינים כי "להערכת הנהלת החברה יעלה בידה לממש את תוכניותיה, ובהתאם לתחזית תזרים המזומנים יהיו לה מקורות מימון מספיקים להמשך פעילותה ועמידה בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".

הקשיים אליהם נקלעה החברה מוסברים ב"הידרדרות ביכולת הגבייה של תיק האשראי והריבוי בהליכים משפטיים, בין היתר כתוצאה מעליית שיעורי הריבית והאינפלציה במשק, צמצום והקשחת התנאים לקבלת אשראי בנקאי, וכן נפילת שתי חברות אשראי חוץ בנקאי במהלך החציון השני של 2022. אלו השפיעו על יכולת ההחזר של לקוחות החברה ותופעה של ביטולי המחאות על ידי הלקוחות בהיקפים גבוהים מאשר בבעבר".

את שנת 2022 סיימה ערך פיננסים עם שחיקה של 35% בהכנסות (נטו) ממתן אשראי ל־6.5 מיליון שקל, כשההפרשה להפסדי אשראי תפחה ל־26 מיליון שקל והובילה להפסד הכבד. זאת למול הפרשה של 1.5 מיליון שקל בלבד ב־2021, שהסתיימה ברווח נקי של 1 מיליון שקל.

אי.בי.אי ומור - בין הנפגעים מנפילת המניה

מניית החברה איבדה כ־94% מערכה בשיא לפני כשנתיים בלבד, ונכון להיום היא משקפת לה שווי שוק זניח של כ־13 מיליון שקל. נפגע בולט מהירידה החדה הוא בית ההשקעות אי.בי.אי, המחזיק בכ־21% ממניות ערך פיננסים, ומופסד על השקעתו בחברה עשרות מיליוני שקלים על הנייר.

בית השקעות נוסף שנחשף לפעילותה של ערך פיננסים הוא מור, באמצעות חברת קופות הגמל שלו, שהעמידה לה באוגוסט 2021 מסגרת אשראי בסך 50 מיליון שקל, כאשר בפברואר אשתקד משכה ערך פיננסים את כל מסגרת האשראי לצורך מה שהוגדר כהרחבת פעילותה.

בחודש יולי האחרון, על רקע החרפת הסנטימנט השלילי כלפי חברות המימון החוץ בנקאי, הודיעה מור גמל לערך פיננסים על הקדמת פירעון מסגרת האשראי שהעמידה לה. על פי דוחותיה, בספטמבר פרעה ערך פיננסים 12.75 מיליון שקל ממסגרת האשראי, ובהמשך עד ל־12 בדצמבר אשתקד פרעה 27 מיליון שקל. נכון למועד הדוחות הכספיים נותרה עדיין מסגרת של 22.8 מיליון שקל לפירעון.

 

"תיקים רבים בהליך משפטי או הסדר חוב"

ערך פיננסים עוסקת בענף המימון החוץ בנקאי (ניכיונות של צ'קים דחויים ומתן הלוואות חוץ בנקאיות). על פי הדוחות היא משרתת קרוב ל־100 לקוחות, כמחציתם מתחומי הבנייה והנדל"ן והיתרה מתחומי הפיננסים (מנכי משנה), חקלאות, תעשייה, הייטק, קוסמטיקה, טקסטיל ועוד.

החברה מציינת בדוחות כי "במהלך מחצית השנה השנייה חלה הרעה במצב תיק האשראי, וכן כמות התיקים שהועברו לטיפול משפטי עלתה באופן משמעותי ביחס לתקופות קודמות.

"בנוסף, מספר רב של לקוחות שטרם הגיעו להליך משפטי נמצאים בהליך של הסדר ופריסת תשלומים בגין חובם. כמו כן, לאור העובדה כי לחברה אין מקורות מימון משמעותיים מגורמים בנקאיים ואחרים, וכן היא נדרשת לפרוע את ההלוואה למור עד ליום 15 באוגוסט 2023, החברה אינה מבצעת הליכי חיתום ומתן אשראי חדשים, למעט מקרים בודדים. החברה שוקדת בימים אלו על מיצוי הליכי הגבייה מול כלל לקוחותיה".

יתרת החובות הפתוחים בתיק האשראי של ערך פיננסים, לאחר ההפרשות שבוצעו אשתקד, עומדת על 48 מיליון שקל, כאשר מתוכם 33 מיליון שקל הם חוב שמוגדר ככזה שחלה עלייה בסיכון בו, או כחוב פגום.

לנוכח מצבה העגום של החברה הודיעו שלושת בעלי השליטה - וסרמן, אליהו ובן נון, כי הם מסכימים חד צדדית להפחית את שכרם ב־50%.