"להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מנהל ההשקעות שממליץ מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים

ההסלמה הביטחונית לצד ביצועי החסר של הבורסה בת"א, מובילים את מנהל ההשקעות רוברט כרמלי להמליץ על תיק מניות ואג"ח המביא בחשבון את עליית הסיכון הגאופוליטי בישראל, לצד שמירת רכיב מסוים במזומן • "בפיקדונות דולריים כבר אפשר לקבל מעל 5% בשנה"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

ההסלמה הביטחונית בסוף השבוע האחרון הובילה לפתיחת מסחר שלילית בבורסה בת"א, לצד המשך התחזקות של הדולר מול השקל במהלך המסחר הרציף לאזור של 3.61 שקלים - עלייה של 1.4% מהשער היציג האחרון שנקבע בשישי.

מי יכול להרשות לעצמו לקנות דירת ארבעה חדרים? | בדיקת גלובס 
ברקע ההסלמה הביטחונית: הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי 
מאקזיט למעצר: כך הונתה יזמית בת 31 בלבד את בנק ג'יי פי מורגן 

באופן מסורתי מדדי המניות בבורסה התל אביבית מושפעים לשלילה מאירועים ביטחוניים, אם בכלל, לטווחי זמן קצרים בלבד. עם זאת, רוברט כרמלי, מנהל ההשקעות הראשי בחטיבת ניהול העושר של "ארבע עונות" מקבוצת אי.בי.אי, מוצא סימנים מדאיגים בנוגע למצבה של ישראל שמובילים אותו להמלצה שונה מהמקובל למי שמבקשים לבנות את תיק ההשקעות שלהם בהתאמה לאירועים האחרונים.

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: יח''צ
 רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: יח''צ

"סיימנו רבעון שבו השווקים הפיננסיים בחו"ל נראו משמעותית טוב יותר מאשר בישראל, וזאת משני היבטים", אומר כרמלי, "גם מבחינת שער חליפין, כאשר השקל מגלה חולשה מול הדולר והמטבעות הזרים, וגם בהיבט של תשואות מדדי המניות. עליית הסיכון הגאופוליטי בחודשים האחרונים, גם בהקשר של אירועי סוף השבוע האחרון, והמצב בישראל בכלל, משדרים בעייתיות. כך שמבחינתנו להוציא בין 60% ל־70% מכספי ההשקעות לחו"ל, זו לא 'מילה גסה', ואנחנו בהחלט מצדדים בכך".

כרמלי מכוון בהמלצתו לשני תיקי השקעות אופציונליים, הראשון בהיקף של יותר ממיליון שקל והשני עבור 100 אלף שקל ומעלה. בניית שני התיקים מתבססת על שלוש הנחות עיקריות: "הרחבת רכיב ההשקעה בחו"ל, גם לאזור של 70% מסך נכסי התיק, בהנחה כי ייתכן שההגמוניה ארוכת השנים של השקל כמטבע עוצמתי בעולם הגיעה לסיומה.

"ההנחה השנייה היא שהסיכון הגאופוליטי (ההסלמה הביטחונית בגבול הצפון ובתוך ישראל עצמה, ח' ש') גבר. התפיסה היום היא שהנזק שנגרם מחילוקי הדעות סביב הרפורמה במערכת המשפט, לא יתוקן בתוך רבעון או שניים", מציין כרמלי. "יש תחושה שנפל דבר, ולכך ייתכנו השלכות פיננסיות ארוכות טווח".

לדברי כרמלי, "ההנחה השלישית היא שבהשקעה ברכיבים סולידיים בחו"ל, התשואות הפנימיות שמעניקות השקעות דולריות הן משמעותית יותר גבוהות מבשקל. למעשה, למול תיק סולידי שקלי בדירוגי אשראי דומים ובאותו משך חיים ממוצע (מח"מ), תיק דולרי יעניק תשואות עדיפות, בשל סביבת ריבית גבוהה יותר".

"תמחורים מעניינים בפרייבט אקוויטי"

בתיק בהיקף כספי של מיליון שקל ויותר ממליצים בארבע עונות להשקיע חלק ניכר מהתיק, 25%-30%, ברכיבי השקעה אלטרנטיבית. אלה יכולים להיות חוב שמגובה בנדל"ן, השקעה ישירה ולא סחירה בנדל"ן או בתשתיות. כרמלי מציין השקעות פרטיות (כגון קרנות שמשקיעות בהקמת תשתיות של סיביים אופטיים או פריסת רשתות סלולר דור חמישי), הלוואות בכירות ומגוון רכיבים שונים שמיועדים להעניק תשואות דו־ספרתיות בתנודתיות נמוכה יותר. "אנחנו פוזלים בתיקים כאלה לעולמות הפרייבט אקוויטי, שם התמחורים יותר מעניינים", הוא אומר. "לציבור הרחב יש דרכים להיחשף להשקעות האלה דרך קרנות שמנגישות אותן".

 

יתרת התיק המדובר תהיה שליש באג"ח בחו"ל (בעיקר איגרות קונצרניות בדירוגים BBB+ או A מינוס), במח"מ קצר של עד שלוש שנים. עוד נתח של 15% יורכב ממניות בחו"ל, ונתח זהה ממניות ממדד ת"א 125. היתרה (7%) תושקע בפיקדונות נזילים או תישמר במזומן.

בתיק הקטן יותר, בהיקף של 100 אלף שקל ומעלה, כרמלי ממליץ שכלל ההשקעות יבוצעו ברכיבים סחירים. "נמליץ על 50% מניות (חצי בארץ וחצי בחו"ל), 40% הכנסה בריבית קבועה - שילוב של אג"ח ממשלת ישראל במח"מ עד שלוש שנים, אג"ח קונצרניות ישראליות בדירוגי AA+, בדגש על הבנקים וחברות הביטוח, ואג"ח קונצרניות בחו"ל בדירוגים שהוזכרו.

"היתרה תהיה במזומן או בפיקדונות נזילים. חשוב לציין שבפיקדונות בנקאיים דולריים אפשר כבר לקבל בארץ מעל 5% בשנה. זו אנומליה חריגה שמתאפשרת אחת למספר שנים, והיא נובעת גם מהמצב הגאופוליטי ומיציאה של כספי המשקיעים לחו"ל".

באשר לרכיבי המניות בתיקים, בארבע עונות "מחלקים אותם חצי־חצי בין ישראל לעולם. בת"א 125 נעדיף סקטורים דפנסיביים כמו תחומי התקשורת, הבריאות והתעשיות הביטחוניות. בהשקעות בחו"ל אנחנו אוהבים מניות עם פוטנציאל לטווח ארוך, למשל מענפי השבבים, הסייבר והתוכנה", אומר כרמלי.

 

"לפזול לשוקי המניות של אירופה ואסיה"

מדדי המניות בחו"ל היו כאמור אטרקטיביים מאלו הישראליים מתחילת השנה, גם לנוכח הטלטלה שפוקדת את ישראל במישור הפוליטי, לנוכח מאמצי קידום הרפורמה במערכת המשפט, שהוקפאו בינתיים בניסיון להגיע להסכמות.

מדד ת"א 35 ירד מתחילת השנה ב־3.1%, ומדד ת"א 125 איבד 4.3%. באותו זמן עלה מדד S&P 500 ב־7% ומדד הנאסד"ק זינק במעל 15%. כרמלי מציין הסבר נוסף המצוי 'מתחת לפני השטח' ולפיו, "כשמדברים על מדדי המניות בחו"ל, התמונה המצטיירת במדד S&P 500 מעט מטעה - מרבית העלייה שלו מתחילת 2023 מיוחסת למניות הטכנולוגיה הגדולות כדוגמת מיקרוסופט, גוגל, אמזון וכד'. כשמנטרלים אותן, התשואה שלו מתחילת השנה היא אפסית".

בחשיפה למניות בחו"ל, מה ההמלצה שלכם?
"חשוב להגיד שעד לא מזמן היינו מוטים להשקעות בארה"ב, וכיום אנו ממליצים לפזול גם לאירופה ואסיה. כדאי לשים לב שלפי התמחור בארה"ב, אנחנו לקראת סיום הסייקל של העלאות הריבית, בעוד שבאירופה אנחנו ממש לא שם. צפויות עוד העלאות ריבית מצד הבנק המרכזי האירופי (ECB), לכן לא מן הנמנע שהאירו ילך ויתחזק מול הדולר, אפילו בצורה ניכרת".

בהקשר האסייתי, מציין כרמלי כי הוא מתרשם שמהלכי הממשל בסין לאחרונה מתחילים להיות מורגשים בעולם ההשקעות. "הממשל הסיני היה נגד עסקים בשנתיים האחרונות, אבל בחודשים האחרונים הוא ממש יוצא מגדרו כדי לנקוט צעדים שיתמכו בצמיחה כלכלית".

מה מבחינת סביבת הריבית?
"השוק בארה"ב מתמחר העלאת ריבית נוספת במאי, ואז אולי הבנק הפדרלי יגיד: 'נחכה ונראה'. ייתכן שבהמשך נראה אף היפוך מגמה במשטר הריבית בארה"ב, לקראת תחילת 2024. זה צפוי לחזק מטבעות אחרים".

בשנה האחרונה האינפלציה דהרה והובילה להעלאות הריבית. מה צפוי לנו בגזרה הזו?
"אנחנו סופרים כבר חודש שביעי שבו ניכרת בלימה בקצב עליית המחירים בארה"ב. יחד עם זה, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהרף שהגדיר הפד (2% בשנה). יש לא מעט פרשנים שמעריכים כי הנגיד פאוול ייאלץ לאמץ איזה 'ניו־נורמל' של 3%־4% אינפלציה בשנה.

לצד זאת, שוק העבודה בארה"ב מאוד הדוק (מה שתומך בעליות מחירים נוספות, ח' ש'). כך שאנו עשויים להישאר ברמות אינפלציה גבוהות יותר ממה שבמערכת הכלכלית רוצים, בשנים 2024־2025".